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Use of tolvaptan vs. furosemide in older patients with heart failure

Meta-analysis of randomized controlled trials

Einsatz von Tolvaptan vs. Furosemid bei älteren Patienten mit Herzinsuffizienz

Metaanalyse randomisierter kontrollierter Studien

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Abstract

Background

It is not known whether older patients with acute heart failure (HF) receiving tolvaptan have decreased mortality rates and a better long-term prognosis than patients who receive furosemide. We conducted a systematic review of randomized controlled trials (RCTs) to address this issue.

Methods

The Medline, Embase, and Cochrane Library databases were searched for English-language RCTs published before September 2016 comparing tolvaptan with furosemide treatment in older patients (>65 years old) after acute HF. The primary outcomes assessed were 6‑month all-cause mortality and worsening renal function (WRF); the secondary outcomes were electrolyte disorders, hospital readmissions, and adverse events.

Results

Out of 669 citations, six RCTs met the inclusion criteria for this meta-analysis. There was a significant decrease in WRF (relative risk [RR] = 0.67, 95% confidence interval [CI] = 0.52–0.86, p = 0.002) and in the hospitalization period (mean difference [MD] = −1.86, 95% CI = −3.70–−0.02, p = 0.05), as well as a significant increase in urine volume within 3 days of tolvaptan administration (MD = 1.59, 95% CI = 1.41–1.76, p < 0.00001). There were significant differences in creatinine levels between subgroups (MD = 0.33, 95% CI = 0.14–0.52, p = 0.0006). However, for the outcome of 6‑month all-cause mortality (RR = 0.56, 95% CI = 0.29–1.06, p = 0.07), there was no significant difference among all subgroups. There were significant differences in serum sodium concentration (MD = 0.68, 95% CI = 0.02–1.34, p = 0.04) but no significant changes in systolic blood pressure (MD = 3.57, 95% CI = −2.33–9.47, p = 0.24) between groups.

Conclusion

In older patients, tolvaptan relieves WRF, reduces the hospitalization period, and increases urine volume without significant effects on blood pressure. However, surprisingly, the use of tolvaptan did not influence 6‑month all-cause mortality.

Zusammenfassung

Hintergrund

Es ist nicht bekannt, ob ältere Patienten mit akuter Herzinsuffizienz unter Gabe von Tolvaptan eine geringere Mortalitätsrate und eine bessere Langzeitprognose als Patienten unter Gabe von Furosemid aufweisen. Die Autoren führten eine systematische Auswertung randomisierter kontrollierter Studien („randomized controlled trials“, RCT) durch, um die Frage zu klären.

Methoden

Die Datenbanken Medline, Embase und der Cochrane Library wurden nach englischsprachigen RCT durchsucht, die vor September 2016 publiziert worden waren und in denen die Tolvaptan- mit der Furosemidbehandlung bei älteren Patienten (>65 Jahre) nach akuter Herzinsuffizienz verglichen wurde. Primäre Endpunkte waren die 6‑Monats-Gesamtmortalität und eine sich verschlechternde Nierenfunktion („worsening renal function“, WRF); sekundäre Endpunkte waren Elektrolytstörungen, Wiederaufnahme ins Krankenhaus und unerwünschte Wirkungen.

Ergebnisse

Von 669 zitierten Arbeiten erfüllten 6 RCT die Einschlusskriterien dieser Metaanalyse. Es bestand eine signifikante Abnahme der WRF (relatives Risiko, RR: 0,67; 95%-Konfidenzintervall, 95%-KI: 0,52–0,86; p = 0,002) und der Verweildauer (Mittelwertdifferenz, MD: −1,86; 95%-KI: −3,70 bis −0,02; p = 0,05) sowie ein signifikanter Anstieg des Urinvolumens innerhalb von 3 Tagen nach Tolvaptangabe (MD: 1,59; 95%-KI: 1,41–1,76; p < 0,00001). Zwischen den Untergruppen zeigten sich signifikante Unterschiede beim Kreatininwert (MD: 0,33; 95%-KI: 0,14–0,52; p = 0,0006). Jedoch fand sich kein signifikanter Unterschied zwischen allen Untergruppen für die 6‑Monats-Gesamtmortalität (RR: 0,56; 95%-KI: 0,29–1,06; p = 0,07). Signifikante Unterschiede zwischen den Gruppen bestanden bei der Natriumkonzentration im Serum (MD: 0,68; 95%-KI: 0,02–1,34; p = 0,04), aber nicht beim systolischen Blutdruck (MD: 3,57; 95%-KI: −2,33 bis 9,47; p = 0,24).

Schlussfolgerung

Bei älteren Patienten führt Tolvaptan zur Verminderung der WRF, zur Senkung der Hospitalisierungsdauer und zur Steigerung des Urinvolumens ohne signifikante Wirkung auf den Blutdruck. Jedoch beeinflusste überraschenderweise die Gabe von Tolvaptan die Gesamtmortalität nach 6 Monaten nicht.

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Acknowledgements

This work was supported by the National Natural Science Foundation of China (Grant No. 81170133 to J. Yang; Grant No. 81200088,81470387 to J. Yang), the Natural Science Foundation of Yichang City, China (Grant No.A12301-01), and Hubei Province’s Outstanding Medical Academic Leader Program, China.

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Correspondence to J. Yang MD or J. Yang MD, PhD.

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W.-l. Huang, Y. Yang, J. Yang, J. Yang, H.-B. Wang, X.-l. Xiong, and Y.-f. Zhang declare that they have no competing interests.

This article does not contain any studies with human participants or animals performed by any of the authors.

Additional information

Wei-ling Huang and Ying Yang contributed equally to this work.

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Huang, W., Yang, Y., Yang, J. et al. Use of tolvaptan vs. furosemide in older patients with heart failure. Herz 43, 338–345 (2018). https://doi.org/10.1007/s00059-017-4563-4

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00059-017-4563-4

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