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Clinical and prognostic value of elevated CA125 levels in patients with coronary heart disease

Klinischer und prognostischer Wert eines erhöhten CA-125-Spiegels bei Patienten mit koronarer Herzkrankheit

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Abstract

Objective

The aims of this study were to explore the association between serum level of carbohydrate antigen 125 (CA125) and coronary heart disease (CHD), and to evaluate its role in the short-term prognosis of CHD patients.

Methods

A total of 150 patients were enrolled in the study and divided into an acute coronary syndrome (ACS) group (n=40), a stable CHD group (n=64), and a control group (n=46) according to clinical presentation and angiographic results. Fasting blood samples were collected at two time points, on admission and on the fifth day after hospitalization for the measurement of serum CA125 and other biomarkers.

Results

Serum CA125 levels in both CHD subgroups were significantly higher than the control group on admission (p < 0.01 for the ACS group and p < 0.05 for the stable CHD group). The differences remained significant on the fifth day after hospitalization (both p < 0.05), and the CA125 levels in the ACS group were higher than in the stable CHD group on the fifth day (p < 0.05). The CA125 levels were positively correlated with pro-brain natriuretic peptide (pro-BNP), left ventricular end diastolic diameter (LVEDD), left ventricular end systolic diameter (LVESD), and negatively correlated with left ventricular ejection fraction (LVEF). Compared with the other patients, serum CA125 levels on admission were significantly elevated in the patients who suffered from heart failure events during a 3-month follow-up (p = 0.037). The CA125 level on the fifth day of hospitalization in these patients stayed at a significantly higher level than the other patients (p = 0.002).

Conclusions

The serum CA125 levels were significantly related with cardiac function in CHD patients. Serum CA125 levels that remain elevated after CHD onset could be helpful for predicting the short-term risk of heart failure events in CHD patients.

Zusammenfassung

Ziel

Ziel der vorliegenden Studie war es, den Zusammenhang zwischen dem Serumspiegel des Kohlenhydratantigens 125 (CA-125) und der koronaren Herzkrankheit (KHK) zu ermitteln und seine Bedeutung für die Kurzzeitprognose von KHK-Patienten zu untersuchen.

Methoden

In die Studie wurden 150 Patienten aufgenommen und in eine Gruppe mit akutem Koronarsyndrom (ACS, n=40), eine Gruppe mit stabiler KHK (n=64) und eine Kontrollgruppe (n=46) unterteilt, je nach klinischen Symptomen und Angiographiebefunden. Zu 2 Zeitpunkten erfolgte eine Nüchternblutabnahme für die Messung von CA-125 im Serum und anderer Biomarker: bei Aufnahme und am 5. Tag nach stationärer Aufnahme.

Ergebnisse

Bei Aufnahme war in den beiden KHK-Untergruppen der Serum-CA-125-Wert signifikant höher als in der Kontrollgruppe (p < 0,01 für die ACS-Gruppe und p < 0,05 für die Gruppe mit stabiler KHK). Die Unterschiede blieben auch am 5. Tag nach stationärer Aufnahme signifikant (beide p < 0,05), dabei war der CA-125-Wert in der ACS-Gruppe am 5. Tag nach Aufnahme höher als in der Gruppe mit stabiler KHK (p < 0,05). Es bestand eine positive Korrelation der CA-125-Werte mit pro-BNP (“brain natriuretic peptide”), linksventrikulärem enddiastolischem Durchmesser (LVEDD) sowie linksventrikulärem endsystolischem Durchmesser (LVESD) und eine negative Korrelation mit der linksventrikulären Ejektionsfraktion (LVEF). Im Vergleich zu den anderen Patienten waren für Patienten, bei denen sich während der Nachbeobachtung über 3 Monate eine Herzinsuffizienz entwickelte, die Serumspiegel für CA-125 bei Aufnahme signifikant höher (p = 0,037). Der CA-125-Wert am 5. Tag nach stationärer Aufnahme blieb bei diesen Patienten signifikant höher als bei den anderen Patienten (p = 0,002).

Schlussfolgerung

Die Serumwerte für CA-125 standen in einem signifikanten Zusammenhang mit der Herzfunktion bei KHK-Patienten. Bleibt das CA-125 im Serum nach Beginn der KHK erhöht, so könnte das zur Abschätzung des Kurzzeitrisikos einer Herzinsuffizienz bei KHK-Patienten von Nutzen sein.

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Acknowledgments

This work was supported by the National Natural Science Foundation of China (81370331), Shanghai Municipal Science and Technology Commission (12140903402) and Young Medical Talents Training Program of Shanghai Municipal Health Bureau (XYQ2011011) to Z.Y. Chen, and Shanghai Municipal Science and Technology Commission (10JC1410502) to G.P. Lu.

Compliance with ethical guidelines

Conflict of interest. X. Rong, Z. Yunke, L. Guoping, and C. Zhenyue state that there are no conflicts of interest. All studies on humans described in the present manuscript were carried out with the approval of the responsible ethics committee and in accordance with national law and the Helsinki Declaration of 1975 (in its current, revised form). Informed consent was obtained from all patients included in studies.

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Correspondence to C. Zhenyue.

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X. Rong and Z. Yunke contributed equally to this work.

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Rong, X., Yunke, Z., Guoping, L. et al. Clinical and prognostic value of elevated CA125 levels in patients with coronary heart disease. Herz 40, 690–694 (2015). https://doi.org/10.1007/s00059-014-4109-y

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00059-014-4109-y

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