Abstract
Background
Vitronectin (VN) functions as a regulator of platelet adhesion and aggregation, coagulation, and fibrinolysis. The aim of this study was to assess the prognostic significance of serum VN levels in patients with acute myocardial infarction (MI).
Methods
In this study 62 patients admitted with ST-elevation myocardial infarction (STEMI), or non-ST-elevation myocardial infarction (NSTEMI) were enrolled. Serum VN levels were measured within 6 h after onset of chest pains.
Results
The VN serum levels were higher in MI patients with a mean of 2.257 µg/ml (range 1.541–4.493 µg/ml) in the STEMI group, 1.785 µg/ml (range 1.372–4.113 µg/ml) in the NSTEMI group, and 1.222 µg/ml (range 1.033–1.466 µg/ml) in the controls (p = 0.012). Major adverse cardiovascular events could be predicted at 6 months using VN levels independently of other variables [odds ratio (OR) 9.87, 95 % confidence interval (CI) 2.54–47.37, p = 0.001]. There was a significant positive correlation between VN levels and the Gensini score in NSTEMI patients (r = 0.436, p = 0.013).
Conclusion
The VN level may be relevant as a clinical biomarker for adverse cardiovascular outcomes not only in patients with ischemic heart disease undergoing coronary interventions, as previously reported, but also in coronary artery disease patients presenting with acute MI.
Zusammenfassung
Hintergrund
Vitronectin (VN) ist ein Regulator der Thrombozytenadhäsion und -aggregation, der Koagulation und Fibrinolyse. Ziel der vorliegenden Studie war es, die prognostische Bedeutung des VN-Serumspiegels bei Patienten mit akutem Myokardinfarkt (MI) zu ermitteln.
Methoden
An dieser Studie nahmen 62 Patienten teil, die wegen ST-Strecken-Hebungs-Infarkt (STEMI) oder Nicht-ST-Strecken-Hebungs-Infarkt (NSTEMI) stationär aufgenommen worden waren. Dabei wurde der VN-Serumspiegel innerhalb von 6 h nach Beginn der Thoraxschmerzen bestimmt.
Ergebnisse
Bei Patienten mit MI war der VN-Serumspiegel mit einem Durchschnittswert von 2,257 µg/ml (Spannbreite: 1,541–4,493 µg/ml) in der STEMI-Gruppe höher als in der NSTEMI-Gruppe mit 1,785 µg/ml (Spannbreite: 1,372–4,113 µg/ml) und bei den Kontrollen mit 1,222 µg/ml (Spannbreite: 1,033–1,466 µg/ml; p = 0,012). Größere unerwünschte kardiovaskuläre Ereignisse innerhalb von 6 Monaten konnten anhand der VN-Werte unabhängig von anderen Variablen prognostiziert werden [Odds Ratio (OR): 9,87; 95%-Konfidenzintervall (95%-KI): 2,54–47,37; p = 0,001). Es bestand bei NSTEMI-Patienten eine signifikante positive Korrelation zwischen dem VN-Wert und dem Gensini-Score (r = 0,436; p = 0,013).
Schlussfolgerung
Relevanz weist der VN-Wert als klinischer Biomarker für ungünstige kardiovaskuläre Verläufe möglicherweise nicht nur bei Patienten mit ischämischer Herzerkrankung auf, bei denen – wie bereits früher berichtet – eine Koronarintervention erfolgt, sondern auch bei Patienten mit koronarer Herzkrankheit und akutem MI.
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Compliance with ethical guidelines
Conflict of interest. S. Aslan, B. Ikitimur, H.A. Cakmak, B. Karadag, E.Y. Tufekcioglu, H. Ekmekci, and H. Yuksel state that there are no conflicts of interest. All studies on humans described in the present manuscript were carried out with the approval of the responsible ethics committee and in accordance with national law and the Helsinki Declaration of 1975 (in its current, revised form). Informed consent was obtained from all patients included in studies.
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Aslan, S., Ikitimur, B., Cakmak, H. et al. Prognostic utility of serum vitronectin levels in acute myocardial infarction. Herz 40, 685–689 (2015). https://doi.org/10.1007/s00059-014-4105-2
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00059-014-4105-2
Keywords
- Vitronectin
- Prognosis
- Acute myocardial infarction
- ST-elevation myocardial infarction
- Major adverse cardiovascular events