Abstract
Background
The slow coronary flow (SCF) phenomenon is characterized by slow progression of angiographic contrast medium in the coronary arteries in the absence of stenosis in the epicardial vessels. The pathophysiological mechanisms of SCF phenomenon remain uncertain. Several hypotheses, however, have been suggested for SCF phenomenon, including an early form of atherosclerosis, small vessel dysfunction, dilatation of coronary vessels, imbalance between vasoconstrictor and vasodilatory factors, platelet function disorder, and inflammation. Atherosclerosis and inflammation are the most accepted mechanisms for the pathogenesis of SCF. Thrombin activatable fibrinolysis inhibitor (TAFI) was described as a new inhibitor of fibrinolysis recently and plays an important role in coagulation and fibrinolysis. In previous studies, the role of TAFI was associated with inflammation and evolution of atherosclerosis in coronary artery disease. There are no data available about TAFI levels in patients with SCF phenomenon investigated by angiography. Our goal was to evaluate TAFI antigen (Ag) levels in patients with SCF and to determine the association of the TAFI Ag level with traditional cardiovascular risk factors in our study.
Methods
The study group constituted 41 patients with angiographically confirmed SCF and 46 patients with normal coronary flow as the control group. The TAFI Ag levels of each patient were determined.
Results
Between the control and study group, a statistical difference in the levels of TAFI Ag (p < 0.05) was observed. The TAFI Ag level was significantly higher in the SCF group than the control group (132.21 ± 21.14 versus 122.15 ± 21.59).
Conclusion
We have demonstrated that TAFI might be a risk factor for the development of SCF independently of conventional cardiovascular risk factors. In addition, TAFI Ag levels were positively correlated with C-reactive protein (CRP) known as an acute phase reactant. Our findings support the reports of previous studies that increased TAFI levels may be associated with inflammation. Further large studies are required to evaluate the importance of TAFI antigen levels in relation to the development of SCF.
Zusammenfassung
Hintergrund
Das Slow-coronary-flow-Phänomen (SCF) zeigt sich daran, dass der Kontrastaufbau bei der Koronararterienangiographie nur langsam erfolgt, ohne dass epikardiale Gefäße stenosiert sind. Die zugrunde liegenden pathophysiologischen Mechanismen sind nach wie vor nicht sicher auszumachen. Allerdings sind etliche Hypothesen zur Entstehung des SCF generiert worden, so u. a. eine Frühform der Atherosklerose, dysfunktionelle kleine Gefäße, dilatierte Koronargefäße, Dysbalancen zwischen vasokonstringierenden und –dilatierenden Faktoren, Thrombozytenfunktionsstörungen und Inflammation. Die am ehesten akzeptierten pathogenetischen Mechanismen sind Atherosklerose und Inflammation. Der erst vor kurzem beschriebene Thrombin-aktivierbare Fibrionlyseinhibitor (TAFI) spielt bei Gerinnungs- und Fibrinolyseprozessen eine wichtige Rolle. Früheren Studien zufolge ist TAFI assoziiert mit Inflammation und der Entstehung von Atherosklerose bei der koronaren Herzerkrankung. Bisher gibt es keine Daten zu den TAFI-Serumkonzentrationen bei Patienten mit angiographisch bestätigter SCF. Ziel der vorgestellten Studie war es, die TAFI-Antigen(Ag)-Level bei SCF-Patienten zu bestimmten und einen möglichen Zusammenhang zwischen TAFI-Ag-Konzentrationen und traditionellen kardiovaskulären Risikofaktoren zu evaluieren.
Methoden
Die Untersuchungsgruppe bestand aus 41 Patienten mit angiographisch bestätigtem SCF, die Kontrollgruppe aus 46 Patienten mit normalem koronaren Flow. Die TAFI-Ag-Konzentration jedes einzelnen Patienten wurde ermittelt.
Ergebnisse
Zwischen SCF- und Kontrollgruppe bestand hinsichtlich der TAFI-Ag-Level ein statistisch signifikanter Unterschied (132,21 ± 21,14 versus 122,15 ± 21,59; p < 0,05).
Fazit
Nachgewiesen wurde, dass TAFI – unabhängig von konventionellen Risikofaktoren – zur Entwicklung eines SCF beitragen kann. Ferner korrelierten die TAFI-Ag-Konzentrationen positiv mit dem C-reaktiven Protein (CRP), das als Akute-Phase-Protein bekannt ist. Beides spricht für die in früheren Studien generierten Hypothesen, dass zwischen erhöhten TAFI-Konzentrationen und Inflammation ein Zusammenhang besteht. Zur Evaluierung der Relevanz von TAFI-Ag-Konzentrationen bei der Entwicklung eines SCF sind weitere, groß angelegte Studien erforderlich.
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Conflict of interest. M.N. Yildirim, Y. Selcoki, S. Uysal, A.B. Nacar, B. Demircelik, H.I. Aydin, and B. Eryonucu state that there are no conflicts of interest.
All studies on humans described in the present manuscript were carried out with the approval of the responsible ethics committee and in accordance with national law and the Helsinki Declaration of 1975 (in its current, revised form). Informed consent was obtained from all patients included in studies.
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Yildirim, M., Selcoki, Y., Uysal, S. et al. Thrombin activatable fibrinolysis inhibitor. Herz 39, 993–1000 (2014). https://doi.org/10.1007/s00059-013-3942-8
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00059-013-3942-8