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Aortic valve sclerosis in acute coronary syndrome patients

Potential value in predicting coronary artery lesion complexity

Aortenklappensklerose beim akuten Koronarsyndrom

Mögliche Relevanz für die Prädiktion der Komplexizität von Koronararterienläsionen

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Abstract

Objective

The purpose of the present study was to investigate the relation between aortic valve sclerosis (AVS) and coronary artery lesion complexity as assessed using the SYNTAX score (SxScore) in acute coronary syndrome (ACS) patients.

Patients and methods

A total of 164 patients with a first time diagnosis of acute coronary syndrome were consecutively enrolled. AVS was defined by echocardiography as thickening and calcification of the normal trileaflet aortic valve without obstruction to the left ventricular outflow. The SxScore was calculated using dedicated computer software.

Results

There were significantly higher SxScores in subjects with AVS than those without AVS (18 ± 6 vs 12 ± 5, p = 0.02). In the univariate analysis, age (p = 0.03) and presence of AVS (p = 0.007) were significantly associated with higher SxScores. Logistic regression analysis demonstrated AVS [95 % confidence interval (CI) 0.17–0.86, p = 0.017] and age (95 % CI 1.01–1.21, p = 0.028) as independent determinants of higher SxScores.

Conclusion

Aortic valve sclerosis was significantly and independently associated with a high SxScore in acute coronary syndrome patients.

Zusammenfassung

Ziel

Untersucht werden sollte der Zusammenhang zwischen einer Aortenklappensklerose (AVS) und der Komplexizität von Koronararterienläsionen (Assessment über den SYNTAX- bzw. SX-Score) bei akutem Koronarsyndrom (ACS).

Patienten und Methoden

Insgesamt 164 konsekutive Patienten mit der Erstdiagnose ACS wurden in die Studie aufgenommen. Eine AVS war definiert als echokardiographisch nachgewiesene Verdickung und Verkalkung einer normalen dreisegligen Aortenklappe ohne Obstruktion der linksventrikulären Ausflussbahn. Der SX-Score wurde mit geeigneter Software berechnet.

Ergebnisse

Bei Patienten mit AVS waren die SX-Scores signifikant höher als bei denjenigen ohne AVS (18±6 vs. 12±5, p=0,02). In der univariaten Analyse waren Alter (p=0,03) und AVS (p=0,007) statistisch signifikant mit höheren SX-Scores assoziiert. In der logistischen Regressionsanalyse erwiesen sich AVS [95%-Konfidenzintervall (KI) 0,17–0,86, p=0,017] und Alter (95%-KI 1,01–1,21, p=0,028) als unabhängige Determinanten höherer SX-Scores.

Fazit

Bei ACS-Patienten war eine AVS statistisch signifikant und unabhängig mit einem hohen SX-Score assoziiert.

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Compliance with ethical guidelines

Conflict of interest. L. Korkmaz, E. Pelit, H. Bektas, M.T. Ağaç, H. Erkan, I. Gurbak, and Ş. Çelik state that there are no conflicts of interest.

All studies on humans described in the present manuscript were carried out with the approval of the responsible ethics committee and in accordance with national law and the Helsinki Declaration of 1975 (in its current, revised form). Informed consent was obtained from all patients included in studies.

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Correspondence to L. Korkmaz MD.

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Korkmaz, L., Pelit, E., Bektas, H. et al. Aortic valve sclerosis in acute coronary syndrome patients. Herz 39, 1001–1004 (2014). https://doi.org/10.1007/s00059-013-3936-6

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00059-013-3936-6

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