Zusammenfassung
Die genaue echokardiographische Schweregradbeurteilung bei Mitralinsuffizienz ist neben der Klärung der Ursache von entscheidender Bedeutung für die Prognose und die Therapieplanung. Aktuelle Empfehlungen unterscheiden eine rasch durchführbare Basisbeurteilung und eine erweiterte, quantitative Schweregradbeurteilung. In der vorliegenden Arbeit wird ein praktisch anwendbares Schweregradscoring empfohlen, das anhand von Jet-Größe, Jet-Richtung, Vorhofgröße und der quantitativen proximalen Jet-Breite eine standardisierte Schweregradbestimmung erlaubt. Die Kontinuitätsmethode und die PISA-Methode („proximal isovelocity surface area“) erlauben die Berechnung des Regurgitationsvolumens und der effektiven Regurgitationsöffnungsfläche (EROA), werden aber aufgrund indirekter und ungenauer Messungen für den klinischen Routineeinsatz nur eingeschränkt empfohlen. Spezielle Methoden wie die Echtzeit-3-D-Echokardiographie, die quantitative Spektral-Doppler-Analyse oder die Schweregradbeurteilung unter Stressbedingungen befinden sich derzeit noch in der wissenschaftlichen Evaluation. Durch frühzeitiger durchführbare Mitralklappenrekonstruktionen und katheterinterventionelle Anulusrekonstruktionen werden zukünftig genauere Methoden zur direkten Quantifizierung des Regurgitationsflusses benötigt.
Abstract
Besides diagnosis of the mechanism of mitral regurgitation accurate evaluation of the severity is of critical importance for the assessment of prognosis and planning of therapy. Current recommendations are differentiating two levels of evaluation of severity, (1) a rapid, basic evaluation, and (2) an extended, quantitative evaluation. In the present article the following modified practically applicable system for evaluation and scoring of severity of mitral regurgitation is proposed: step 1: color Doppler jet size: < 4 cm2 or < 20% of left atrium (LA; = 1 scoring point), 4–8 cm2 or 20–40% of LA (2 points), > 8 cm2 or > 40% of LA (3 points); step 2: central jet (1 point), eccentric/wall jet (2 points); step 3: LA width: ≤4 cm (1 point), > 4 cm (2 points); step 4: proximal jet width: < 0,3 cm (1 point), 0,3–0,7 cm (3 points), > 0,7 cm (5 points). Grades of severity are scored as follows: grade I = 4–5 points, I–II = 6 points, II = 7–8 points, II–III = 9 points, III = 10–12 points. Quantitative Doppler method and PISA (proximal isovelocity surface area) method can be used for calculation of regurgitant volume and effective regurgitant orifice area (EROA), but recommendations for routine application are limited due to indirect measurements and inaccurate hemodynamic assumptions. Special techniques like real-time 3-D echocardiography, quantitative spectral Doppler analysis or stress echocardiographic assessment of severity are still under scientific evaluation. Due to the growing possibilities of early reconstruction of the mitral valve and catheter-based interventional annulus reconstructions, more accurate methods for direct quantification of regurgitant flow will be demanded in the future.
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Buck, T., Plicht, B. & Erbel, R. Aktuelle Empfehlungen zur echokardiographischen Schweregradbeurteilung der Mitralklappeninsuffizienz. Herz 31, 30–37 (2006). https://doi.org/10.1007/s00059-006-2774-1
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00059-006-2774-1
Schlüsselwörter:
- Mitralinsuffizienz
- Schweregradbestimmung
- Echokardiographie
- Scoringsystem
- Echtzeit-3-D-Echokardiographie
- PISA