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Frauen und kardiale neoplastische Manifestationen an Herz und Perikard

Women and Pericardial Neoplastic Manifestations of the Heart and Pericardium

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Zusammenfassung

Hintergrund:

Brustkrebs ist die häufigste Tumorerkrankung und nach den Herz–Kreislauf–Erkrankungen die zweithäufigste Todesursache in Deutschland. Jede zehnte Frau ist vom Mammakarzinom betroffen. Am Herzen werden allerdings in < 0,1% Tumoren oder metastatische Veränderungen festgestellt, wobei Frauen mit ca. 70% bei den primären Herztumoren am häufigsten vom Myxom betroffen sind. Die primär malignen Herztumoren bevorzugen in Form von Sarkomen mit schlechter Prognose das männliche Geschlecht. Dagegen kommt das Mammakarzinom mit perikardialer Beteiligung als sekundärer kardialer Tumor wiederum am häufigsten bei Frauen vor. Dies unterstreicht die Bedeutung einer frühzeitigen histopathologischen Diagnose, um Heilungschancen zur wahren, die bei einer perikardialen Aussaat nicht mehr gegeben sind.

Methodik:

Das Marburger Biopsie–Register der Jahre 2000–2005 mit 297 Patienten wurde als Grundlage für eine retrospektive Untersuchung kardialer Neoplasien an Herz und Perikard herangezogen, wobei insbesondere auch geschlechtsspezifische Unterschiede in Klinik, Management und Prognose berücksichtigt wurden.

Ergebnisse:

Hierbei fand sich in 76 Fällen (25,6%) eine Tumorerkrankung als Grund für den Perikarderguss, bzw. der Perikarderguss war die Erstmanifestation einer malignen Erkrankung. Die häufigste Ursache für diesen malignen Perikarderguss war in der Tat das Mammakarzinom (47%) bei 36 weiblichen Patienten und das Bronchialkarzinom (42%) bei 40 Männern. Bei den intraperikardial mit Cisplatin (30 mg/m2 Körperoberfläche in 100 ml 0,9%iger NaCl) zusätzlich zur systemischen Chemotherapie behandelten Patienten konnte eine erneutes Auftreten eines tamponierenden Ergusses verhindert werden.

Schlussfolgerung:

Die frühestmögliche Diagnose einer sekundären kardialen Beteiligung, insbesondere beim Mammakarzinom, ist somit unter Einschluss von Biopsien und therapeutischer Perikardiozentese mit Chemotherapeutika–Instillation prognostisch richtungsweisend.

Abstract

Background:

In every year since 1984, cardiovascular disease has claimed the lives of more females than males. In the Western world more than 450,000 women succumb to heart disease annually. Despite the proportions, most women believe that heart disease is a man’s disease and that they will die of breast cancer. Data on epidemiology and incidence are rare: there is only an estimated incidence of cardiac neoplasm at necropsy ranging from 0,001% to 0,3%. The majority of the primary tumors are benign. Females are affected more often than males. The most common tumor entity is benign cardiac myxoma. Malignant heart tumors are less common. Most often they are different types of sarcomas, which have a poor outcome and affect more males than females. Metastatic tumors of the heart are 100 times more common than the primary ones. They originate mainly from melanomas, leukemias, lymphomas, and cancer, especially of the lung or breast. Indeed in women breast cancer is the most common metastatic tumor associated with pericardial effusion. To prevent death from tamponade, pericardiocentesis, in addition to the systemic chemotherapy, is mandatory, best when instillation of chemotherapeutics (cisplatin or thiotepa) or radioisotopes is given into the pericardial sac to prevent recurrence of the effusion. However, more of the malignant tumors may be curable if exactly diagnosed at an earlier stage.

Methods:

A retrospective study was conducted of all patients with cardiac and pericardial neoplasm exactly diagnosed by endomyocardial or epicardial biopsy and pericardiocentesis, using hospital medical records and a biopsy and pericardiocentesis registry from 2000–2005 with 297 patients. Pericardial effusion and biopsy analyses included biochemistry, cytology, serology, microbiology, histology, immunohistology, and polymerase chain reaction (PCR). All patients were investigated in relation to Herzmetasgender differences to histopathologic findings, clinical presentation and outcome.

Results:

In 76 cases (25.6%) a neoplasm was the reason for a pericardial effusion. 36 women suffered from the breast carcinoma (47%) and 40 males lung cancer (42%) as the firstly metastatic tumor. There was no recurrence of a relevant pericardial effusion in patients who were treated by intrapericardial instillation of cisplatin (30 mg/m2 body surface in 100 ml 0.9% NaCl).

Conclusion:

Females are more often affected by primary cardiac tumors than males with an excellent outcome. By contrast, the preventive checkup and aftercare will gain more prognostic importance, especially in case of breast cancer, to earlier recognize a secondary cardiac neoplasm by biopsy and pericardiocentesis with intrapericardial treatment of neoplastic pericarditis.

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Correspondence to Christiane Kisselbach or Bernhard Maisch FESC, FACC.

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Kisselbach, C., Ristic, A.D., Pankuweit, S. et al. Frauen und kardiale neoplastische Manifestationen an Herz und Perikard. Herz 30, 409– 415 (2005). https://doi.org/10.1007/s00059-005-2709-2

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00059-005-2709-2

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