Abstract.
In-stent restenosis (ISR) remains the “Achilles’ heel” of percutaneous stent angioplasty treatment of patients with atherosclerotic disease of the coronary arteries. Recently, drug-eluting stents (DES) have ushered in a revolution in the treatment of these patients, yet, to date, their efficacy and safety have been demonstrated primarily for native de novo coronary lesions. For ISR, intracoronary brachytherapy using β- or γ-radiation is considered the standard of care. Nevertheless, DES are used for ISR lesions in clinical practice. This review outlines the few results currently available from small observational studies and larger registries. The designs of two ongoing randomized trials evaluating the sirolimus-eluting and the paclitaxeleluting stent versus brachytherapy in patients with ISR lesions are also presented. Patients with acute myocardial infarction (AMI) have mostly been investigated in the context of small, uncontrolled studies and registries. The incomplete evidence to date is that implantation of sirolimus-eluting stents in patients with AMI is safe and effective.
Zusammenfassung.
Die In-Stent-Restenose (ISR) hat sich als „Achillesferse“ der perkutanen Behandlung mittels Stentangioplastie von Patienten mit atherosklerotischer Erkrankung der Koronararterien herausgestellt. In jüngster Zeit haben Medikamente freisetzende („drug-eluting“) Stents (DES) eine Revolution in der Behandlung dieser Patienten eingeläutet; die Effizienz und Sicherheit der DES sind derzeit jedoch hauptsächlich für native De-novo-Läsionen belegt. Für die ISR bietet sich die intrakoronare Brachytherapie mit β- oder γ-Strahlen als Therapie der Wahl an. Dennoch werden DES in der klinischen Praxis zur Behandlung von ISR eingesetzt. In dieser Übersicht wird über die wenigen bisher vorliegenden Ergebnisse von kleineren Beobachtungsstudien und größeren Registern berichtet. Des Weiteren werden die Designs von zwei derzeit laufenden randomisierten Studien zur Behandlung der ISR mit dem Sirolimus bzw. Paclitaxel freisetzenden Stent im Vergleich zur Brachytherapie vorgestellt. Ergebnisse von Patienten mit akutem Myokardinfarkt (AMI) und DES wurden bislang nur in kleineren, unkontrollierten Studien und Registern veröffentlicht. Die daher bislang noch unvollständige Evidenz weist darauf hin, dass Sirolimus freisetzende Stents bei Patienten mit AMI sicher und effektiv eingesetzt werden können.
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Schofer, J., Bode, C. & Silber, S. Drug-Eluting Stents for In-Stent Restenosis and Acute Myocardial Infarction. Herz 29, 195–200 (2004). https://doi.org/10.1007/s00059-004-2570-8
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00059-004-2570-8