Abstract.
Background and Purpose: There is increasing recognition of the high and rising prevalence of obstructive sleep apnea (OSA). It has been suggested that OSA may contribute to erectile dysfunction. This review will examine the evidence and potential mechanisms, including abnormalities of neural, endothelial and hormonal function, linking OSA to erectile dysfunction.
Conclusion: Available data suggest, but do not prove, a higher prevalence of erectile dysfunction in OSA. Certainly, the pathologic processes activated by OSA are also those that may predispose to impaired erectile function. Further well-designed and controlled studies are needed to show conclusively that any increased prevalence of erectile dysfunction in OSA is secondary to the OSA per se and not a consequence of the frequently associated comorbidities, such as obesity and vascular disease, that characterize this patient population.
Zusammenfassung.
Hintergrund und Ziel: Zunehmend wird die Bedeutung des Schlafapnoe-Syndroms für kardiovaskuläre Erkrankungen erkannt und eine hohe Prävalenz festgestellt. Es ist vermutet worden, dass das Schlafapnoe-Syndrom zur erektilen Dysfunktion beiträgt. Die Übersichtsarbeit soll die Gründe und die potentiellen Mechanismen aufdecken. Betrachtet werden Veränderungen der neuronalen, endothelialen und hormonellen Funktion, die zum Schlafapnoe-Syndrom in Beziehung stehen.
Schlussfolgerung: Vorhandene Daten lassen vermuten, dass bei Schlafapnoe-Syndrom die erektile Dysfunktion häufiger vorkommt, ohne dass aber ein eindeutiger Beweis vorliegt. Die pathologischen Mechanismen, die ein Schlafapnoe-Syndrom auslösen, können auch zur erektilen Dysfunktion führen. Weitergehende kontrollierte Studien sind notwendig, um festzustellen, ob die erektile Dysfunktion Folge des Schlafapnoe-Syndroms ist. Auch die Prävalenz ist bei dem Syndrom erhöht. Möglicherweise ist aber die erektile Dysfunktion nur eine Folge der Komorbiditäten wie Übergewicht und kardiovaskuläre Erkrankungen, die bei diesem Patienten vorkommen.
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Address for Correspondence Virend K. Somers, MD, PhD, Division of Cardiovascular Diseases and Division of Hypertension, Mayo Clinic, 200 First Street SW, Rochester, MN 55905, USA, Phone (+1/507) 255-1144, Fax -7070, e-mail: somers.virend@mayo.edu
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Arruda-Olson, A., Olson, L., Nehra, A. et al. Sleep Apnea and Cardiovascular Disease . Herz 28, 298–303 (2003). https://doi.org/10.1007/s00059-003-2482-z
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00059-003-2482-z