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Pränatale Herzdiagnostik mittels zwei- und dreidimensionaler Fetalechokardiographie

Two- and Three-Dimensional Echocardiographic Analysis of Congenital Heart Disease in the Fetus

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Zusammenfassung.

Einleitung: Die pränatale Beurteilung fetaler Herz- und Gefäßstrukturen mittels zwei- und dreidimensionalen Ultraschalls eröffnet neue Ansätze sowohl für die Diagnosesensitivität als auch die Therapieplanung. Herzfehlbildungen sind neben Harnwegsanomalien die häufigsten angeborenen Fehlbildungen und werden mit einer Neugeboreneninzidenz von 0,5–1,0% angegeben.

Methodik: Derzeit ist die vorgeburtliche dreidimensionale Echokardiographie auf zwei verschiedene Arten möglich: 1. durch die Real-Time-3-D-Echokardiographie, die als zukunftsträchtig gilt, aber gegenwärtig noch einige technisch bedingte Limitationen aufweist; 2. durch die dreidimensionale Rekonstruktion einer Vielzahl von synchron zum fetalen Herzrhythmus aufgenommenen zweidimensionalen Schnittbildern.

Schlussfolgerung: Die diagnostische Aussagekraft der 3-Dechokardiographie ist zum jetzigen Zeitpunkt insbesondere durch die störanfällige Herzrhythmussteuerung der Bildaufnahme sowie fetale Bewegungsartefakte limitiert. Zukünftige Verbesserungen werden eine technisch schnellere Bilddatenaufnahme und -rekonstruktion erlauben, um so den derzeit noch recht umständlichen Einsatz dieser Bildgebungstechnologie auch außerhalb von pränatalen Experimentalstudien zu ermöglichen.

Abstract.

Introduction: With increasing experience of obstetric sonographers, a higher proportion of cardiac malformations is found antenatally. However, undiagnosed fetal cardiac defects still result in a significant pre- and postnatal morbidity and mortality. The purpose of two- and three-dimensional echocardiographic imaging in the fetus is to provide clear representations of the underlying cardiac and vascular anatomy. Studies on pre- and postnatal echocardiography have shown these techniques to provide an adequate form of image display for comprehensive assessment of most cases with congenital heart disease.

Methods: To date, two different methods are used for threedimensional echocardiography in the fetus. The technique currently employed at numerous institutions derives from a complex assembly of sequentially acquired and reconstructed two-dimensional images and is analogous to the 3-D technology assessed in studies on neonates, children, and adults. Although an electromagnetic location device is used to register transducer position during data acquisition, this technique has important limitations due to fetal movement artifacts and difficulties in cardiac gating. This often results in inadequate image quality when compared with 2-D echocardiography. Recent progress in the design and fabrication of higher-frequency real-time volumetric transducers has greatly improved 3-D echocardiographic imaging resolution and allows more immediate three-dimensional “on-line” analysis of cardiac anatomy.

Conclusions: Advantages of 3-D fetal echocardiography include the ability to slice the acquired 3-D volume data into an infinite number of two-dimensional cross sections, and the ability to reconstruct unique three-dimensional views not seen with two-dimensional imaging. However, considering the current limitations and the time needed for 3-D image processing, its practical clinical relevance in the antenatal situation is not yet clear.

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Korrespondenzanschrift Priv.-Doz. Dr. Matthias Meyer-Wittkopf, Universitäts-Frauenklinik, Calwerstraße 7, 72072 Tübingen, Deutschland, Telefon (+49/7071) 29-82211, Fax -5619, E-Mail: m-mw@gmx.de

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Meyer-Wittkopf, M., Hofbeck, M. Pränatale Herzdiagnostik mittels zwei- und dreidimensionaler Fetalechokardiographie. Herz 28, 240–249 (2003). https://doi.org/10.1007/s00059-003-2454-3

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00059-003-2454-3

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