Skip to main content
Log in

Seltene Form der Myokarditis mit akutem Herzversagen und erfolgreicher "Rescue-Therapie" mit biventrikulärem Unterstützungssystem

Rare Case of Enterovirus Myocarditis with Consecutive Acute Heart Failure and Subsequent "Rescue Therapy" with Biventricular Assist Device

  • Kasuistik
  • Published:
Herz Aims and scope Submit manuscript

Anamnese und Befunde:

Eine 37-jährige Patientin wurde im kardiogenen Schock bei Multiorganversagen eingewiesen. Echokardiographisch war die linksventrikuläre Funktion zunächst auf 35% reduziert. Klinisch bestand der V.a. eine Myokarditis. Anamnestisch bestand ein grippaler Infekt seit 1 Woche. Innerhalb von 24 h kam es zu einer weiteren dramatischen Reduktion der linksventrikulären Funktion auf 7%. Links- bzw. Rechtsherzkatheteruntersuchungen unter Entnahme von rechtsventrikulären Myokardbiopsien wurden durchgeführt. Die histo- und molekularpathologischen Untersuchungen ergaben die Diagnose einer Enterovirusmyokarditis.

Therapie:

Bei Multiorganversagen blieb als einzige Therapieoption die Implantation eines biventrikulären Unterstützungssystems („biventricular assist device“ [BVAD] – Berlin Heart).

Verlauf:

Postoperativ war die Patientin nur noch vorübergehend katecholaminpflichtig. Aufgrund der notwendigen Antikoagulation waren bei Nachblutungen drei Rethorakotomien erforderlich. Die Nieren- und Leberfunktion normalisierten sich im weiteren Verlauf. Das BVAD konnte schließlich nach 25 Tagen bei vollständiger Erholung der globalen Herzfunktion ohne Herz-Lungen-Maschine entfernt werden.

Patient History and Findings:

A 37-year-old woman was admitted in cardiogenic shock and multiorgan failure. On echocardiography, left ventricular function was reduced, at that time, to 35%. The patient had been suffering from a cold for 1 week prior to admission. Within 24 h, left ventricular function dramatically decreased to 7%. Examinations included leftand right-heart catheter evaluation with removal of right ventricular biopsies. Histology and molecular pathology revealed the diagnosis of an enteroviral myocarditis.

Therapy:

Imminently, a biventricular assist device (BVAD – Berlin Heart) was implanted.

Postoperative Course:

Postoperatively, only low-dose inotropic support was required. Under the requested anticoagulation, recurrent bleeding necessitated three rethoracotomies. Both renal and liver function normalized over time. On postoperative day 25, the BVAD was explanted without the need for cardiopulmonary bypass. Global ventricular function had normalized. The implantation of BVAD proved to be an efficient rescue therapy.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Christian Schreiber.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Augustin, N., Schreiber, C., Klingel, K. et al. Seltene Form der Myokarditis mit akutem Herzversagen und erfolgreicher "Rescue-Therapie" mit biventrikulärem Unterstützungssystem. Herz 28, 457– 460 (2003). https://doi.org/10.1007/s00059-003-2440-9

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00059-003-2440-9

Schlüsselwörter:

Key Words:

Navigation