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Laboratory Monitoring of Heparin and the Combination of Heparin and the Platelet Glycoprotein IIb/IIIa Receptor Antibody Fragment Abciximab (c7E3) in Patients Undergoing Percutaneous Transluminal Coronary Angioplasty (PTCA)

Labormonitoring der Heparintherapie und der kombinierten Gabe von Heparin und dem Glykoprotein-IIb/IIIa- Antagonisten Abciximab bei Patienten während einer perkutanen transluminalen koronaren Ballonangioplastie

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Background:

Previous studies in patients undergoing percutaneous transluminal coronary angioplasty (PTCA) have restricted laboratory monitoring to the activated clotting time (ACT). It remains unknown whether the ACT-prolonging effect of abciximab is clinically equivalent to a comparable degree of anticoagulation by heparin.

Patients and Methods:

30 patients undergoing PTCA received 100 IU of heparin/kg body weight. Another 30 patients received an initial bolus of 70 IU of heparin/kg + abciximab. We determined ACT, laboratory and on-site activated partial thromboplastin time (APTT) and plasma heparin levels.

Results:

Despite markedly different preintervention heparin dosing, the ACTs were not significantly different between groups. After termination of PTCA, the median ACTs of both study groups were nearly equivalent (267 vs. 272 s; p = 0.79). The median ACT-prolonging effect of abciximab could be equated with 0.68 IU/ml heparin. Both APTT assays were not suitable for monitoring the anticoagulant effects during PTCA due to their high sensitivity. By contrast, the plasma heparin levels clearly reflected the different heparin doses. The weak correlation (r = 0.23) between ACTs and heparin levels in patients receiving heparin + abciximab was due to excessively prolonged ACTs in six patients (540–1,245 s). These data could be attributed to an unusually high response to abciximab. By contrast, the ACT was a reliable measure of the anticoagulant effect of heparin in patients receiving exclusively heparin.

Conclusions:

ACT reflects both heparin and abciximab therapy, whereas heparin levels reflect only heparin dose. The APTT assays were not suitable for monitoring the anticoagulant effects during PTCA.

Hintergrund:

Die „activated clotting time“ (ACT) ist der Standard zur patientennahen Kontrolle der Gerinnungssituation während der perkutanen transluminalen koronaren Ballonangioplastie (PTCA). Die Auswirkungen einer kombinierten Gabe von Heparin und dem Glykoprotein-IIb/IIIa-Antagonisten Abciximab auf die ACT ist jedoch nur unzureichend untersucht.

Patienten und Methoden:

30 Patienten, bei denen eine PTCA durchgeführt wurde, erhielten 100 IU Heparin/kg Körpergewicht als Bolus. Weitere 30 Patienten erhielten einen initialen Bolus von 70 IU Heparin/kg + Abciximab. Wir bestimmten die ACT im Katheterlabor, die aktivierte partielle Thromboplastinzeit (APTT) im Labor und als „point-of-care“-Messung sowie die Plasmaheparinspiegel.

Ergebnisse:

Trotz der unterschiedlichen präinterventionellen Heparindosen war die maximale ACT statistisch nicht unterschiedlich zwischen den Gruppen. Nach der PTCA war die mediane ACT beider Gruppen fast identisch (267 vs. 272 Sekunden; p = 0,79). Der mediane ACT-verlängernde Effekt von Abciximab entsprach etwa 0,68 IU/ml Heparin. Beide APTT-Assays waren auf Grund ihrer hohen Sensitivität nicht geeignet die Gerinnungseffekte der Medikamente während der PTCA zu messen. Im Gegensatz dazu gelang dies mit der Bestimmung der Plasmaheparinspiegel sehr gut. Die schwache Korrelation (r=0.23) zwischen der ACT und dem Heparinspiegel bei Patienten, die eine Kombination von Heparin und Abciximab erhielten, konnte auf exzessiv verlängerte ACT-Werte (540–1245 s) bei sechs Patienten zurückgeführt werden, was durch ein ungewöhnlich starkes Ansprechen auf Abciximab zurückzuführen war. Im Gegensatz dazu korrelierte die ACT bei den nur mit Heparin behandelten Patienten gut mit den Heparinspiegeln.

Schlussfolgerungen:

Während die ACT sowohl die Heparin- als auch die Abciximab-Therapie widerspiegelt, zeigen die Heparinspiegel lediglich den Heparineffekt an. Die APTT-Assays sind nicht geeignet, die Gerinnungssituation von Patienten während einer PTCA zu kontrollieren.

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Correspondence to Ralf Zahn MD.

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Zahn, R., Haubelt, H., Bechtloff, S. et al. Laboratory Monitoring of Heparin and the Combination of Heparin and the Platelet Glycoprotein IIb/IIIa Receptor Antibody Fragment Abciximab (c7E3) in Patients Undergoing Percutaneous Transluminal Coronary Angioplasty (PTCA). Herz 28, 445– 452 (2003). https://doi.org/10.1007/s00059-003-2349-3

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00059-003-2349-3

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