Skip to main content
Log in

Kontrastechokardiographie: klinische Anwendung und Zukunftsperspektiven

  • Published:
Herz Aims and scope Submit manuscript

Hintergrund:

Die Kontrastechokardiographie ist seit über 20 Jahren ein integraler Bestandteil der echokardiographischen Diagnostik. Mit den konventionellen Ultraschallverfahren war der klinische Nutzen der Ultraschallkontrastmittel limitiert; die Entwicklung der “kontrastspezifischen” Ultraschallverfahren hat zu einer Erweiterung der Indikationen geführt.

Kontrastmittel: Für den klinischen Einsatz werden zwei Gruppen von Kontrastmitteln unterschieden: 1. Rechtsherzkontrastmittel (Echovist®, agitierte Lösungen), die nach intravenöser Injektion nicht das Lungenkapillarbett passieren können und mit konventionellen Ultraschallmethoden nutzbar waren, 2. lungenkapillargängige Linksherzkontrastmittel (Levovist®, Optison®, SonoVue™), deren klinische Nutzung durch die Entwicklung von “kontrastspezifischen” Ultraschallverfahren entscheidend verbessert wurden.

Indikationen: Trotz Verfügbarkeit von Doppler-Methoden und transösophagealer Echokardiographie werden Rechtsherzkontrastmittel noch zur Diagnostik von atrialen und pulmonalen Shunts sowie bei kongenitalen Fehlbildungen, verrauschten CW-Doppler-Signalen einer Trikuspidalinsuffizienz und bei der Perikardpunktion benötigt. Für die Linksherzkontrastmittel ist die Verbesserung der Endokardabgrenzung derzeit die wichtigste Indikation und durch eine Reihe von kontrollierten Studien gut belegt. Die koronare Flussreserve im Bereich der LAD kann mittels kontrastverstärkter Doppler-Echokardiographie bestimmt werden. Im Myokard konnten mit den ersten kontrastspezifischen Verfahren (Harmonic B mode, Puls Inversion und Harmonic Power Doppler) diagnostisch verwertbare Kontrastsignale nur bei intermittierender Beschallung erzielt werden.

Neue Techniken: Mit den neuesten Techniken des Harmonic Imaging (Power Puls Inversion, Power Modulation und Coherent Imaging) kann die Myokardperfusion auch in “Real-Time” untersucht werden und damit simultan die linksventrikuläre Wandbewegung und die Myokardperfusion beurteilt werden. Moderne Ultraschallkontrastmittel, wie z. B. das SonoVue™, können mit allen Ultraschallverfahren verwendet werden.

Neuere klinisch Arbeiten haben gezeigt, dass die Beurteilung der Myokardperfusion mittels der Kontrastechokardiographie klinisch relevante Zusatzinformation zu den Befunden der linksventrikulären Wandbewegungsanalyse in der konventionellen 2-D-Echokardiographie bringt.

Background:

Contrast echocardiography has been used as a clinical method for more than 20 years. Using conventional ultrasound techniques the clinical use of contrast was limited. Now the development of “contrast specific” imaging modalities has increased the indications for contrast echocardiography.

Contrast Agents: For clinical use two classes of contrast agents are available: 1. “right heart” contrast media (Echovist®, agitated solutions), which do not cross the pulmonary vascular bed following intravenous injection and which can be used with conventional (fundamental) imaging methods, 2. “left heart” contrast media (Levovist®, Optison®, SonoVue™) which need “contrast specific” imaging modalities for optimal use.

Indications: Despite of the developments in Doppler methods and transesophageal echocardiography “right heart” contrast media still are needed in some patients with atrial and pulmonary shunts, complex congenital heart disease, noisy Doppler recordings of tricuspid regurgitation. For “left heart” contrast media improvement of endocardial border definition is the most important indication, which has been validated in a series of well performed studies. Therefore contrast enhanced recordings are recommended in the clinical echo laboratory when unenhanced recordings are suboptimal. Coronary flow reserve of the LAD can be measured using contrast enhanced Doppler echocardiography. All contrast specific imaging modalities provide assessment of myocardial perfusion. The previously used imaging modalities (Harmonic B mode, Pulse Inversion and Harmonic Power Doppler) did not provide sufficient myocardial contrast signals using real-time imaging. Although intremittent imaging resulted in good myocardial opacification, this modality did not gain wider clinical acceptance.

New Technologies: Using new contrast specific imaging technologies like Power Pulse Inversion, Power Modulation and Coherent Imaging myocardial perfusion can be evaluated in “real-time”. Thus simultaneous assessment of left ventricular wall motion and myocardial perfusion became a reality and facilitated data acquisition. New ultrasound contrast media like SonoVue™ can be used for all imaging modalities.

Recent studies have demonstrated that the information derived from myocardial contrast echocardiography provides clinically relevant information on top of the findings obtained from conventional left ventricular wall motion analysis.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Becher, H. Kontrastechokardiographie: klinische Anwendung und Zukunftsperspektiven. Herz 27, 201–216 (2002). https://doi.org/10.1007/s00059-002-2371-x

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00059-002-2371-x

Navigation