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Disc position in clinically asymptomatic, pretreatment adolescents with Class I, II, or III malocclusion

A retrospective magnetic resonance imaging study

Diskusposition bei klinisch asymptomatischen Jugendlichen vor Behandlung einer Klasse-I-, -II- oder -III-Malokklusion

Eine retrospektive magnetresonanztomographische Studie

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Journal of Orofacial Orthopedics / Fortschritte der Kieferorthopädie Aims and scope Submit manuscript

Abstract

Objective

To test the null hypothesis that children with Class I, II, and III malocclusions who have not undergone orthodontic therapy present with displaced discs.

Materials and methods

This study relied on retrospective material consisting of 76 unilateral left sagittal–oblique temporomandibular joint (TMJ) magnetic resonance imaging (MRIs) and lateral cephalometric radiographs taken in maximum intercuspal position in patients with clinically symptom-free and orthodontically untreated Class I (n = 30; 19 girls and 11 boys), Class II (n = 26; 10 girls and 16 boys), and Class III malocclusion (n = 20; 5 girls and 15 boys). The mean ages of patients with Class I, II, and III malocclusions were 10.55 ± 0.81, 11.71 ± 0.31, and 8.98 ± 1.80 years, respectively. Study groups were compared with one-way ANOVA analysis or Welch ANOVA test. Differences were evaluated via the Tukey HSD or Games–Howell test.

Results

Disc–condyle positions were almost within normal limits in Class I malocclusion. The disc was positioned anteriorly relative to the condyle (p < 0.05) and the condyle positioned posteriorly in the glenoid fossa in Class II malocclusion (p < 0.05). The disc was positioned slightly anteriorly relative to the condyle (p < 0.05) and the condyle was positioned posteriorly in the glenoid fossa in Class III malocclusion. Disc–condyle positions were observed to be almost identical in all three malocclusion classes.

Conclusion

Disc–condyle position was nearly normal in patients with Class I malocclusion. Nevertheless, a Class II malocclusion is more apt to reveal anterior disc displacement than a Class III malocclusion.

Zusammenfassung

Ziel

Überprüft werden sollte die Nullhypothese, dass nicht kieferorthopädisch behandelte Kinder mit Klasse-I-, -II- und -III-Malokklusion eine Diskusverlagerung aufweisen.

Material und Methoden

Das in der Studie retrospektiv untersuchte Material bestand aus 76 magnetresonanztomographischen Aufnahmen (MRT; unilateral links, schräg sagittal) des Kiefergelenkes (TMJ) und Fernröntgenseitaufnahmen von klinisch symptomfreien Patienten mit noch nicht kieferorthopädisch behandelter Klasse-I- (n = 30; 19 Mädchen, 11 Jungen), Klasse-II- (n = 26; 10 Mädchen, 16 Jungen) und Klasse-III-Malokklusion (n = 20; 5 Mädchen, 15 Jungen). Das durchschnittliche Lebensalter lag bei 10,55 ± 0,81, 11,71 ± 0,31 und 8,98 ± 1,80 Jahren. Die Gruppen wurden mit der Einwege-ANOVA-Analyse bzw. dem Welch-ANOVA-Test verglichen, Unterschiede wurden mit dem Tukey-HSD- bzw. dem Games-Howell-Test ausgewertet.

Ergebnisse

Die Kondylus-Diskus-Position war bei Klasse-I-Patienten fast im Normbereich. Bei Klassse-II-Malokklusion lag der Diskus relativ zum Kondylus anterior (p < 0,05), und der Kondylus war posterior positioniert in der Fossa glenoidalis (p < 0,05). Bei Klasse-III-Malokklusion befand sich der Diskus leicht anterior in Beziehung zum Kondylus (p < 0,05), und der Kondylus war posterior positioniert in der Fossa glenoidalis. Bei allen 3 Formen der Malokklusion waren fast identische Kondylus-Diskus-Position zu beobachten.

Schlussfolgerung

Die Kondylus-Diskus-Position war bei Klasse-I-Malokklusion nahezu regelrecht; bei Klasse-II-Malokklusion dagegen besteht eine höhere Wahrscheinlichkeit für eine Diskusverschiebung nach vorn als bei Klasse-III-Malokklusion.

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Correspondence to Hatice Gökalp.

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Gökalp, H. Disc position in clinically asymptomatic, pretreatment adolescents with Class I, II, or III malocclusion. J Orofac Orthop 77, 194–202 (2016). https://doi.org/10.1007/s00056-016-0024-6

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