Abstract
Aim:
From the patient's point of view, the main reasons for undertaking orthognathic surgical treatment are esthetic improvements in dentofacial appearance. The aim of this study was to analyze various factors that influence patient satis faction regarding treatment results.
Patients and Methods:
A total of 102 (f = 67, m = 35) patients were examined after an average follow-up of 47 months. The average age at surgical intervention was 24.3 years. We evaluated the answers to a patient-satisfaction questionnaire, the Helkimo Index findings, nerve function parameters, and the frequency of intra- and post-operative complications.
Results:
91% of the patients were satisfied or very satisfied with the result. Answers to the questionnaire revealed that 80 (79%) patients would undergo treatment again, and 22 (21%) patients would not. There were no significant differences between the two groups concerning age, gender, type of surgical intervention, diagnosis, nerve function and complications. Statistically-significant differences were found in the Helkimo Index D 0 – D III, and pain reported in joints and movements (chi2-test, p < 0.05).
Conclusions:
We demonstrate that treatment results were influenced by the craniomandibular functional status. More pronounced symptoms of craniomandibular dysfunction correlated with lower patient satisfaction.
Zusammenfassung
Ziel:
Aus Sicht des Patienten stehen meist ästhetische Wünsche im Vordergrund, um eine aufwendige kieferorthopädisch-kieferchirurgische Behandlung zu beginnen. Ziel dieser Studie war es, die verschiedenen Faktoren zu analysieren, die die Patientenzufriedenheit beeinflussen.
Patienten und Methodik:
Insgesamt 102 (w = 67, m = 35) Patienten wurden im Mittel 47 Monate nach dem Eingriff untersucht. Das durchschnittliche Alter zur Zeit der Operation betrug 24,3 Jahre. Es wurden folgende Befunde erhoben: Fragebogen zur Zufriedenheit, Helkimo-Index, Nervenfunktionsprüfung, Erhebung der intra- und postoperativen Komplikationen.
Ergebnisse:
Zufrieden und sehr zufrieden mit dem Ergebnis waren 91% der Patienten. Die Frage, ob der Patient die Behandlung erneut beginnen würde, wurde von 80 (79%) Patienten bejaht und von 22 (21%) verneint. Zwischen diesen beiden Gruppen bestanden keine signifikanten Unterschiede für Alter, Geschlecht, Operation, Diagnose, Nervenfunktionsstörungen und Komplikationen. Für den Helkimo-Index D 0 – D III, den Gelenk- und Bewegungsschmerz fanden sich statistisch signifikante Unterschiede (Chi2-Test, p < 0,05).
Schlussfolgerungen:
Es konnte gezeigt werden, dass den temporomandibulären Funktionsbefunden ein großer Stellenwert für den Behandlungserfolg beizumessen ist. Deutlich ausgeprägte Symptome einer temporomandibulären Dysfunktion korrelieren mit einer geringeren Patientenzufriedenheit.
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Bock, J.J., Maurer, P. & Fuhrmann, R.A.W. The Importance of Temporomandibular Function for Patient Satisfaction following Orthognathic Surgery. J Orofac Orthop 68, 299–307 (2007). https://doi.org/10.1007/s00056-007-0424-8
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00056-007-0424-8