Abstract
The conventional anchorage design of an appliance for non-compliance molar distalization anchored exclusively intraorally combines an acrylic pad or button placed on the palatal mucosa with involvment of the anchoring-teeth’s periodontium. Disadvantages of this anchorage design include the difficulties it causes for proper oral hygiene, reactive forces and moments exerted on the anterior dentition, and relative contraindications based on certain dentition stages and local conditions.
In this article we describe alternative anchorage designs, concentrating on types of anchorage that are applied with orthodontic anchoring implants of reduced diameter and length. Such implants offer several key advantages be yond that of facilitating proper hygiene, namely that they cause fewer or no side-effects in the anterior maxillary dentition area, and that a wider range of indications apply to children, adolescents and adults.
Zusammenfassung
Der konventionelle Verankerungsaufbau rein intraoral verankerter Apparaturen zur kooperationsunabhängigen Molarendistalisation im Oberkiefer erfolgt kombiniert in Form einer der palatinalen Schleimhaut anliegenden Kunststoffpelotte sowie über die Parodontien von Ankerzähnen. Nachteile dieser Verankerungsform sind eine eingeschränkte Hygienefähigkeit, reaktiv auf die anteriore Dentition wirkende Kräfte und Momente sowie relative, auf bestimmten Dentitionsstadien und Lokalbefunde beruhende Kontraindikationen.
Der vorliegende Artikel beschreibt Verankerungsalternativen. Dabei stehen Verankerungsformen mit durchmesser- und längenreduzierten orthodontischen Verankerungsimplantaten im Vordergrund. Vorteilhaft zu werten sind neben einer besseren Hygienefähigkeit insbesondere geringere oder fehlende Nebenwirkungen auf die Oberkieferdentition im anterioren Bereich sowie ein erweiterter Indikationsbereich bei Kindern, Jugendlichen und Erwachsenen.
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*To the memory of Dr. Ernst Hösl (†)
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Kinzinger, G., Wehrbein, H., Byloff, F.K. et al. Innovative Anchorage Alternatives for Molar Distalization—an Overview*. J Orofac Orthop 66, 397–413 (2005). https://doi.org/10.1007/s00056-005-0512-6
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00056-005-0512-6