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Results of Transplanting Developing Third Molars as Part of Orthodontic Space Management

Part 1: Clinical and Radiographic Results

Ergebnisse der Keimtransplantation dritter Molaren im Rahmen des kieferorthopädischen Lückenmanagements. Teil 1: Klinische und radiologische Ergebnisse

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Journal of Orofacial Orthopedics / Fortschritte der Kieferorthopädie Aims and scope Submit manuscript

Abstract.

Patients and Method: The aim of the present study was to contribute to a more accurate indication and better integration of developing third molar transplantation into orthodontic space management, using the results gleaned from the authors' own pool of patients. For this purpose, a clinical and radiographic examination of 61 transplanted developing molars in 57 patients was carried out after an average of 3.3 years.

Results: The overall success rate was 85%. Failure was due in 10% of cases to impaired periodontal healing (inflammatory root resorption, ankylosis, or increased pocket probing depths) and in 5% of cases to insufficient or arrested postoperative root development accompanied by increased transplant mobility. The incidence of postoperative cessation of further root development was significantly higher (p = 0.011) in transplants at early developmental stages, which also had a negative impact on the final root length, the crown-root ratio and the mobility values of these transplants.

Conclusions: The transplantation of developing third molars should be given stronger consideration in treatment mplans for orthodontic space management although it represents a real alternative to orthodontic space closure only in exceptional cases. However, unlike implantological or prosthodontic treatment, it offers an opportunity to replace a missing or non-retainable tooth with a patient's own vital and fully functional tooth, provided the appropriate transplant is selected.

Zusammenfassung.

Patienten und Methode: Ziel der vorliegenden Studie war es, anhand der am eigenen Patientengut gewonnenen Ergebnisse zu einer besseren Indikationsstellung und Integrierung der Keimtransplantation dritter Molaren im Rahmen des kieferorthopädischen Lückenmanagmeents beizutragen. Hierzu wurden bei 57 Patienten 61 transplantierte Keime nach durchschnittliche 3,3 Jahren klinisch und radiologisch nachuntersucht.

Ergebnisse: Die Gesamterfolgsrate lag bei 85%. Die Misserfolge konnten in 10% der Fälle auf eine Störung der parodontalen Einheilung (entzündliche Wurzelresorptionen, Ankylosen und erhöhte Sondierungstiefen) und in 5% der Fälle auf ein unzureichendes bzw. unterbrochenes postoperatives Wurzelwachstum mit erhöhter Mobilität der Transplantate zurückgeführt werden. Dabei zeigten frühe Wurzelwachstumsstadien postoperativ signifikant häufiger (p = 0,011) einen Stillstand der weiteren Wurzelbildung, was auch einen negativen Effekt auf die erreichte Wurzellänge, die Kronen-Wurzel-Relation und die Mobilitätswerte dieser Keime hatte.

Schlussfolgerungen: Die Keimtransplantation dritter Molaren sollte bei der Behandlungsplanung im Rahmen des kieferorthopädischen Lückenmanagements stärker berücksichtigt werden. Sie stellt allerdings nur in Ausnahmefällen eine Alternative zum kieferorthopädischen Lückenschluss dar. Im Gegensatz zur implantologischen oder prothetischen Lückenversorgung bietet sie aber bei richtiger Transplantatwahl die Möglichkeit, einen fehlenden oder nicht zu erhaltenden Zahn durch einen eigenen vitalen und voll funktionstüchtigen Zahn zu ersetzen.

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Received: December 21, 2001; accepted: July 15, 2002

Correspondence Address Dr. Dr. Oskar Bauss, Department of Orthodontics, Hanover Medical School, Carl-Neuberg-Strasse 1, 30625 Hannover, Germany, Phone (+49/511) 532-4846, Fax -8844, e-mail: bauss.oskar@mh-hannover.de

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Bauss, O., Sadat-Khonsari, R., Engelke, W. et al. Results of Transplanting Developing Third Molars as Part of Orthodontic Space Management . Journal of Orofacial Orthopedics / Fortschritte der Kieferorthopädie 63, 483–492 (2002). https://doi.org/10.1007/s00056-002-0131-4

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00056-002-0131-4

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