Abstract
Background: First clinical data on a new intracavitary afterloading boost method for anal canal carcinoma is reported.
Patients and Methods: 20 consecutive patients (T1 5%, T2 70%, T3 20%, T4 5%; N0 75%, N1 10%, N2 15%; all M0) treated with external beam pelvic radiotherapy (median dose 56 Gy, range 46–64 Gy), simultaneous 5-FU and mitomycin (in 75%) and an intracavitary afterloading boose (one or two fractions of 5 Gy at 5 mm depth) were analyzed after a mean ± SD follow-up for living patients of 4.4±2.1 years. Quality of life (QoL) and anorectal manometry parameters were assessed in ten colostomy-free survivors.
Results: Overall, recurrence-free and colostomy-free survival at 5 years were 84%, 79% and 69% respectively. No death was tumor-related. The only local failure was successfully salvaged by local excision. All three colostomies were performed for toxicity. Resting pressure and maximum squeeze pressure of the anal sphincter were reduced by 51% and 71%, as compared with control subjects, but quality of life was similar compared to healthy volunteers.
Conclusion: The described regimen is highly effective but associated with increased toxicity.
Zusammenfassung
Hintergrund: Erste klinische Ergebnisse einer neuen Methode zur intrakavitären Afterloading-Boost-Bestrahlung des Analkanalkarzinoms werden vorgestellt.
Patienten und Methoden: 20 in Folge behandelte Patienten (T1 5%, T2 70%, T3 20%, T4 5%, N0 75%, N1 10%; N2 15%; alle M0) erhielten eine perkutane Bestrahlung (mediane Dosis 56 Gy, 46–64 Gy), simultan 5-FU und Mitomycin (75%) und einen intrakavitären Afterloading-Boost (eine oder zwei Fraktionen mit je 5 Gy in 5 mm Tiefe). Der mittlere Nachbeobachtungszeitraum lebender Patienten betrug 4,4±2,1 Jahre. Zehn kolostomiefrei Üerlebende wurden bezüglich Lebensqualität und anorektaler Manometriewerte untersucht.
Ergebnisse: Gesamtüberleben, rezidivfreies und kolostomiefreies Überleben nach 5 Jahren betrugen 84%, 79% und 60%. Kein Todesfall war tumorassoziiert. Das einzige Lokalrezidiv konnte durch lokale Exzision kontrolliert werden. Alle drei Kolostomien waren toxizitätsbedingt. Der mediane Ruhedruck und Willkürdruck waren gegenüber einem Normalkollektiv um 51% bzw. 71% reduziert, die Lebensqualität jedoch vergleichbar mit der von gesunden Probanden.
Schlussfolgerung: Das beschriebene Behandlungsschema ist sehr effektiv, aber mit erhöhter Toxizität verbunden.
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Vordermark, D., Flentje, M., Sailer, M. et al. Intracavitary Afterloading Boost in Anal Canal Carcinoma Results, Function and Quality of Life. coloproctology 24, 14–21 (2002). https://doi.org/10.1007/s000530200001
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DOI: https://doi.org/10.1007/s000530200001