Skip to main content

Advertisement

Log in

Die Historie der transanalen endoskopischen Mikrochirurgie (TEM)

The history of transanal endoscopic microsurgery (TEM)

  • Leitthema
  • Published:
coloproctology Aims and scope

Zusammenfassung

Vor 40 Jahren entwickelte Gerhard Bueß ein damals völlig neues System aus einem Operationsrektoskop mit einführbarer stereoskopischer Optik, in die eine Zusatzoptik für eine Videokamera eingeführt wird, einem Set von speziellen Instrumenten und einem Haltearm für die Befestigung am Op.-Tisch. Dazu gehörten neben einer Kaltlichtquelle auch ein Gerät zur CO2-Insufflation in das Rektum, das durch eine kontinuierlichen Druckmessung das Lumen permanent dilatiert halten kann. Mit diesem System wurden bei guter Übersicht lokale Tumorexzisionen im gesamten Enddarm möglich. Die anspruchsvolle Operationstechnik machte die Entwicklung eines Kurses notwendig, der von Chirurgen aus zahlreichen Ländern absolviert wurde. Durch die erfolgreiche Einführung und Weiterverbreitung der Methode sowie durch technische Weiterentwicklungen wurden in diesen vier Jahrzehnten zahllose lokale endoskopische Eingriffe möglich. Gleichzeitig entstanden in aller Welt Arbeitsgruppen, die eine große Zahl an Publikationen veröffentlichten. Diese enthielten einen ausführlichen Diskurs aller technischen und onkologischen Fragen, welche die naturgemäß begrenzten Möglichkeiten von lokalen Exzisionen mit sich bringen. Mit den immer besser werdenden Möglichkeiten der präoperativen Diagnostik werden auch die Indikationsstellungen immer präziser, und die Methode kann ihren Stellenwert bei der Behandlung von rektalen Adenomen und Frühstadien von Malignomen beibehalten.

Abstract

Some 40 years ago Gerhard Bueß developed a then completely new system consisting of a surgical rectoscope with insertable stereoscopic optics into which an additional optic for a video camera was inserted, a set of special instruments, and a holding arm for attachment to the operating table. In addition to a cold light source, this also included a device for CO2 insufflation into the rectum, which can keep the lumen permanently dilated through continuous pressure measurement. With this system local tumor excision in the entire rectum was possible with a good overview. The demanding surgical technique made it necessary to develop a dedicated training course that was completed by surgeons from numerous countries. Countless local endoscopic interventions have become possible over the past four decades due to the successful introduction and dissemination of the method as well as technical advances. At the same time, working groups emerged all over the world, which published a large number of publications. These included a detailed discourse on all technical and oncological issues that the naturally limited possibilities of local excisions entail. With the continuously improving possibilities of preoperative diagnostics, the indications are also becoming more and more precise and the method can retain its value in the treatment of rectal adenomas and early stages of malignancies.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6
Abb. 7
Abb. 8
Abb. 9
Abb. 10
Abb. 11
Abb. 12
Abb. 13
Abb. 14
Abb. 15

Literatur

  1. Bueß G, Theiß R, Pichelmaier H, Pelz C, Holfeld Th, Said S, Isselhard W (1983) Die transanale endoskopische Rektumoperation – Erprobung einer neuen Methode im Tierversuch. Leber Magen Darm 13(2):73–77

    PubMed  Google Scholar 

  2. Buess G, Theiß R, Günther M, Hutterer F, Hepp M, Pichlmaier H (1984) Endoskopische Operationen zur Polypabtragung im Rektum. Coloproctology 5:254–261

    Google Scholar 

  3. Buess G, Theiss R et al (1985) Endoscopic surgery in the rectum. Endoscopy 17(1):31–35

    Article  CAS  Google Scholar 

  4. Bueß G (1990) Transanale endoskopische Mikrochirurgie. In: Bueß G (Hrsg) Endoskopie von der Diagnostik bis zur neuen Chirurgie. Deutscher Ärzte Verlag, Köln, S 288–311

    Google Scholar 

  5. Semm K (1983) Endoscopic appendectomy. Endoscopy 2:59

    Article  Google Scholar 

  6. Baral J (2018) Transanal endoscopic microsurgical submucosa dissection in the treatment of rectal adenomas and T1 rectal cancer. Coloproctology 40(5):364–372

    Article  CAS  Google Scholar 

  7. Buess G, Manncke K et al (1993) State of the art of laparoscopic colorectal surgery. Endosc Surg Allied Technol 1(1):3–12

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Arroyave MC, DeLacy FB, Lacy AM (2017) Transanal total mesorectal excision (TaTME) for rectal cancer: Step by step description of the surgical technique for a two-teams approach. Eur J Surg Oncol 43(2):502–505

    Article  CAS  Google Scholar 

  9. Barendse RM, Musters GD, de Graaf EJR, van den Broek FJC, Consten ECJ, Doornebosch PG, Hardwick JC, de Hingh IHJT, Hoff C, Jansen JM, van Milligen de Wit AWM, van der Schelling GP, Schoon EJ, Schwartz MP, Weusten BLAM, Dijkgraaf MG, Fockens P, Bemelman WA, Dekker E, TREND Study Group (2018) Randomised controlled trial of transanal endoscopic microsurgery versus endoscopic mucosal resection for large rectal adenomas (TREND Study). Gut 67(5):837–846

    Article  CAS  Google Scholar 

  10. Van den Broek FJ, de Graaf EJ et al (2009) Transanal endoscopic microsurgery versus endoscopic mucosal resection for large rectal adenomas (TREND-study). BMC Surg 9:4

    Article  Google Scholar 

  11. Hermanek P (1994) Onkologische und histopathologische Grundlagen einer lokalen Therapie in kurativer Intention. In: Hermanek P, Marzoli GP (Hrsg) Lokale therapie des Rectumcarcinoms. Springer, Berlin, S 7–14

    Chapter  Google Scholar 

  12. Kikuchi R, Takano M et al (1995) Management of early invasive colorectal cancer. Risk of recurrence and clinical guidelines. Dis Colon Rectum 38:1286–1295

    Article  CAS  Google Scholar 

  13. Tytherleigh MG, Warren BF, Mortensen NJ (2008) Management of early rectal cancer. Br J Surg 95:409–423

    Article  CAS  Google Scholar 

  14. Mentges B, Buess G et al (1996) Local therapy of rectal tumors. Dis Colon Rectum 39(8):886–892

    Article  CAS  Google Scholar 

  15. Mentges B, Buess G et al (1997) Indications and results of local treatment of rectal cancer. Br J Surg 84(3):348–351

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Middleton PF, Sutherland LM et al (2005) Transanal endoscopic microsurgery: a systematic review. Dis Colon Rectum 48(2):270–284

    Article  Google Scholar 

  17. Winde G, Nottberg H et al (1996) Surgical cure for early rectal carcinomas (T1). Transanal endoscopic microsurgery vs. anterior resection. Dis Colon Rectum 39(9):969–976

    Article  CAS  Google Scholar 

  18. Ramirez JM, Aguilella V et al (2011) Transanal endoscopic microsurgery for rectal cancer. Long-term oncologic results. Int J Colorectal Dis 26(4):437–443

    Article  Google Scholar 

  19. Sgourakis G, Lanitis S, Gockel I et al (2011) Transanal endoscopic microsurgery for T1 and T2 rectal cancers: a meta-analysis and meta-regression analysis of outcomes. am Surg 77(6):761–772

    Article  Google Scholar 

  20. Sajid MS, Farag S et al (2014) Systematic review and meta-analysis of published trials comparing the effectiveness of transanal endoscopic microsurgery and radical resection in the management of early rectal cancer. Colorectal Dis 16(1):2–14

    Article  CAS  Google Scholar 

  21. Kidane B, Chadi SA, Kanters S et al (2015) Local resection compared with radical resection in the treatment of T1N0M0 rectal adenocarcinoma: a systematic review and meta-analysis. Dis Colon Rectum 58(1):122–140

    Article  Google Scholar 

  22. Burdan F et al (2015) Magnetic resonance imaging and endorectal ultrasound for diagnosis of rectal lesions. Eur J Med Res 20:4

    Article  Google Scholar 

  23. Puli SR, Bechtold ML, Reddy JBK, Choudhary A, Antillon MR, Brugge WR (2009) How good is endoscopic ultrasound in differentiating various T stages of rectal cancer? Meta-analysis and systematic review. Ann Surg Oncol 16:254–265

    Article  Google Scholar 

  24. Habr-Gama A, Perez RO (2009) Non-operative management of rectal cancer after neoadjuvant chemoradiation. Br J Surg 9(2):125–127

    Article  Google Scholar 

  25. Perez RO, Habr-Gama A, Sao Juliao GP et al (2011) Transanal endoscopic microsurgery for residual rectal cancer after neoadjuvant chemoradiation therapy is associated with significant immediate pain and hospital readmission rates. Dis Colon Rectum 54(5):545–551

    Article  Google Scholar 

  26. Caricato M, Borzomati D et al (2006) Complementary use of local excision and transanal endoscopic microsurgery for rectal cancer after neoadjuvant chemoradiation. Surg Endosc 20(8):1203–1207

    Article  CAS  Google Scholar 

  27. Duek SD, Issa N et al (2008) Outcome of transanal endoscopic microsurgery and adjuvant radiotherapy in patients with T2 rectal cancer. Dis Colon Rectum 51(4):379–384 (discussion 384)

    Article  Google Scholar 

  28. Smith FM, Waldron D, Winter DC (2010) Rectum-conserving surgery in the era of chemoradiotherapy. Br J Surg 97(12):1752–1764

    Article  CAS  Google Scholar 

  29. Borschitz T, Wachtlin D et al (2008) Neoadjuvant chemoradiation and local excision for T2‑3 rectal cancer. Ann Surg Oncol 15(3):712–720

    Article  Google Scholar 

  30. Marks JH, Valsdottir EB, DeNittis A et al (2009) Transanal endoscopic microsurgery for the treatment of rectal cancer: comparison of wound complication rates with and without neoadjuvant radiation therapy. Surg Endosc 23(5):1081–1087

    Article  Google Scholar 

  31. McLean Smith F, Ahad A, Perez R et al (2017) Local excision techniques for rectal cancer after neoadjuvant chemoradiotherapy: What are we doing? Dis Colon Rectum 60:228–239

    Article  Google Scholar 

  32. Duldulao MP, Lee W et al (2013) Distribution of residual cancer cells in the bowel wall after neoadjuvant chemoradiation in patients with rectal cancer. Dis Colon Rectum 56(2):142–149

    Article  Google Scholar 

  33. Kouladouros K, Baral J (2022) Transanal endoscopic microsurgical submucosal dissection (TEM-ESD) for recurrent rectal adenomas. Dig Dis. https://doi.org/10.1159/000523672

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to K. Manncke.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

K. Manncke gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Additional information

figure qr

QR-Code scannen & Beitrag online lesen

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Manncke, K. Die Historie der transanalen endoskopischen Mikrochirurgie (TEM). coloproctology 44, 300–311 (2022). https://doi.org/10.1007/s00053-022-00640-x

Download citation

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00053-022-00640-x

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation