Skip to main content
Log in

Innovative Konzepte in der Behandlung des Analkarzinoms

Innovative concepts in the treatment of anal carcinoma

  • Übersichten
  • Published:
coloproctology Aims and scope

Zusammenfassung

Hintergrund

Das Analkarzinom ist eine seltene Tumorentität mit steigender Inzidenz in den letzten Jahrzehnten. Die Standardbehandlung für die nichtmetastasierte Erkrankung ist die Radiochemotherapie (RCT). Während die Prognose für Patienten mit kleinen Tumoren ohne Lymphknotenbeteiligung ausgezeichnet ist, kommt es bei Patienten mit größeren Tumoren und/oder positiven Lymphknoten deutlich häufiger zu einem Therapieversagen.

Ziel der Arbeit

Es soll ein Überblick über kürzlich publizierte Studien und laufende innovative Behandlungsstrategien für lokoregionale und metastasierte Analkarzinome gegeben werden.

Material und Methoden

Literaturrecherche und Recherche in Studiendatenbanken.

Ergebnisse und Diskussion

Aufgrund der deutlichen Unterschiede im Behandlungsergebnis zwischen den verschiedenen TNM-Kategorien werden in laufenden Studien sowohl Eskalations- als auch Deeskalationsstrategien getestet, um die Ergebnisse bei fortgeschrittener Erkrankung zu verbessern und die Langzeittoxizität bei Patienten mit kleinen Tumoren ohne Lymphknotenbeteiligung zu verringern. „Humane Papilloma Virus“(HPV)-positive Analkarzinome sind immunogene Tumoren, die mit einer höheren Dichte tumorinfiltrierender Lymphozyten, einem besseren Ansprechen auf die RCT und einer günstigeren Prognose einhergehen. Daher sind Immuncheckpoint-Inhibitoren (ICI) eine attraktive Therapieoption. In zwei randomisierten Studien wird der Zusatz von ICI zur Radiochemotherapie bei nichtmetastasierten Analkarzinomen getestet. Immuncheckpoint-Inhibitoren sind in der metastasierten, therapierefraktären Situation bereits etabliert.

Schlussfolgerung

Laufende Studien und die begleitende translationale Forschung werden uns dabei helfen, künftig Behandlungsstrategien für Patienten zu individualisieren, um die Heilungsraten zu verbessern und die Toxizität zu verringern.

Abstract

Background

Anal squamous cell carcinoma (ASCC) is a rare tumor entity with a rising incidence over the last decades. Standard treatment for nonmetastasized disease is chemoradiotherapy (CRT). While the prognosis for patients with small tumors and without lymph node involvement is excellent, treatment failure occurs at a high rate in patients with larger tumors and/or positive lymph nodes.

Objective

This article gives an overview of recently reported trials and ongoing innovative treatment strategies for locoregional and metastasized ASCC.

Material and methods

Literature search and research in study databases.

Results

Due to the marked differences in treatment outcome between the different TNM categories both escalation and de-escalation strategies are being tested in ongoing trials in order to improve outcomes for advanced disease and reduce long-term toxicity in patients with small tumors and without lymph node involvement. Human papillomavirus (HPV)-positive anal carcinomas are immunogenic tumors that are associated with a higher density of tumor-infiltrating lymphocytes, a better response to CRT and a more favorable prognosis. Therefore, immune checkpoint inhibitors are an attractive option. Two randomized trials tested the addition of immune checkpoint inhibitors to CRT in locoregional ASCC. Immune checkpoint inhibitors are already established in the metastatic setting where other options are not available.

Conclusion

The ongoing trials and the accompanying translational research will hopefully help guide future treatment strategies for patients in order to improve outcomes and reduce toxicity.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2

Literatur

  1. Balermpas P, Martin D, Wieland U et al (2017) Human papilloma virus load and PD-1/PD-L1, CD8+ and FOXP3 in anal cancer patients treated with chemoradiotherapy: rationale for immunotherapy. OncoImmunology 6:e1288331. https://doi.org/10.1080/2162402X.2017.1288331

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  2. Casadei Gardini A, Capelli L, Ulivi P et al (2014) KRAS, BRAF and PIK3CA status in squamous cell anal carcinoma (SCAC). Plos One 9:e92071. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0092071

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  3. De Vuyst H, Clifford GM, Nascimento MC et al (2009) Prevalence and type distribution of human papillomavirus in carcinoma and intraepithelial neoplasia of the vulva, vagina and anus: a meta-analysis. Int J Cancer 124:1626–1636. https://doi.org/10.1002/ijc.24116

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Deutsch E, Lemanski C, Pignon JP et al (2013) Unexpected toxicity of cetuximab combined with conventional chemoradiotherapy in patients with locally advanced anal cancer: results of the UNICANCER ACCORD 16 phase II trial. Ann Oncol 24:2834–2838. https://doi.org/10.1093/annonc/mdt368

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Garg MK, Zhao F, Sparano JA et al (2017) Cetuximab plus chemoradiotherapy in immunocompetent patients with anal carcinoma: a phase II Eastern Cooperative Oncology Group-American college of Radiology Imaging Network Cancer Research Group trial (E3205). J Clin Oncol. https://doi.org/10.1200/JCO.2016.69.1667

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  6. Glynne-Jones R, Nilsson PJ, Aschele C et al (2014) Anal cancer: ESMO-ESSO-ESTRO clinical practice guidelines for diagnosis, treatment and follow-up. Eur J Surg Oncol 40:1165–1176. https://doi.org/10.1016/j.ejso.2014.07.030

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Govindarajan R, Gujja S, Siegel ER et al (2016) Programmed cell death-ligand 1 (PD-L1) expression in anal cancer. Am J Clin Oncol. https://doi.org/10.1097/COC.0000000000000343

    Article  Google Scholar 

  8. Kachnic LA, Winter K, Myerson RJ et al (2013) RTOG 0529: a phase 2 evaluation of dose-painted intensity modulated radiation therapy in combination with 5‑fluorouracil and mitomycin‑C for the reduction of acute morbidity in carcinoma of the anal canal. Int J Radiat Oncol Biol Phys 86:27–33. https://doi.org/10.1016/j.ijrobp.2012.09.023

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Leitlinienprogramm Onkologie (Deutsche Krebsgesellschaft, Deutsche Krebshilfe, AWMF) Analkarzinom (Diagnostik, Therapie und Nachsorge von Analkanal- und Anal-randkarzinomen), Langversion 1.2, 2020, AWMF Registernummer: 081/004OL. https://www.leitlinienprogramm-onkologie.de/leitlinien/analkarzinom/. Zugegriffen: 23. Jan. 2021

  10. Marabelle A, Cassier PA, Fakih M et al (2020) Pembrolizumab for previously treated advanced anal squamous cell carcinoma: pooled results from the KEYNOTE-028 and KEYNOTE-158 studies. J Clin Oncol 38:4020–4020. https://doi.org/10.1200/JCO.2020.38.15_suppl.4020

    Article  Google Scholar 

  11. Martin D, Rödel C, Fokas E (2019) Chemoradiotherapy for anal cancer: are we as good as we think? Strahlenther Onkol 195:369–373. https://doi.org/10.1007/s00066-019-01444-7

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Martin V, Zanellato E, Franzetti-Pellanda A et al (2014) EGFR, KRAS, BRAF, and PIK3CA characterization in squamous cell anal cancer. Histol Histopathol 29:513–521. https://doi.org/10.14670/HH-29.10.513

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Morris VK, Salem ME, Nimeiri H et al (2017) Nivolumab for previously treated unresectable metastatic anal cancer (NCI9673): a multicentre, single-arm, phase 2 study. Lancet Oncol 18:446–453. https://doi.org/10.1016/S1470-2045(17)30104-3

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  14. Olivatto LO, Vieira FM, Pereira BV et al (2013) Phase 1 study of cetuximab in combination with 5‑fluorouracil, cisplatin, and radiotherapy in patients with locally advanced anal canal carcinoma. Cancer 119:2973–2980. https://doi.org/10.1002/cncr.28045

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Ott PA, Piha-Paul SA, Munster P et al (2017) Safety and antitumor activity of the anti-PD‑1 antibody pembrolizumab in patients with recurrent carcinoma of the anal canal. Ann Oncol 28:1036–1041. https://doi.org/10.1093/annonc/mdx029

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  16. Rao S, Sclafani F, Eng C et al (2020) International rare cancers initiative multicenter randomized phase II trial of cisplatin and fluorouracil versus carboplatin and paclitaxel in advanced anal cancer: interAact. J Clin Oncol. https://doi.org/10.1200/JCO.19.03266

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  17. Serup-Hansen E, Linnemann D, Høgdall E et al (2015) KRAS and BRAF mutations in anal carcinoma. Acta Pathol Microbiol Immunol Scand 123:53–59. https://doi.org/10.1111/apm.12306

    Article  CAS  Google Scholar 

  18. Sharabi AB, Lim M, DeWeese TL, Drake CG (2015) Radiation and checkpoint blockade immunotherapy: radiosensitisation and potential mechanisms of synergy. Lancet Oncol 16:e498–e509. https://doi.org/10.1016/S1470-2045(15)00007-8

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Shiels MS, Kreimer AR, Coghill AE et al (2015) Anal cancer incidence in the United States, 1977–2011: distinct patterns by histology and behavior. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev 24:1548–1556. https://doi.org/10.1158/1055-9965.EPI-15-0044

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  20. Sparano JA, Lee JY, Palefsky J et al (2016) Cetuximab plus chemoradiotherapy for HIV-associated anal carcinoma: a phase II AIDS malignancy consortium trial. J Clin Oncol 35:727–733. https://doi.org/10.1200/JCO.2016.69.1642

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Daniel Martin.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

D. Martin, C. Rödel und E. Fokas geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Martin, D., Rödel, C. & Fokas, E. Innovative Konzepte in der Behandlung des Analkarzinoms. coloproctology 43, 217–222 (2021). https://doi.org/10.1007/s00053-021-00525-5

Download citation

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00053-021-00525-5

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation