Skip to main content

Advertisement

Log in

Endoskopische Pilonidalsinustherapie (EPSiT)

Erste Erfahrungen mit einer effektiven Methode zur Behandlung des Sinus pilonidalis

Endoscopic pilonidal sinus treatment (EPSiT)

First single-center experience with an effective method for treating pilonidal sinus. German version

  • Originalien
  • Published:
coloproctology Aims and scope

Zusammenfassung

Hintergrund

Bei der endoskopischen Pilonidalsinustherapie (EPSiT, „endoscopic pilonidal sinus treatment“) handelt es sich um eine von P. Meinero entwickelte minimalinvasive Methode unter Verwendung eines Fistuloskops zur Behandlung des Sinus pilonidalis, welche erstmals 2013 vorgestellt wurde. Der Eingriff läuft in 2 Phasen. In der diagnostischen Phase werden das Ausmaß der Sinuskavität, die Fistelgänge sowie eventuelle Abszesshöhlen beurteilt. In der operativen Phase erfolgen die Entfernung der Haare sowie eine Ablation und ein Débridement der Sinushöhle und Fistelgänge.

Ziel der Arbeit

Ziel war es die Erfahrungen bei 67 EPSiT-Operationen retrospektiv zu analysieren und zu präsentieren.

Material und Methodik

Zwischen Oktober 2018 und Februar 2020 führten die Autoren am LKH Bludenz bei 64 Patienten (davon 6 weiblich) insgesamt 67 EPSiT durch. Die Op. wird in Bauchlage in Spinalanästhesie oder Allgemeinnarkose durchgeführt. Mediane Pori bzw. laterale Fistelöffnungen werden mit einer 4‑mm-Hautstanze exzidiert. Unter videoskopischer Sicht werden mittels 2‑mm-Mikrofasszange Haare und Zelldetritus entfernt, anschließend der Sinus koaguliert und mit einer 5‑mm-Fistelbürste sowie scharfem Löffel débridiert. Die Entlassung der Patienten erfolgt am 1. postoperativen Tag, Wundspülung durch den Patienten 1–2 Mal täglich mit etwa 10 ml NaCl 0,9 %. Ambulante Nachkontrollen 1, 2 und 3 Wochen sowie 1, 2 und 4 Monate postoperativ.

Ergebnisse

Die mediane Op.-Dauer betrug 33 min (8–164). Während des Follow-up von median 30 Wochen (0–73) zeigte sich ein Wundverschluss nach 4 Wochen median. Nach einem Monat waren die Wunden bei 66 %, nach 2 Monaten bei 93 % der Patienten verschlossen. Aufgrund einer Wundheilungsstörung mussten 4 Patienten ein oder zweimal erneut operiert werden (eine radikale Exzision in toto, zweimal wurde eine sparsame oberflächliche Nachexzision in Lokalanästhesie (LA) durchgeführt, sowie eine bzw. zwei Re-EPSiT). Aufgrund der winzigen Wunde(n) ergibt sich eine rasche Wundheilung, eine einfache Wundpflege sowie ein sehr gutes kosmetisches Ergebnis, und die Patienten haben kaum Schmerzen.

Schlussfolgerung

Die EPSiT ist eine einfache, sichere, schonende, ästhetische und effektive Methode zur Behandlung des Sinus pilonidalis mit einer sehr hohen Patientenzufriedenheit.

Abstract

Background

Endoscopic pilonidal sinus treatment (EPSiT) is a minimally invasive method introduced by Meinero in 2013 that uses a fistuloscope to treat pilonidal disease. The intervention has two phases. In the diagnostic phase, the extent of the sinus cavity, the fistula ducts, and any abscess cavities are assessed. The operative phase comprises hair removal, ablation, and debridement of the sinus cavity and fistula ducts.

Objective

This work retrospectively analyzes and presents experiences in 67 EPSiT operations.

Materials and methods

Between October 2018 and February 2020, 67 EPSiT were performed in 64 patients (6 female) at the LKH Bludenz. The operation is performed under spinal or general anesthesia with the patient in prone position. The median pits or lateral fistula openings are excised with a 4-mm skin punch. Under endoscopic vision, hair and debris are removed using 2‑mm microforceps. The sinus is then coagulated and debrided with a 5-mm fistula brush and a Volkmann spoon. The patient is discharged on the first postoperative day. Wound irrigation 1–2 times a day with 10 ml NaCl 0.9% is performed by the patient. Outpatient follow-up at 1, 2, and 3 weeks, and 1, 2, and 4 months postoperatively.

Results

Median operating time was 33 min (8–164). During the median follow-up of 30 weeks (0–73), wound closure was seen after a median of 4 weeks. After 1 month wounds were closed in 66% and after 2 months in 93% of patients. Due to a wound healing disorder, 4 patients had to be re-operated at least once (one radical excision in toto, two sparing superficial excisions under local anesthesia, and one and two re-EPSiT). The tiny wound(s) results in rapid wound healing, simple wound care, and a very good cosmetic result; patients have hardly any pain.

Conclusion

EPSiT is a simple, safe, gentle, aesthetic, and effective method for treatment of pilonidal sinus, with very high patient satisfaction.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. Alferink M, Atmowihardjo L, Smeenk R et al (2019) Pilonidal disease laser therapy: short term results of an observational cohort study. World J Surg Surgical Res 2:1143

    Google Scholar 

  2. Andersson RE (2019) Less invasive pilonidal sinus surgical procedures. Coloproctology 41:117–120

    Article  Google Scholar 

  3. Bascom J (1980) Pilonidal disease: origin from follicles of hair and results of follicle removal as treatment. Surgery 87:567–572

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Di Castro A, Guerra F, Levi Sandri GB et al (2016) Minimally invasive surgery for the treatment of pilonidal disease. The Gips procedure on 2347 patients. Int J Surg 36:201–205

    Article  Google Scholar 

  5. Emile SH, Elfeki H, Shalaby M et al (2018) Endoscopic pilonidal sinus treatment: a systematic review and metaanalysis. Surg Endosc 32(9):3754–3762

    Article  Google Scholar 

  6. Furtwängler (2011) Langzeitwirkung der postoperativen Epilation beim Sinus pilonidalis. Coloproctology 33:47–47

    Article  Google Scholar 

  7. Gecim IE, Goktug UU, Celasin H (2017) Endoscopic pilonidal sinus treatment combined with crystalized phenol application may prevent recurrence. Dis Colon Rectum 60(4):405–407

    Article  Google Scholar 

  8. Giarratano G, Toscana C, Shalaby M et al (2017) Endoscopic pilonidal sinus treatment: long-term results of a prospective series. JSLS 21(3):e2017.00043. https://doi.org/10.4293/JSLS.2017.00043

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  9. Gips M, Melki Y, Salem L et al (2008) Minimal surgery for Pilonidal disease using trephines: description of a new technique and long-term outcomes in 1,358 patients. Dis Colon Rectum 51(11):1656–1663

    Article  Google Scholar 

  10. Gupta K, Mital K, Gupta R (2019) Video assissted laser ablation of Pilonidal sinus VALAPS—A combined minimally invasive approach for management of Pilonidal sinus. IJCAR 08(09):19789–19793

    Google Scholar 

  11. Iesalnieks I, Ommer A (2019) The management of pilonidal sinus. Dtsch Arztebl Int 116(1–2):12–21

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  12. Jain Y, Javed MA, Singh S et al (2017) Endoscopic pilonidal abscess treatment: a novel approach for the treatment of pilonidal abscess. Ann R Coll Surg Engl 99:134–136

    Article  CAS  Google Scholar 

  13. Johnson EK, Vogel JD, Cowan ML et al (2019) The American Society of Colon and Rectal Surgeons’ clinical practice guidelines for the management of Pilonidal disease. Dis Colon Rectum 62:146–157

    Article  Google Scholar 

  14. Meinero P, La Torre M, Lisi G et al (2019) Endoscopic pilonidal sinus treatment (EPSiT) in recurrent pilonidal disease: a prospective international multicenter study. Int J Colorectal Dis 34(4):741–746

    Article  Google Scholar 

  15. Meinero P, Mori L (2011) Video-assisted anal fistula treatment (VAAFT): a novel sphincter-saving procedure for treating complex anal fistulas. Tech Coloproctol 15:417–422

    Article  CAS  Google Scholar 

  16. Meinero P, Mori L, Gasloli G (2014) Endoscopic pilonidal sinus treatment (E.P.Si.T.). Tech Coloproctol 18(4):389–392

    Article  CAS  Google Scholar 

  17. Meinero P, Stazi A et al (2016) Endoscopic pilonidal sinus treatment: a prospective multicentre trial. Colorectal Dis 18(5):O164–O170

    Article  CAS  Google Scholar 

  18. Milone M, Fernandez L, Manigrasso M et al (2017) Pilonidal sinus and endoscopic surgery—myth or reality? Ann Laparosc Endosc Surg 2:175

    Article  Google Scholar 

  19. Milone M, Fernandez L, Musella M et al (2016) Safety and efficacy of minimally invasive video-assisted ablation of pilonidal sinus: a randomized clinical trial. JAMA Surg 151(6):547–553

    Article  Google Scholar 

  20. Milone M, Musella M, Di Spiezio Sardo A et al (2014) Video-assisted ablation of pilonidal sinus: a new minimally invasive treatment—A pilot study. Surgery 155(3):562–566

    Article  Google Scholar 

  21. Ommer A, Berg E, Breitkopf C et al (2014) S3 guideline: Sinus pilonidalis. Coloproctology 36(4):272–322

    Article  Google Scholar 

  22. Pappas AF, Christodoulou DK (2018) A new minimally invasive treatment of pilonidal sinus disease with the use of a diode laser: a prospective large series of patients. Colorectal Dis 20:O207–O214

    Article  CAS  Google Scholar 

  23. Pini Prato A, Mazzola C, Mattioli G et al (2018) Preliminary report on endoscopic pilonidal sinus treatment in children: results of a multicentric series. Pediatr Surg Int 34(6):687–692

    Article  Google Scholar 

  24. Segre D, Pozzo M, Perinotti R et al (2015) The treatment of pilonidal disease: guidelines of the Italian Society of Colorectal Surgery (SICCR). Tech Coloproctol 19:607–613

    Article  CAS  Google Scholar 

  25. Søndenaa K, Andersen E, Nesvik I et al (1995) Patient characteristics and symptoms in chronic pilonidal sinus disease. Int J Colorectal Dis 10(1):39–42

    Article  Google Scholar 

  26. Stauffer VK, Luedi MM, Kauf P et al (2018) Common surgical procedures in pilonidal sinus disease: A meta-analysis, merged data analysis, and comprehensive study on recurrence. Sci Rep 8(1):3058

    Article  CAS  Google Scholar 

  27. Tien T, Athem R, Arulampalam T (2018) Outcomes of endoscopic pilonidal sinus treatment (EPSiT): a systematic review. Tech Coloproctol 22(5):325–331

    Article  CAS  Google Scholar 

  28. Velotti N, Manigrasso M, Di Lauro K et al (2019) Minimally invasive Pilonidal sinus treatment: a narrative review. Open Med 14:532–536

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Christian Angerer.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

C. Angerer und I. Königsrainer geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Alle beschriebenen Untersuchungen am Menschen oder an menschlichem Gewebe wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethikkommission, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Eine Stellungnahme bezüglich der retrospektiven Analyse der Daten liegt vor: es bedarf für die Durchführung der Studie keiner Einbindung bzw. keines Votums der Ethikkommission des Landes Vorarlberg. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor.

Additional information

Der Vortrag über die Erfahrung mit den ersten 25 EPSiT-Operationen wurde am 60. Österreichischen Chirurgenkongress 2019 in Innsbruck von der Arbeitsgemeinschaft für Coloproktologie (ACP) mit dem Preis für den besten Vortrag ausgezeichnet.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Angerer, C., Königsrainer, I. Endoskopische Pilonidalsinustherapie (EPSiT). coloproctology 43 (Suppl 1), 17–24 (2021). https://doi.org/10.1007/s00053-020-00462-9

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00053-020-00462-9

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation