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Sakrale Neuromodulation

Sacral neuromodulation

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coloproctology Aims and scope

Zusammenfassung

Die sakrale Neuromodulation hat sich innerhalb der letzten Jahre als chirurgische Therapie der Stuhlinkontinenz etabliert. Die zentrale Komponente des operativen Eingriffs ist die Elektrodenpositionierung. Mit suboptimaler Elektrodenplatzierung ist die Erfolgswahrscheinlichkeit der Therapie geringer, die Wahrscheinlichkeit von Nebenwirkungen der Therapie erhöht und der Energiebedarf der Stimulation gesteigert, wodurch die Lebensdauer des Impulsgebers sinkt und die Kosten der Therapie steigen. Erste Ergebnisse sprechen dafür, dass mit einer modifizierten Implantationstechnik unter Verwendung intraoperativer Bildgebung und eines gekrümmten Stylets die Elektrodenplatzierung verbessert werden kann. Die modifizierte Technik der Elektrodenpositionierung im Rahmen der sakralen Neuromodulation ermöglicht eine präzisere und effektivere Behandlung.

Abstract

Over the last few years sacral neuromodulation has evolved to become the mainstay of surgical treatment of fecal incontinence. The electrode positioning is the crucial element of the operative intervention. With suboptimal electrode placement the probability of treatment success is reduced, the risk of negative side effects is increased and the energy consumption of the stimulation is increased resulting in reduced longevity of the battery and higher treatment costs. Preliminary findings indicate that the modified technique of electrode placement using intraoperative imaging and a curved stylet leads to better electrode positioning. The modified technique of electrode placement in sacral neuromodulation enables a more precise and effective treatment.

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Literatur

  1. O’Connell R, Knowles CH, Maeda Y et al (2016) Surgery for faecal incontinence. In: Abrams P, Cardozo L, Wagg , Wein A (Hrsg) Incontinence, 6. Aufl. ICUD ICS 2016, S 2087–2142. ISBN 978-0-9569607-3‑3

  2. Goldman HB, Lloyd JC, Noblett KL et al (2018) International Continence Society best practice statement for use of sacral neuromodulation. Neurourol Urodyn 37(5):1823–1848

    Article  Google Scholar 

  3. Matzel KE, Chartier-Kastler E, Knowles CH et al (2017) Sacral neuromodulation: standardized electrode placement technique. Neuromodulation 20(8):816–824

    Article  Google Scholar 

  4. Altomare DF, Giuratrabocchetta S, Knowles CH et al (2015) Long-term outcomes of sacral nerve stimulation for faecal incontinence. Br J Surg 102(4):407–415

    Article  CAS  Google Scholar 

  5. Maeda Y, O’Connell PR, Lehur PA et al (2015) Sacral nerve stimulation for faecal incontinence and constipation: a European consensus statement. Colorectal Dis 17(4):O74–O87

    Article  CAS  Google Scholar 

  6. Povo A, Arantes M, Matzel KE et al (2016) Sacral malformations: use of imaging to optimise sacral nerve stimulation. Int J Colorectal Dis 31(2):351–357

    Article  CAS  Google Scholar 

  7. Brunner M, Cui Z, Matzel KE (2017) Sacral nerve stimulation for faecal incontinence in patients with sacral malformation. Int J Colorectal Dis 32(6):929–931

    Article  CAS  Google Scholar 

  8. Matzel KE, Schmidt RA, Tanagho EA (1990) Neuroanatomy of the striated muscular anal continence mechanism. Implications for the use of neurostimulation. Dis Colon Rectum 33(8):666–673

    Article  CAS  Google Scholar 

  9. Jacobs SA, Lane FL, Osann KE et al (2014) Randomized prospective crossover study of interstim lead wire placement with curved versus straight stylet. Neurourol Urodyn 33(5):488–492

    Article  Google Scholar 

  10. Adelstein SA, Lee W, Gioia K et al (2019) Outcomes in a contemporary cohort undergoing sacral neuromodulation using optimized lead placement technique. Neurourol Urodyn 38(6):1595–1601

    Article  Google Scholar 

  11. Vaganée D, Kessler TM, Van de Borne S et al (2019) Sacral neuromodulation using the standardized tined lead implantation technique with a curved vs a straight stylet: 2‑year clinical outcomes and sensory responses to lead stimulation. BJU Int 123(5A):E7–E13

    Article  Google Scholar 

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Correspondence to Klaus E. Matzel.

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Interessenkonflikt

K.E. Matzel ist ärztlicher Berater für Medtronic, Boehringer Ingelheim. B. Bittorf gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

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Matzel, K.E., Bittorf, B. Sakrale Neuromodulation. coloproctology 42, 261–269 (2020). https://doi.org/10.1007/s00053-020-00439-8

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00053-020-00439-8

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