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Biomaterialien, Laser, VAAFT, OTSC – aktueller Stand?

  • J. JongenEmail author
  • V. Kahlke
  • T. Laubert
Leitthema
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Zusammenfassung

Im vorliegenden Beitrag werden anhand der vorliegenden Literatur neuere Methoden zur Therapie von kryptoglandulären Fisteln besprochen und kritisch bewertet. Diskutiert werden folgende Verfahren: Fibrinkleber, Kollagenpaste, Plugs und Mesh aus Biomaterial, Stammzellen, mit Thrombozyten angereichertes Plasma (PRP), „fistula laser closure“ (FiLaC), „video-assisted anal fistula therapy“ (VAAFT), „over the scope clip“ (OTSC). Das Vorgehen, die Studienlage sowie Vor- und Nachteile der Methoden werden ausführlich dargestellt. Bei manchen Methoden (Fibrinkleber, Plug) konnten die anfänglich guten Ergebnisse im Langzeitverlauf bzw. in randomisiert-kontrollierten Studien nicht bestätigt werden; bei anderen liegen zurzeit nur kleine Fallserien vor mit zum Teil kurzer Nachbeobachtungszeit, jedoch keine vergleichenden Studien (FiLaC, VAAFT, OTSC, Stammzellen, PRP). Die dargestellten Techniken können als mögliche Alternative eingesetzt werden, wenn die bewährten Verfahren nicht möglich sind. Ihr Vorteil liegt häufig darin, dass die Kontinenzleistung nicht tangiert wird, dafür sind jedoch die Kosten (Plug, Fibrinkleber, OTSC, FiLaC, VAAFT) oder der Aufwand (Stammzellen, PRP) nicht unerheblich. Die Ursachen für das Fistelrezidiv werden diskutiert. Dabei wird darauf eingegangen, inwieweit die beschriebenen Methoden die möglichen Ursachen eines Rezidivs therapeutisch adressieren können. In den verschiedenen Leitlinien werden diese Techniken, wenn überhaupt, zurückhaltend empfohlen, meist aufgrund der fehlenden Evidenz.

Schlüsselwörter

Analfistel Plug Laser Biomaterialien Therapie 

Biomaterials, Laser, VAAFT, OTSC—current status?

Abstract

The article discusses and critically assesses new methods to treat cryptoglandular anal fistulas in the light of the current literature. The items discussed are fibrin glue, collagen paste, plugs and meshes from biomaterials, stem cells, platelet-enriched plasma (PRP), fistula laser closure (FiLaC), video-assisted anal fistula therapy (VAAFT) and over the scope clip (OTSC). The technical steps of each procedure, the underlying evidence and the pros and cons of the techniques are discussed in detail. Although some methods (fibrin glue, plugs) had promising results in the beginning, these results could not be confirmed in the long-term follow-up or in randomized controlled trials (RCT). Concerning the other methods, presently the numbers of patients included are low with short follow-up times and RCTs are lacking (FiLaC, VAAFT, OTSC, stem cells, PRP). The methods discussed might be an alternative if the established techniques are not possible. Continence is often not compromised but the costs (plugs, fibrin glue, OTSC, FiLaC, VAAFT) and the effort to perform the technique (stem cells, PRP) are often high. The causes for recurrence of fistulas and the way these new methods address or do not address these etiopathic factors are discussed. In the various guidelines on anal fistulas only weak recommendations for these new methods are given, mostly due to the lack of evidence.

Keywords

Anal fistula Plug Laser Biomaterial Treatment 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

J. Jongen, V. Kahlke und T. Laubert geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Literatur

  1. 1.
    Sugrue J, Mantilla N, Abcarian A et al (2017) Sphincter-sparing anal fistula repair: are we getting better? Dis Colon Rectum 60:1071–1077CrossRefPubMedGoogle Scholar
  2. 2.
    Haim N, Neufeld D, Ziv Y et al (2011) Long-term results of fibrin glue treatment for cryptogenic perianal fistulas: a multicenter study. Dis Colon Rectum 54:1279–1283CrossRefPubMedGoogle Scholar
  3. 3.
    Lindsey I, Smilgin-Humphreys MM, Cunningham C et al (2002) A randomized, controlled trial of fibrin glue vs. conventional treatment for anal fistula. Dis Colon Rectum 45:1608–1615CrossRefPubMedGoogle Scholar
  4. 4.
    Göttgens KW, Smeets RR, Stassen LP et al (2015) Systematic review and meta-analysis of surgical interventions for high cryptoglandular perianal fistula. Int J Colorectal Dis 30:583–593CrossRefPubMedGoogle Scholar
  5. 5.
    Brunner M, Schneider I, Günther K et al (2019) Permacol™ collagen paste for cryptoglandular and Crohn’s anal fistula. Tech Coloproctol 23:135–141CrossRefPubMedGoogle Scholar
  6. 6.
    Kontovounisios C, Tekkis P, Tan E et al (2016) Adoption and success rates of perineal procedures for fistula-in-ano: a systematic review. Colorectal Dis 18:441–458CrossRefPubMedGoogle Scholar
  7. 7.
    Bondi J, Avdagic J, Karlbom U et al (2017) Randomized clinical trial comparing collagen plug and advancement flap for trans-sphincteric anal fistula. Br J Surg 104:1160–1166CrossRefPubMedGoogle Scholar
  8. 8.
    Jayne DG, Scholefield J, Tolan D et al (2019) Anal fistula plug versus surgeon’s preference for surgery for trans-sphincteric anal fistula: the FIAT RCT. Health Technol Assess 23:1–76CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  9. 9.
    Lin H, Jin Z, Zhu Y et al (2018) Anal fistula plug vs rectal advancement flap for the treatment of complex cryptoglandular anal fistulas: a systematic review and meta-analysis of studies with long-term follow-up. Colorectal Dis 21:502–515CrossRefPubMedGoogle Scholar
  10. 10.
    Han JG, Wang ZJ, Zheng Y et al (2016) Ligation of Intersphincteric fistula tract vs ligation of the Intersphincteric fistula tract plus a Bioprosthetic anal fistula plug procedure in patients with Transsphincteric anal fistula: early results of a multicenter prospective randomized trial. Ann Surg 264:917–922CrossRefPubMedGoogle Scholar
  11. 11.
    Scoglio D, Walker AS, Fichera A (2014) Biomaterials in the treatment of anal fistula: hope or hype? Clin Colon Rectal Surg 27:172–181CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  12. 12.
    Garcia-Olmo D, Herreros D, Pascual I et al (2009) Expanded adipose-derived stem cells for the treatment of complex perianal fistula: a phase II clinical trial. Dis Colon Rectum 52:79–86CrossRefPubMedGoogle Scholar
  13. 13.
    Herreros MD, Garcia-Arranz M, Guadalajara H et al (2012) Autologous expanded adipose-derived stem cells for the treatment of complex cryptoglandular perianal fistulas: a phase III randomized clinical trial (FATT 1: fistula Advanced Therapy Trial 1) and long-term evaluation. Dis Colon Rectum 55:762–772CrossRefPubMedGoogle Scholar
  14. 14.
    Choi S, Jeon BG, Chae G et al (2019) The clinical efficacy of stem cell therapy for complex perianal fistulas: a meta-analysis. Tech Coloproctol 2019.  https://doi.org/10.1007/s10151-019-01994-z CrossRefPubMedGoogle Scholar
  15. 15.
    Siegmund B, Feakins RM, Barmias G et al (2016) Results of the fifth scientific workshop of the ECCO (II): Pathophysiology of Perianal Fistulizing disease. J Crohns Colitis 10:377–386CrossRefPubMedGoogle Scholar
  16. 16.
    Ratto C, Litta F, Lucchetti D et al (2016) Immunopathological characterization of cryptoglandular anal fistula: a pilot study investigating its pathogenesis. Colorectal Dis 18:O436–O444.  https://doi.org/10.1111/codi.13527 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  17. 17.
    Pérez Lara FJ, Hernández González JM, Ferrer Berges A et al (2019) Can Perianal fistula be treated non-surgically with platelet-rich fibrin sealant? J Gastrointest Surg 23:1030–1036CrossRefPubMedGoogle Scholar
  18. 18.
    de la Portilla F, Muñoz-Cruzado MVD, Maestre MV et al (2019) Platelet-rich plasma (PRP) versus fibrin glue in cryptogenic fistula-in-ano: a phase III single-center, randomized, double-blind trial. Int J Colorectal Dis 34:1113–1119.  https://doi.org/10.1007/s00384-019-03290-6 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  19. 19.
    Lauretta A, Falco N, Stocco E et al (2018) Anal fistula laser closure: the length of fistula is the Achilles’ heel. Tech Coloproctol 22:933–939CrossRefPubMedGoogle Scholar
  20. 20.
    Meinero P, Mori L (2011) Video-assisted anal fistula treatment (VAAFT): a novel sphincter-saving procedure for treating complex anal fistulas. Tech Coloproctol 15:417–422CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  21. 21.
    Emile SH, Elfeki H, Shalaby M et al (2018) A Systematic review and meta-analysis of the efficacy and safety of video-assisted anal fistula treatment (VAAFT). Surg Endosc 32:2084–2093CrossRefPubMedGoogle Scholar
  22. 22.
    Tong Y, Trilling B, Sage PY et al (2019) Short-term outcomes of the over-the-scope clip proctology system for rectovaginal fistula repair: a prospective study. Tech Coloproctol 23:245–249CrossRefPubMedGoogle Scholar
  23. 23.
    Bordeianou L (2008) Bad news on glues: fibrin glue success rates in the treatment of anal fistulas. Inflamm Bowel Dis 14:134–135CrossRefPubMedGoogle Scholar
  24. 24.
    Sygut A, Zajdel R, Kedzia-Budziewska R (2007) Late results of treatment of anal fistulas. Colorectal Dis 9:151–158CrossRefPubMedGoogle Scholar
  25. 25.
    van Koperen PJ, ten Kate FJ, Bemelman WA et al (2010) Histological identification of epithelium in perianal fistulae: a prospective study. Colorectal Dis 12:891–895CrossRefPubMedGoogle Scholar
  26. 26.
    Amato A, Bottini C, De Nardi P et al (2015) Evaluation and management of perianal abscess and anal fistula: a consensus statement developed by the Italian Society of Colorectal Surgery (SICCR). Tech Coloproctol 19:595–606CrossRefPubMedGoogle Scholar
  27. 27.
    Vogel JD, Johnson EK, Morris AM et al (2016) Clinical practice guideline for the management of Anorectal abscess, fistula-in-ano, and rectovaginal fistula. Dis Colon Rectum 59:1117–1133CrossRefPubMedGoogle Scholar
  28. 28.
    Ommer A, Herold A, Berg E et al (2017) S3-Leitlinie Kryptoglanduläre Analfistel – 2. revidierte Fassung. Coloproctology 39:16–66CrossRefGoogle Scholar
  29. 29.
    Williams G, Williams A, Tozer P et al (2018) The treatment of anal fistula: second ACPGBI Position Statement – 2018. Colorectal Dis 20(Suppl 3):5–31CrossRefPubMedGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2019

Authors and Affiliations

  1. 1.Proktologische Praxis KielKielDeutschland
  2. 2.Abteilung Proktologische ChirurgiePark-KlinikKielDeutschland

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