Zusammenfassung
Hintergrund
Hausärztinnen und Hausärzte (HÄ) sind wichtige Kooperationspartner zertifizierter Organkrebszentren, z. B. weil sie die Lebensumstände der Betroffenen häufig gut kennen und wichtige Ansprechpartner bei der Auswahl von Krankenhäusern sind. Trotz der Bedeutung der Hausärzte vor, während und nach der Behandlung einer Krebserkrankung ist bislang kaum etwas über deren Einschätzung zertifizierter Brust- (BZ) und Darmkrebszentren (DZ) bekannt.
Ziel der Arbeit
Dieser Beitrag hat das Ziel, die Akzeptanz von DZ und BZ unter HÄ zu untersuchen und mögliche Unterschiede in der Wahrnehmung beider Zentrumstypen herauszuarbeiten.
Material und Methoden
Es wurde eine Online-Befragung durchgeführt, an der 200 von 877 angeschriebenen HÄ teilnahmen. Die Teilnehmer der Befragung wurden in 2 Gruppen randomisiert: Eine Hälfte wurde aufgefordert, Fragen mit Bezug zu BZ zu beantworten, der anderen wurden ansonsten gleichlautende Fragen mit Bezug zu DZ vorgelegt.
Ergebnisse
HÄ stehen zertifizierten DZ und BZ positiv gegenüber. Insbesondere hinsichtlich der medizinischen Kompetenz/der Behandlungsqualität und der Nachsorge bewerten sie Zentren gegenüber nichtzertifizierten Kliniken weit überwiegend besser. Der Aussage, dass Brust- und Darmkrebs in zertifizierten Zentren behandelt werden sollte, stimmten 83 % (BZ) bzw. 75 % (DZ) der Befragten (eher) zu. Weniger positiv wird die Kommunikation mit den zertifizierten Zentren beurteilt.
Diskussion
Zentren werden von HÄ insgesamt zwar sehr wohlwollend bewertet, aber offenbar besteht noch Verbesserungspotenzial bei der Zusammenarbeit. Gemeinsame Fortbildungsveranstaltungen zu onkologischen Fragestellungen könnten zum besseren Verständnis und zur Verbesserung der Kooperation beitragen.
Abstract
Background
General practitioners (GPs) are important partners of certified organ cancer centers. They are often well acquainted with the living conditions of those affected and they are important for patients when selecting a hospital. Despite the importance of GPs before, during and after treatment of the disease, very little is known about how they view certified breast (BCs) and colorectal cancer centers (CRCs).
Objective
The aim of this study was to examine the acceptance of both BCs and CRCs compared to non-certified units by GPs, and to identify possible differences in the GPs perception of both types of center.
Material and methods
An online survey was conducted with 877 GPs who were initially invited to participate and 200 GPs actually took part. Participants were randomly assigned to one of two groups: one group was asked to answer questions related to BCs and the other group was asked identical questions about CRCs.
Results
The vast majority of participating GPs had favorable views on certified CRCs and BCs. Compared to non-certified units they especially favored certified centers with respect to the medical competence, treatment quality and aftercare. The statement that breast and colorectal cancers should be treated in certified centers was answered in the affirmative by 83% (BCs) and 75% (CRCs) of the respondents; however, the communication between GPs and certified centers received a less positive rating.
Conclusion
Certified centers are generally rated very high by GPs but there seems to be potential for improving communication between centers and GPs. Joint training courses on oncological issues could help to improve cooperation.
Literatur
Albreht T, Amati C, Asioli M et al (2017) Chapter 5 – Integrated cancer control. In: Albreht T, Kiasuwa R, Van den Bulcke M (Hrsg) EUROPEAN guide on quality improvement in comprehensive cancer control. National Institute of Public Health, Scientific Institute of Public Health, Ljubljana, Brussels, S 77–103
Aubin M, Vézina L, Verreault R et al (2012) Patient, primary care physician and specialist expectations of primary care physician involvement in cancer care. J Gen Intern Med 27:8–15
Bundesministerium für Gesundheit (2012) Nationaler Krebsplan. Handlungsfelder, Ziele und Umsetzungsempfehlungen. Bundesministerium für Gesundheit, Berlin
Campbell NC, Macleod U, Weller D (2002) Primary care oncology: essential if high quality cancer care is to be achieved for all. Fam Pract 19:577–578
Dahlhaus A, Vanneman N, Guethlin C et al (2014) German general practitioners’ views on their involvement and role in cancer care: a qualitative study. Fam Pract 31:209–214
Heins M, Schellevis F, Rijken M et al (2012) Determinants of increased primary health care use in cancer survivors. J Clinl Oncol 30:4155–4160
Huibertse LJ, Van Eenbergen M, De Rooij BH et al (2017) Cancer survivors’ preference for follow-up care providers: a cross-sectional study from the population-based PROFILES-registry. Acta Oncol 56:278–287
Kowalski C, Ferencz J, Brucker SY et al (2015) Quality of care in breast cancer centers: results of benchmarking by the German Cancer Society and German Society for Breast Diseases. Breast 24:118–123
Kowalski C, Ferencz J, Singer S et al (2016) Frequency of psycho-oncologic and social service counseling in cancer centers relative to center site and hospital characteristics: findings from 879 center sites in Germany, Austria, Switzerland, and Italy. Cancer 122:3538–3545
Lewers D, Geraedts M (2015) Erreichbarkeit von Organkrebszentren: Existiert bereits ein flächendeckendes Angebot in Deutschland? Gesundheitswesen 77:24–30
Lundstrøm LH, Johnsen AT, Ross L et al (2011) Cross-sectorial cooperation and supportive care in general practice: cancer patients’ experiences. Fam Pract 28:532–540
Sachverständigenrat für die Konzertierte Aktion im Gesundheitswesen (2001) Über-, Unter- und Fehlversorgung, Gutachten 2000/2001. Bedarfsgerechtigkeit und Wirtschaftlichkeit, Bd. III.
Sant M, Capocaccia R, Verdecchia A et al (1998) Survival of women with breast cancer in Europe: variation with age, year of diagnosis and country. The EUROCARE Working Group. Int J Cancer 77:679–683
Saris W, Revilla M, Krosnick JA et al (2010) Comparing questions with agree/disagree response options to questions with item-specific response options. Surv Res Methods 4:61–79
Wesselmann S (2012) Entwicklung der Zertifizierungsverfahren für Organkrebszentren und Onkologische Zentren der Deutschen Krebsgesellschaft. Onkologe 18:511–516
Wesselmann S, Winter A, Ferencz J et al (2014) Documented quality of care in certified colorectal cancer centers in Germany: German Cancer Society benchmarking report for 2013. Int J Colorectal Dis 29:511–518
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
C. Kowalski und S. Wesselmann (Mitarbeiter DKG); M. Czycholl (Mitarbeiter Research Now) und S. R. Benz (Mitglied Zertifizierungskommission DKG, Leiter eines DZ).
Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.
Additional information
Eine Kurzfassung der Ergebnisse wurde in Der Hausarzt 05/2017 veröffentlicht. Konzeption und Durchführung der Befragung: S. R. Benz, M. Czycholl; statistische Auswertung: M. Czycholl, C. Kowalski, S. R. Benz; Verfassen des Manuskripts: C. Kowalski, S. Wesselmann, S. R. Benz, M. Czycholl.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Kowalski, C., Wesselmann, S., Czycholl, M. et al. Zertifizierte Darm- und Brustkrebszentren in Deutschland. coloproctology 39, 190–196 (2017). https://doi.org/10.1007/s00053-017-0161-4
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00053-017-0161-4