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Untersuchung zum Vorliegen intraluminaler Krebszellen nach rektaler Auswaschung bei Rektumkarzinomchirurgie

Evaluation of the presence of intraluminal cancer cells following rectal washout in rectal cancer surgery

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coloproctology Aims and scope

Zusammenfassung

Hintergrund

Das Vorhandensein intraluminaler Tumorzellen bei einem Rektumkarzinom ist bekannt, ebenso deren Fähigkeit, sich an Kolorektalanastomosen anzusiedeln, was zu einem perianastomotischen Tumorwachstum führt. Es besteht kein Konsens hinsichtlich des Volumens und der Substanz, die zur Rektumauswaschung eingesetzt werden sollten. Ziel der vorliegenden Studie war es, die Wirksamkeit des derzeitigen Routinevorgehens in der Klinik der Autoren bei der Auswaschung des Rektums zur Elimination intraluminaler Tumorzellen zu untersuchen.

Methoden

In die Studie wurden 60 aufeinanderfolgende Patienten eingeschlossen, bei denen in der Klinik der Autoren eine tiefe anteriore Resektion oder eine tiefe Hartmann-Op. wegen eines Rektumkarzinoms erfolgte. Nach vollständiger Beckendissektion wurde der Darm distal des Tumors abgeklemmt und die Probe vor Auswaschung (Nr. 1) durch Instillieren von 50 ml Kochsalzlösung und Auffangen der ablaufenden Flüssigkeit gewonnen. Es folgte eine Auswaschung des Rektums mit 500 ml sterilem Wasser, 2 × 500 ml 70%igem Ethanol und 500 ml sterilem Wasser (Proben Nr. 2–4), und die Probe nach Auswaschung (Nr. 5) wurde durch Instillieren von 50 ml Kochsalzlösung gewonnen. Die Proben wurden untersucht und in der Abteilung für Pathologie als nichtmaligne oder maligne eingestuft. Außerdem wurden die üblichen Informationen des Berichts der Pathologie dokumentiert.

Ergebnisse

Bei 33 der 60 Patienten wurden Krebszellen in der Probe vor Auswaschung nachgewiesen. Durch die Auswaschung des Rektums wurden bei 30 der 33 Patienten die intraluminalen Krebszellen eliminiert. Von den verbleibenden 3 Patienten wiesen alle einen höheren Blutverlust (p = 0,026) und eine Tendenz zu einem eher polypoiden Tumorwachstum auf (p = 0,053).

Schlussfolgerung

Möglicherweise ist ein Volumen von mehr als 2000 ml zur Auswaschung des Rektums notwendig, um sämtliche intraluminalen Tumorzellen bei einer totalen mesorektalen Exzision wegen eines Rektumkarzinoms zu eliminieren.

Abstract

Background

The presence of intraluminal tumour cells in colorectal cancer is known, as is their ability to implant in colorectal anastomoses, causing perianastomotic tumour growth. There is no consensus as to the volume and agent to use for rectal washout. The purpose of this study was to assess the efficacy of our current routine for rectal washout in eliminating intraluminal tumour cells.

Methods

Sixty consecutive patients undergoing low anterior resection or low Hartmann’s procedure for rectal cancer at our unit were included. After the pelvic dissection was completed, the bowel was cross-clamped distal to the tumour and the prewashout sample (no. 1), was obtained by instilling 50 ml of saline and collecting the return fluid. A rectal washout followed using 500 ml of sterile water, 2 × 500 ml of 70 % ethanol and 500 ml of sterile water (sample no. 2–4) and the postwashout sample (no. 5) was obtained by using 50 ml of saline. The samples were examined and categorized as non-malignant or malignant at the Department of Pathology. The usual pathology report information was also assessed.

Results

In 33 of the 60 patients, cancer cells were identified in the prewashout sample. The rectal washout eliminated intraluminal cancer cells in 30 of the 33 patients. All of the remaining 3 had a higher blood loss (p = 0.026) and a tendency towards more polypoidal tumours (p = 0.053).

Conclusions

A rectal washout volume larger than 2000 ml might be necessary to eliminate all intraluminal tumour cells in total mesorectal excision for rectal cancer.

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Literatur

  1. Heald RJ, Moran BJ, Ryall RD et al (1998) Rectal cancer: the Basingstoke experience of total mesorectal excision, 1978–1997. Ann Surg 133:894–899

    CAS  Google Scholar 

  2. Jörgren F, Johansson R, Damber L, Lindmark G (2010) Risk factors of rectal cancer local recurrence: population-based survey and validation of the Swedish rectal cancer registry. Colorectal Dis 12:977–986

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Peeters KC, Marijnen CA, Nagtegaal ID et al (2007) The TME trial after a median follow-up of 6 years: increased local control but no survival benefit in irradiated patients with resectable rectal carcinoma. Ann Surg 246:693–701

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Vink M (1954) Local recurrence of cancer in the large bowel: the role of implantation metastases and bowel disinfection. Br J Surg 41:431–433

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Umpleby HC, Williamson RC (1987) Anastomotic recurrence in large bowel cancer. Br J Surg 74:873–878

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Gertsch P, Baer HU, Kraft R et al (1992) Malignant cells are collected on circular staplers. Dis Colon Rectum 35:238–241

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Dehni N, Caplin S, Frileux P et al (2002) Cancer recurrence along the pouch longitudinal suture line after colonic J pouch-anal anastomosis. Br J Surg 89:206–207

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Umpleby HC, Fermor B, Symes MO, Williamson RC (1984) Viability of exfoliated colorectal carcinoma cells. Br J Surg 71:659–663

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Umpleby HC, Fermor B, Symes MO, Williamson RC (1983) Isolation of viable exfoliated colorectal cancer cells at the site of intestinal transection. Br J Surg 70:680

    Article  Google Scholar 

  10. Wheelock FC Jr, Toll G, McKittrick LS (1959) An evaluation of the anterior resection of the rectum and low sigmoid. N Engl J Med 260:526–530

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Lofgren EP, Waugh JM, Dockerty MB (1957) Local recurrence of carcinoma after anterior resection of the rectum and sigmoid. Arch Surg 74:825–828

    Article  CAS  Google Scholar 

  12. Goligher JC, Dukes CE, Bussey HJ (1951) Local recurrences after sphincter-saving excisions for carcinoma of the rectum and rectosigmoid. Br J Surg 74:825–828

    Google Scholar 

  13. Floyd CE, Corley RG, Cohn I Jr (1965) Local recurrence of carcinoma of the colon and rectum. Am J Surg 109:153–159

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Rygick AN, Fain SN, Pestovskaja GN (1969) Viability of cancer cells penetrating tissues during operations for cancer of the rectum. Dis Colon Rectum 12:351–356

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Symes MO, Fermor B, Umpleby HC et al (1984) Cells exfoliated from colorectal cancers can proliferate in immune deprived mice. Br J Cancer 50:423–425

    Article  CAS  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  16. Tsunoda A, Shibusawa M, Tsunoda Y et al (1997) Implantation on the suture material and efficacy of povidone-iodine solution. Eur Surg Res 29:473–480

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Hubens G, Lafullarde T, Van Marck E et al (1994) Implantation of colon cancer cells on intact and damaged colon mucosa and serosa: an experimental study in the rat. Acta Chir Belg 94:258–262

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. McGregor JR, Galloway DJ, McCulloch P, George WD (1989) Anastomotic suture materials and implantation metastasis: an experimental study. Br J Surg 76:331–334

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. McGregor JR, Galloway DJ, George WD (1992) Intra-luminal tumour cells and peri-anastomotic tumour growth in experimental colonic surgery. Eur J Surg Oncol 18:368–372

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Ng JW (2007) Is on-table rectal stump washout necessary? ANZ J Surg 77:1028–1029

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Broyn T (1972) Tumour implantation in ischemic, thermic and mechanical lesions of the colonic mucosa. An experimental study in rats. Acta Chir Scand 138:202–206

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  22. Skipper D, Jeffrey MJ, Cooper AJ et al (1989) Enhanced growth of tumour cells in healing colonic anastomoses and laparotomy wounds. Int J Colorectal Dis 4:172–177

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  23. Colorectal Cancer (2008) National Guidelines 2008. Oncological Centre, Umeå

  24. Kodeda K, Holmberg E, Jörgren F et al (2010) Rectal washout and local recurrence of cancer after anterior resection. Br J Surg 97:1589–1597

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  25. Rondelli F, Trastulli S, Cirocchi R et al (2012) Rectal washout and local recurrence in rectal resection for cancer: a meta-analysis. Colorectal Dis 14:1313–1321

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  26. Nelson H, Petrelli N, Carlin A et al (2001) Guidelines 2000 for colon and rectal cancer surgery. J Natl Cancer Inst 93:583–596

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  27. Sayfan J, Averbuch F, Koltun L, Benyamin N (2000) Effect of rectal stump washout on the presence of free malignant cells in the rectum during anterior resection for rectal cancer. Dis Colon Rectum 43:1710–1712

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  28. Jenner DC, Boer WB de, Clarke G, Levitt MD (1998) Rectal washout eliminates exfoliated malignant cells. Dis Colon Rectum 41:1432–1434

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  29. Abulafi AM, Williams NS (1994) Local recurrence of colorectal cancer: the problem, mechanisms, management and adjuvant therapy. Br J Surg 81:7–19

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  30. Long RT, Edwards RH (1989) Implantation metastasis as a cause of local recurrence of colorectal carcinoma. Am J Surg 157:194–201

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  31. Constantinides VA, Cheetham D, Nicholls RJ, Tekkis PP (2008) Is rectal washout effective for preventing localized recurrence after anterior resection for rectal cancer? Dis Colon Rectum 51:1339–1344

    Article  PubMed  Google Scholar 

  32. Docherty JG, McGregor JR, Purdie CA et al (1995) Efficacy of tumoricidal agents in vitro and in vivo. Br J Surg 82:1050–1052

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  33. Maeda K, Maruta M, Hanai T et al (2004) Irrigation volume determines the efficacy of „rectal washout“. Dis Colon Rectum 47:1706–1710

    Article  PubMed  Google Scholar 

  34. Mariani PP, Pelt JF van, Ectors N et al (2002) Rectal washout with cytotoxic solution can be extended to the whole colon. Br J Surg 89:1540–1544

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  35. Güenaga KF, Matos D, Wille-Jørgensen P (2011) Mechanical bowel preparation for elective colorectal surgery. Cochrane Database Syst Rev 9:CD001544

    PubMed  Google Scholar 

  36. Koss LG (1992) Diagnostic cytology and its histopathologic bases, 4th edn. Lippincott, Williams & Wilkins, Philadelphia, pp 1429–1431

  37. Agaba EA (2004) Does rectal washout during anterior resection prevent local tumor recurrence? Dis Colon Rectum 47:291–296

    Article  PubMed  Google Scholar 

  38. Terzi C, Unek T, Sağol O et al (2006) Is rectal washout necessary in anterior resection for rectal cancer? A prospective clinical study. World J Surg 30:233–241

    Article  PubMed  Google Scholar 

  39. Umpleby HC, Williamson RC (1984) The efficacy of agents employed to prevent anastomotic recurrence in colorectal carcinoma. Ann R Coll Surg Engl 66:192–194

    CAS  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  40. Saeed WR, Stewart J, Benson EA (1991) Cetrimide lavage: ineffective and potentially toxic. Ann R Coll Surg Engl 73:26

    CAS  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  41. Liu SY, Lee JF, Ng SS et al (2007) Rectal stump lavage: simple procedure resulting in life-threatening complication. Asian J Surg 30:72–74

    Article  PubMed  Google Scholar 

  42. Basha G, Penninckx F, Mebis J et al (1999) Local and systemic effects of intraoperative whole-colon washout with 5 per cent povidone-iodine. Br J Surg 86:219–226

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  43. Goligher J (1984) Treatment of carcinoma of the rectum. In: Goligher J (ed) Surgery of the anus, rectum and colon, 5th edn. Baillière Tindall, London, p 626

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Danksagung

Die Autoren danken allen Patienten und Mitarbeitern des Krankenhauses, die an dieser Studie teilgenommen haben. Die Studie wurde durch einer Förderung des Sörmland County Council unterstützt.

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. G. Dafnis und M. Nordstrom geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Alle im vorliegenden Manuskript beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethik-Kommission, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor.

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Dafnis, G., Nordstrom, M. Untersuchung zum Vorliegen intraluminaler Krebszellen nach rektaler Auswaschung bei Rektumkarzinomchirurgie. coloproctology 36, 5–11 (2014). https://doi.org/10.1007/s00053-013-0401-1

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