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“Reverse remodeling” durch Chirurgie induzierbar?

Reverse remodeling by surgery – fact or fiction?

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Summary

Mortality of chronic heart failure in industrial countries remains unacceptably high despite advances in medical therapy. Heart transplantation, the gold standart in the treatment of end-stage heart failure is reserved for only a few patients because of the shortage of donor hearts. Surgical alternatives to transplantation include dynamic cardiomyoplasty (CMP), mitral valve reconstruction, left ventricular reduction surgery (PLVR) and ventricular assist devices (VAD). Improved survival and objective physiologic improvement have not been documented for CMP in the treatment of dilative cardiomyopathy. Mitral valve reconstruction of the other hand shows promising results. PLVR is an innovative procedure in which the heart is surgically reduced in size and cardiac function is dramatically improved immediately after surgery. The presence of long-term effects is still unknown. VAD have been shown to be extremely effective as a short- and long-term “bridge” to heart transplantation. They are not approved for permanent support. A randomized trial in the U. S. is underway to compare the efficacy of these devices with the efficacy of medical therapy in NYHA functional class IV patients in quality of life, survival and costs.

Zusammenfassung

Die Mortalität der chronischen Herzinsuffizienz in den Industieländern ist trotz Fortschritten in der medikamentösen Behandlung unakzeptabel hoch. Die Herztransplantation, Goldstandard in der Behandlung der terminalen Herzinsuffizienz, ist wegen des Mangels an Spendeorganen jedoch nur wenigen Patienten vorbehalten. Chirurgische Alternativen beinhalten die dynamische Cardiomyoplastie (CMP), die Mitralklappenüberkorrektur, die partielle linksventrikuläre Reduktion (PLVR) sowie die Implantation von Assist-Systemen (VAD). Die CMP in der Behandlung der dilatativen Kardiomyopathie konnte weder im Überleben noch in objektiven physiologischen Parametern eine Verbesserung aufzeigen. Dagegen zeigte die Mitralklappenüberkorrektur erste ansprechende Ergebnisse. Die PLVR ist ein innovatives Verfahren, bei dem das Herz chirurgisch verkleinert wird und sich schon direkt nach dem Eingriff in seiner Funktion deutlich verbessert zeigt. Ob es langfristige Auswirkung hat, ist noch nicht bekannt. VAD haben sich als extrem effizient in der Kurz- und Langzeitüberbrückung zur Herztransplantation erwiesen. Sie sind bisher für einen permanenten Gebrauch nicht genehmigt. Eine randomisierte Studie in den USA vergleicht die Effektivität der VAD mit der Effektivität medikamentöser Therapie im Hinblick auf Lebensqualität, Überleben und Kosten bei Patienten im NYHA-Status IV.

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Zerkowski, HR., Grapow, M., Todorov, A. et al. “Reverse remodeling” durch Chirurgie induzierbar?. Z Kardiol 89 (Suppl 7), 76–84 (2000). https://doi.org/10.1007/PL00022840

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/PL00022840

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