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Niedrig intensiver, gepulster Ultraschall zur Beeinflussung der frischen Frakturheilung

Low-intensity pulsed ultrasound and its influence in healing of fresh fractures

  • Unfallchirurgie aktuell
  • Published:
Trauma und Berufskrankheit

Zusammenfassung

In mehreren Studien konnte der stimulierende Effekt von niedrig intensivem, gepulstem Ultraschall auf die Knochenheilung bereits nachgewiesen werden. Im Rahmen einer prospektiv-randomisierten Monozenterstudie sollte die Hypothese, dass es durch die adjuvante Behandlung mit niedrig intensivem Ultraschall in 80% der Fälle zu einer Heilung nach weniger als 8 Wochen kommt, während dieser Anteil in der Kontrollgruppe nur bei 20% liegt, für Kahnbeinfrakturen überprüft werden. Hierzu wurde eine Kohortengröße von jeweils 15 Patienten errechnet, die mittels Zufallverteilung in 2 Gruppen randomisiert wurden. Eingang in die Untersuchung fanden nur Patienten mit einer stabilen Fraktur durch die Taille des Kahnbeins. Gruppe I erhielt eine Standardtherapie, die in der Ruhigstellung der Fraktur bis zur knöchernen Konsolidierung im Unterarmgips mit Daumeneinschluss bestand. Gruppe II erhielt zusätzlich ab dem Zeitpunkt der Anlage eines zirkulären Gipsverbands eine tägliche, 20-minütige Ultraschallbehandlung. Die Beurteilung der Heilung erfolgte durch eine sagittale CT, die ab der 4. Woche nach dem Trauma im 2-wöchigen Abstand durchgeführt wurde. In der Zeit zwischen 1.10.1996 und 20.4.1998 wurde die Behandlung von 30 stabilen Skaphoidfrakturen abgeschlossen. In Gruppe I betrug die Heilungszeit 62 ± 19,2 Tage, in Gruppe II nur 43,2 ± 10,9 Tage (p = 0,0055). Die kumulative Heilungsrate betrug in Gruppe II nach 65 Tagen bereits 100%, in Gruppe I waren zu diesem Zeitpunkt lediglich 60% der Patienten geheilt. Die vorliegende Untersuchung weist den Stellenwert der niedrig intensiven, gepulsten Ultraschalltherapie zur Stimulation der Knochenbruchheilung nach. Für das Skaphoid ist diese Methode insbesondere wegen der ansonsten langen Behandlungszeiten für Patient, Arzt und Kostenträger interessant.

Abstract

In the past several studies have shown a stimulant effect of low-intensity ultrasound (frequency: 1.5 MHz, pulsed with 1 KHz, signal burst width: 200 μs, intensity: 30 mW/¶cm2, period of stimulation: 20 min/day) on fresh fracture healing. Our question was whether this therapy could also shorten the treatment time for scaphoid fractures. Within the context of a prospective randomized study we examined the hypothesis that 80% of such fractures would heal in less than ¶8 weeks when low-intensity ultrasound was applied, while without ultrasound only 20% of scaphoid fractures would heal within ¶8 weeks. The sample size calculation culminated in two random groups of 15 patients each. Only patients with stable scaphoid waist fractures were enrolled in the study. For group I patients treatment took the standard form of application of a forearm cast including the thumb, which was left in place until the fractures were healed. Group II patients each received a 20-min ultrasound treatment daily in addition. Healing was assessed by longitudinal CT of the scaphoid, which was performed every 2 weeks from the 4th week after injury onward. From 01.01.1996 to 20.04.1998 treatment of ¶30 stable scaphoid fractures was completed. The average age of the patients was 37 ±¶14 years; there were 25 male and 5 female patients. In group I the time needed for healing was 62 ± 19.2 days, while in group II healing took only 43.2 ± 10.9 days (P = 0.0055). Whereas by day 65 the fractures of all the patients in group II were healed, only 60% of those in group I (controls) had achieved healing by this time point. A β-error of β = 0.0005 underlines the high reliability of the study. Three independent investigators blinded to the study conditions assessed the CT scans to test the results. Our study results are in keeping with numerous others showing the stimulating effect of low-intensity ultrasound on fracture healing. In the case of scaphoid fractures this therapy is beneficial to patients, physicians and insurance companies because of the long healing times under standard conditions. CT is a reliable method of assessing healing, allowing much earlier asessment than standard X-rays.

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Mayr, E., Rüter, A. Niedrig intensiver, gepulster Ultraschall zur Beeinflussung der frischen Frakturheilung. Trauma Berufskrankh 2 (Suppl 4), S431–S434 (2000). https://doi.org/10.1007/PL00014964

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/PL00014964

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