Skip to main content
Log in

Autologes Resurfacing der Gelenkoberfläche

Methode zur Behandlung lokalisierter Gelenkknorpeldefekte in Knie- und Sprunggelenk

Autologous resurfacing of the joint surface. Methods of treating localized joint cartilage defects in knee and ankle

  • Knorpel-Knochen-Transplantationen
  • Published:
Trauma und Berufskrankheit

Zusammenfassung

Die Behandlung tiefer Knorpeldefekte in belasteten Gelenken stellt nach wie vor ein erhebliches Problem dar. Gröbere und tiefe Defekte heilen nur selten spontan ab, in der Regel bleiben Schäden, die zur Früharthrose führen können. Behandlungsmethoden sind derzeit Abrasionsarthroplastiken, Pridie-Bohrung, Mikrofrakturierung, Transplantation auto- und allogener Knorpel-Knochen-Areale und Zelltransplantation. Nur die Übertragung eines autologen Knorpel-Knochen-Verbunds ist nach heutigem Kenntnisstand die operative Methode, die sicher zur Herstellung und zumindest mittelfristigem Erhalt von hyalinem Gelenkknorpel führt. Die Operationsmethode nach Draenert unter Verwendung eines Instrumentariums aus wassergekühlten Diamantschleifen erlaubt eine effektive Wiederherstellung der defekten Gelenkoberfläche auch bei tiefen Knorpel-Knochen-Defekten. Durch eine Defektfüllung der Spenderentnahmestelle mit ¶periostbedeckten Beckenkammzylindern wird die Spenderstellenmorbidität minimiert.

Abstract

The treatment of deep cartilage defects is still a problem for which there is no satisfactory solution. Full-thickness defects of the articular cartilage rarely heal spontaneously. Techniques currently available for the treatment of chondral defects include abrasion, drilling, micro-fracturing, tissue autografts, allografts, and cell transplantation. Osteochondral autograft transplantation is currently the only surgical cartilage repair technique known to lead to the formation and retention of genuine hyaline articular cartilage. The Draenert method using a diamond bone-cutting system is an effective procedure for resurfacing the joint affected by localised cartilaginous defects, even when there is also severe bone loss. The problem of donor-side morbidity can be minimalised by filling the defect caused by harvesting with a press-fit cylinder of cancellous bone protected with periosteum.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Subscribe and save

Springer+ Basic
EUR 32.99 /Month
  • Get 10 units per month
  • Download Article/Chapter or Ebook
  • 1 Unit = 1 Article or 1 Chapter
  • Cancel anytime
Subscribe now

Buy Now

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Hochstein, P., Schmickal, T. & Wentzensen, A. Autologes Resurfacing der Gelenkoberfläche. Trauma Berufskrankh 3 (Suppl 3), S365–S369 (2001). https://doi.org/10.1007/PL00014746

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/PL00014746

Navigation