Abstract
With standardized operating strategies, a lethality rate of 10.2% was achieved following intra-abdominal administration of taurolidine in 352 cases of severe intra-abdominal infection. The extent and type of antibacterial therapy were determined on the basis of the clinical severity, the patient's age, and the original site of the infection. Local antisepsis includes tactical surgery and the use of locally and systemically acting taurolidine. Antibiotics were used for systemic antibacterial therapy. After laparoscopical clearance of the focus of infection (appendix, gall bladder) the operating time was significantly extended compared with that required for open surgery, while the postoperative complication rate and the length of stay in hospital were significantly reduced.
Zusammenfassung
Unter standardisierten Operationsstrategien wurde nach intraabdominaler Taurolidinanwendung bei 352 schweren intraabdominalen Infektionen unterschiedlicher Ätiologie eine Letalität von 10,2% erreicht. Umfang und Art der antibakteriellen Therapie wurden nach dem klinischen Schweregrad, dem Alter und dem Ursprungsort der Infektion kalkuliert. Lokale Antisepsis schließt operationstaktische Maßnahmen und die Anwendung von lokal und systemisch wirksamen Taurolidin ein. Für die systemische antibakterielle Therapie wurden Antibiotika angewendet. Nach laparoskopisch durchgeführter Herdsanierung (Appendix, Galle) waren die Operationszeit im Vergleich zur offenen Operation signifikant verlängert, die postoperative Komplikationsrate und die Verweilzeit signifikant verringert.
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Görtz, G. Lokale antiseptische und antiendotoxische Maßnahmen bei intraabdominalen Infektionen. Langenbecks Arch Chir 382 (Suppl 1), S37–S41 (1997). https://doi.org/10.1007/PL00014642
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DOI: https://doi.org/10.1007/PL00014642