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Akute Extremitätenischämie

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Pathophysiologie:

Die Klinik der akuten Extremitätenischämie leitet sich unmittelbar aus der Pathophysiologie ab. Trifft eine Embolie – meist kardialen Ursprungs – ein unvorbereitetes Gefäßsystem und wird hierbei die für das betroffene Segment präformierte Kollaterale vom Embolus mit verschlossenen, resultiert eine komplette Ischämie.

Behandlung: Nur die unverzügliche Revaskularisierung kann eine Major-Amputation verhindern, wobei die sog. Ischämie-/Reperfusionskaskade durch Gewebsschwellung und lokale Entzündung nach der erfolgreichen Revaskularisierung ein eigenes Bedrohungspotential besitzt. Handelt es sich um eine autochthone Thrombose in einem bereits vorgeschädigten Gefäßsystem, können kurzfristig meist genug Kollateralen rekrutiert werden, die eine Grenzkompensation der Durchblutung ermöglichen. Diese Situation gibt genug zeitlichen Gewinn, um anhand der lokalen Gefäßverhältnisse und des allgemeinen Risikos des Patienten die technisch meist aufwändigere Revaskularisierung zu planen.

Pathophysiology:

Signs and symptoms of acute limb ischemia follow the pathophysiology of the disease. If embolism – mainly of cardiac origin – hits a preciously unaffected vessel, and if the same embolus occludes the anatomically pre-existing collateral vessel, complete ischemia will occur.

Treatment: Only a revascularization procedure without any delay will be able to avert major amputation; however, once the ischemia/reperfusion cascade has been started, the limb is threatened even after successful revascularization. If acute ischemia results from local arterial thrombosis in an atherosclerotic vessel system a sufficient number of collateral vessels may be recruited within a short time period; thus, borderline compensation of the perfusion is achieved in most cases. This situation allows for thorough angiographic evaluation of the whole arterial tree of the affected limb as well as for perioperative risk assessment of the patient. These are the prerequisites for a technically ambitious revascularization procedure which is needed in most of the older patients with significant comorbidity.

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Schellong, S., Ockert, D. & Hänig, V. Akute Extremitätenischämie. Herz 26 (Suppl 1), S61–S68 (2001). https://doi.org/10.1007/PL00014034

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/PL00014034

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