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Anlage eines axillobifemoralen Bypasses mit intraoperativer retrograder stentoptimierter Subklaviaangioplastie bei einer Risikopatientin mit rezidivierenden Prothesenverschlüssen im aortoiliakalen Bereich

Application of axillo-bifemoral bypass combined with intraoperative stent-optimized angioplasty of subclavian artery in a high-risk patient with recurrent occlusions following aorto-iliac vascular reconstructions

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Zusammenfassung

Wiederholte Verschlußprozesse nach aortoiliakalen Gefäßrekonstruktionen erschweren insbesondere bei Risikopatienten die therapeutische Planung der Revaskularisation. Vorgestellt wird eine 78jährige Patientin in schlechtem Allgemeinzustand mit schweren kardialen und pulmonalen Vorerkrankungen, bei der es nach multiplen iliakofemoralen Eingriffen zur Entwicklung eines Leriche-Syndroms mit kritischer Extremitätenischämie kam. Aufgrund des hohen Narkose- und Operationsrisikos wurde der Entschluß zur Anlage eines axillobifemoralen Bypasses gefaßt. Die präoperative Angiographie der supraaortalen Äste zeigte eine hochgradige Abgangsstenose der rechten A. subclavia bei Zustand nach karotidosubklavialem Bypass links. Es erfolgte daher eine intraoperative stentoptimierte Dilatation der A. subclavia über die proximal anastomosierte axillobifemorale PTFE-Prothese. Letztere wurde nach Verlängerung eines Schenkels rechts popliteal und links profundal anastomosiert. Klinisch und angiographisch zeigten sich postoperativ regelrechte Durchblutungsverhältnisse. Die duplexsonographische Kontrolle nach 6 Monaten bestätigte bei subjektiver Beschwerdefreiheit die Offenheit von Stent und Bypass bei regelrechten Anastomosenverhältnissen. Die Kombination von stentoptimierter Angioplastie und rekonstruktiver Gefäßchirurgie kann auch bei Anlage eines axillobifemoralen Bypasses erfolgreich angewandt werden.

Summary

Revascularization in cases of recurrent occlusions following aorto-iliac vascular reconstructions, particular in high-risk patients, poses a therapeutic dilemma. We report the case of a 78-year-old female patient who presented – after multiple vascular reconstructions of iliac and femoral arteries – with Leriche syndrome, resulting critical limb ischemia and concomitant coronary and lung disease. Due to the high surgical and anesthetic risk we implanted an axillo-bifemoral PTFE graft. The preoperative angiography of the supraaortic branches revealed a high-grade stenosis of the right subclavian artery in the presence of a previously implanted carotid-subclavian bypass on the left. This stenosis was dilated and then stented by way of the proximal end of the axillo-bifemoral graft, which in turn was distally anastomosed to the right popliteal and left deep femoral artery. Postoperative angiography verified a good run-off and satisfactory vascular status was obtained. Duplex sonography 6 months after surgery showed a good flow and the patient was free of symptoms. These results demonstrate that, combined with intraoperative stent application, an axillo-bifemoral graft can be implanted with good results.

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Stollmann, F., Steckmeier, B., Mussack, T. et al. Anlage eines axillobifemoralen Bypasses mit intraoperativer retrograder stentoptimierter Subklaviaangioplastie bei einer Risikopatientin mit rezidivierenden Prothesenverschlüssen im aortoiliakalen Bereich. Gefässchirurgie 2, 95–100 (1997). https://doi.org/10.1007/PL00010486

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/PL00010486

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