Summary
101 patients with lumbar disc herniation were treated by transforaminal endoscopic microdiscectomy between 5/94 and 6/97. Caused by technical problems the procedure could not be successfully completed in 3 patients. They must be excluded from the presented study as 9 others, who were lost for follow up. So 89 patients were followed with a median follow-up time of 28 months (15–56 months). 69 patients (78 %) were satisfied. 16 patients needed a second operation. In 11 of these 16 patients it was done by an open procedure, in 5 by transforaminal endoscopic microdiscectomy again. 4 of these 5 patients showed a good or satisfying result. As in open procedures the most important prognostic factor is a promptly disappearing radicular leg pain. Only 6 of 61 patients with a radicular leg pain disappearing within one week were reoperated, but 10 of 28, who showed a leg pain persisting longer than one week postoperatively.
Zusammenfassung
Bei 101 Patienten mit einem lumbalen Bandscheibenvorfall wurde zwischen 5/94 und 6/97 eine transforaminale endoskopische Mikrodiscektomie vorgenommen. Bei 3 dieser Patienten mußte der Eingriff wegen technischer Probleme abgebrochen werden, die restlichen 98 sind Grundlage der vorgelegten retrospektiven Studie; 89 dieser Patienten konnten im Rahmen einer ausführlichen Befragung erfaßt werden, die durchschnittliche Nachbeobachtungszeit betrug 28 Monate, 69 Patienten bezeichneten das Behandlungsergebnis als gut oder befriedigend; 16 der nachuntersuchten 89 Patienten mußten reoperiert werden, 3/4 dieser Patienten innerhalb von 3 Monaten nach dem Ersteingriff. Das zuverlässigste prognostische Kriterium für eine erfolgreich durchgeführte transforaminale endoskopische Mikrodiscektomie ist das Verschwinden des radikulären Beinschmerzes: Die Reoperationsquote betrug bei den Patienten, bei denen der Beinschmerz innerhalb 1 Woche verschwand, 10 %, bei längerer Persistenz 38 %.
Similar content being viewed by others
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Haag, M. Transforaminal endoscopic microdiscectomy. Indication and results. Orthopäde 28, 615–621 (1999). https://doi.org/10.1007/PL00003650
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/PL00003650