Skip to main content
Log in

Intercarpal and radiocarpal resection arthroplasty and arthrodesis

Interkarpale und radiokarpale Resektionsarthroplastiken und Arthrodesen

  • Zum Thema: Radiokarpale Instabilitäten
  • Published:
Der Orthopäde Aims and scope Submit manuscript

Summary

Indications for intercarpal and radiocarpal resectionarthroplasty and fusions are osteoarthritis, KIEHNBÖCK'S disease, rheumatoid arthritis and several posttraumatic disorders of the wrist joint. The resection of carpal bones leads to severe instability patterns of the wrist. In conclusion we recommend resection-arthroplasty just for treatment of the thumb carpo-metacarpal osteoarthritis. Implant resection arthroplasty of the lunate and scaphoid or total wrist implants are still causing multiple problems regarding heavy load. Therefore this implants should be confined to rheumatoid patients. Of the limited carpal arthrodeses the scaphotrapezium-trapezoid arthrodeses is the most frequent performed procedure. It can be indicated for STT-osteoarthritis, KIEHNBÖCK's disease, scapho-lunate instability and scaphoid pseudarthrosis if other surgical procedures had failed presuming there are no signs of arthrosis in the radiocarpal joint. Persisting pain especially in heavy work is quite frequent after limited arthrodesis but can be greatly releaved by simultaneous wrist denervation. In advanced cases of osteoarthritis total wrist arthrodesis is still the best choice for the patient.

Zusammenfassung

Indikationen für interkarpale und radiokarpale Resektionsarthroplastiken und Arthrodesen sind lokalisierte Arthrosen, Mondbeinnekrosen, die primär chronische Polyarthritis sowie verschiedene posttraumatische Zustände im Bereich des Handgelenks. Die ersatzlose Entfernung einzelner Handwurzelknochen führt ebenso wie die Resektions-Suspensions-Arthroplastiken zu Instabilitäten im Bereich der Handwurzel. Diese Techniken werden daher nur noch zur Behandlung der Daumensattelgelenksarthrose empfohlen. Implantate zum Ersatz von Handwurzelknochen oder Handgelenktotalendoprothesen sind weiterhin problematisch im Hinblick auf ihre Belastbarkeit und bleiben daher vorerst auf die Behandlung der rheumatoiden Arthritis (rA) beschränkt. Unter den interkarpalen Arthrodesen kommt der STT-Arthrodese die größte Bedeutung zu. Sie wird von uns bei lokalisierter Arthrose, fortgeschrittener Mondbeinnekrose, skapholunären Bandinstabilitäten und nicht sanierbaren Kahnbeinpseudarthrosen eingesetzt, sofern Zeichen einer Radiokarpalarthrose fehlen. Restbeschwerden, insbesondere bei stärkerer Belastung, sind nach Teilarthrodesen nicht selten, können aber durch gleichzeitige Handgelenksdenervation verringert werden. Bei ausgedehnten degenerativen Veränderungen ist auch weiterhin die Panarthrodese indiziert.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Hülsbergen-Krüger, S., Partecke, BD. Intercarpal and radiocarpal resection arthroplasty and arthrodesis. Orthopäde 28, 899–906 (1999). https://doi.org/10.1007/PL00003566

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/PL00003566

Navigation