Summary
Scapholunate instability is more or less caused by injury. The ligament instability between lunate and scaphoid is not easily to be identified even there is only a little widening of this space between both bones. The instability may be proved by physical examination, by x-ray and by arthroscopy. The scapholunate instability may occure in a different manner. It is divided in three stages. In stage I a none operative treatment is suficiant. For the other stages an operative treatment is necessary: The operative treatment begins with suture of the ligament, continues with ligamentoplasty and ends with intracarpal fusions. At least a total arthrodesis of the wrist is necessary.
Zusammenfassung
Die skapholunäre Dissoziation ist im wesentlichen unfallbedingt. Die Bandinstabilität zwischen Mondbein und Kahnbein ist oft schwierig zu diagnostizieren, zumindest wenn nur eine mäßige Verbreiterung des Gelenkspalts zwischen beiden Knochen vorhanden ist. Sie läßt sich klinisch, röntgenologisch und arthroskopisch nachweisen. Die skapholunäre Bandläsion ist unterschiedlich ausgeprägt. Sie wird in 3 Grade eingeteilt. Als therapeutische Möglichkeiten sind im Stadium I konservative Maßnahmen, in den anderen Stadien ist eine operative Behandlung erforderlich: Diese reichen von einer Bandnaht, über die Bandplastik bis hin zu intrakarpalen Versteifungen und zur totalen Handgelenkarthrodese.
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Willebrand, J. Scapholunate instability.. Orthopäde 28, 878–882 (1999). https://doi.org/10.1007/PL00003563
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DOI: https://doi.org/10.1007/PL00003563