Summary
Clinically most patients complain about ulnar sided wrist pain and limited forearm rotation following malunited distal radius fractures. Possible bony reasons consist of intraarticular incongruency, malalignement of the sigmoid notch of the distal radius or the ulna-plus-situation at the wrist level. A persisting luxation of the distal radioulnar joint (DRUJ) will present itself with complete loss of forearm rotation. The ligamentous or bony detachment of the triangular fibrocartilage complex (TFCC) will lead to instability of the DRUJ. Uncorrected, each of these components will lead to arthrosis of the DRUJ. The presence of arthrosis only allows salvage procedures for the DRUJ and will lead to functional loss. Reconstructive options consist of radius correction osteotomy, ulnar shortening osteotomy, reposition of a luxation and refixation of the TFCC. To chose the necessary reconstructive procedure, the individual pathological situation has to be analysed.
Zusammenfassung
Bei der in Fehlstellung verheilten distalen Radiusfraktur steht zumeist die ulnokarpale Symptomatik im Vordergrund. Knöcherne Ursachen sind eine intraartikuläre Inkongruenz, eine Verkippung der Incisura ulnaris am distalen Radiusfragment oder die Ulna-plus-Situation am Handgelenk. Eine persistierende Luxation des distalen Radioulnargelenks (DRUG) führt zum kompletten Verlust der Unterarmdrehbewegung. Der ligamentäre oder knöcherne Abriß des ulnokarpalen Bandkomplexes (TFCC) bedingt eine Instabilität des DRUG. Jede dieser Komponenten prädisponiert unkorrigiert zur Arthrose des DRUG, deren Therapie nicht mehr rekonstruktiver Natur ist und immer zu einem Funktionsverlust führt. An rekonstruktiven Therapieverfahren stehen die Radiuskorrekturosteotomie, die Ulnaverkürzungsosteotomie, die Reposition einer Luxation und die Refixierung des TFCC zur Verfügung. Die genaue Analyse der im Einzelfall zugrundeliegenden, pathologischen Fehlstellungskombination und der ulnokarpalen Begleitverletzungen muß für die Auswahl des Therapieverfahrens ausschlaggebend sein.
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van Schoonhoven, J., Prommersberger, KJ. & Lanz, U. The importance of the distal radioulnar joint for reconstructive procedures in the malunited distal radius fracture. Orthopäde 28, 864–871 (1999). https://doi.org/10.1007/PL00003561
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DOI: https://doi.org/10.1007/PL00003561