Summary
We present the radiological results of 2286 total hip replacements (THR) from the multicenter study. Concerning the acetabular component the analysis showed that socket migration and radiolucent lines were much more dependent on the specific design of the socket than on the primary diagnosis. A similar results was found for the femoral stems: rheumatoid arthritis did not cause a higher percentage of stem subsidence, radiolucent lines or bone remodeling. Within a mid-term follow-up period the reduced bone quality in rheumatoid arthritis is not associated to premature failure of a cemented or cementless prosthesis. THR failure seems to be more dependent on specific construction features of the individual socket and stem.
Zusammenfassung
Es werden die radiologischen Ergebnisse von 2286 Hüftendoprothesen aus der Multicenterstudie vorgestellt. Bei der Analyse der Pfannen zeigte sich, daß eine Pfannenmigration oder -lockerung erheblich stärker vom Design der Pfannen beeinflußt war als von der Ätiologie der Koxarthrose. Ein ähnliches Ergebnis zeigte sich auch bei den Schäften: Die rheumatoide Arthritis (RA) führte nicht häufiger zum Einsinken des Schafts, Osteolysen oder reaktiven Knochenhypertrophien oder -atrophien. Innerhalb eines mittelfristigen Nachuntersuchungszeitraums bedingte die reduzierte Knochenqualität bei RA kein vorzeitiges Versagen von zementfreien oder zementierten Prothesen. Der Erfolg einer Prothese scheint vielmehr von spezifischen Konstruktionsmerkmalen der jeweiligen Komponenten abhängig zu sein.
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Schroeder-Boersch, H., Arnold, P., Schüle, B. et al. The radiological results of the ARO multicenter study. Orthopäde 27, 333–340 (1998). https://doi.org/10.1007/PL00003504
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