Summary
Brachial plexus lesions generate complex paralysis and deficient sensitivity in the concerned upper extremity. The clinical features are represented in numberless variations, and in any case several nerves will be involved. Isolated median nerve palsies can only be produced by a lesion of its single terminal branch. For this reason, any secondary surgery aiming at restoring muscle function in the median nerve area should consider the entire upper extremity as a functional unit. Using special ”charts” will give a better overview and simplify the choice for the most convenient muscles to transfer.
Zusammenfassung
Plexus-brachialis-Läsionen erzeugen komplexe Lähmungen und Sensibilitätsdefizite der betroffenen oberen Extremität. Klinisch gibt es unzählige Varianten dieser defizitären Bilder. Hierbei sind immer mehrere Nerven betroffen. Isolierte N.-medianus-Lähmungen treten nur bei Schäden des peripheren Terminalastes auf. Für Ersatzoperationen im Innervationsbereich des N. medianus, sollte insbesondere bei Plexusläsionen die obere Extremität als Funktionseinheit betrachtet werden. Durch die Zuhilfenahme von Übersichtstafeln, können die zum Transfer am besten geeigneten Muskeln und Sehnen besser gewählt werden.
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Brunelli, G., Brunelli, G. & Haerle, M. Tendon transfers in the innervation area of the median nerve in brachial plexus palsy. Orthopäde 26, 696–700 (1997). https://doi.org/10.1007/PL00003430
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DOI: https://doi.org/10.1007/PL00003430