Summary
Acute hematogenous osteomyelitis (AHO) is an inflammation of bone caused by bacteria that reach the bone via the hematogenous route. Neonatal osteomyelitis differs from the disease in older children. Staphylococcus aureus is the most predominant organism, accounting for infection in about 80 % of patients. The lower extremities are most commonly affected. Because of the intracapsular metaphysis of proximal femur and humerus, there is a higher risk of concomitant septic arthritis in these joints. AHO always means an emergency with high diagnostic and therapeutic demands. The successful outcome depends on early diagnosis and prompt, adequate therapy. Therefore good cooperation with the pediatricians and radiologists is essential. The principles of treatment are symptomatic measures, bedrest and operative intervention, if necessary, with drainage of pus and débridement of any necrotic material, together with antibiotic treatment in sufficient concentration and for sufficient duration. The goal of treatment is to prevent complications such as concomitant septic arthritis with its high risk of persistent joint damage, growth disturbance or chronic osteomyelitis.
Zusammenfassung
Die akute hämatogene Osteomyelitis ist eine infektiöse Knochenerkrankung mit bakterieller Ausbreitung über den Blutweg. Die Neugeborenen- und Säuglingsosteomyelitis unterscheidet sich deutlich von derjenigen des älteren Kindes. Mit rund 80 % ist Staphylococcus aureus häufigster Erreger. Prädilektionsstellen sind Femur und Tibia, wobei praktisch alle Knochen betroffen sein können. Wegen der intrakapsulär liegenden Metaphyse an Hüft- und Humeruskopf ist hier das Risiko einer septischen Begleitarthritis besonders groß. Die hämatogene Osteomyelitis beim Kind ist eine Notfallsituation und stellt diagnostisch und therapeutisch hohe Anforderungen. Die erfolgreiche Behandlung ist abhängig von der frühen klinischen Diagnose und einer entsprechend rasch einsetzenden, wirksamen Therapie. Dabei ist die multidisziplinäre Zusammenarbeit insbesondere mit den Pädiatern und Radiologen unumgänglich. Die Behandlung umfaßt symptomatische Maßnahmen, Ruhigstellung, operative Eingriffe mit Entleeren eitrigen Materials, Drainage und Débridement und eine genügend lange Dauer der antibiotischen Therapie. Oberstes Therapieziel bleibt das Verhindern von Komplikationen wie Defektheilung durch Übergreifen der Infektion auf das Gelenk, Wachstumsstörungen oder der Übergang in die chronische Form der Osteomyelitis.
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Lamprecht, E. Acute hematogenous osteomyelitis in childhood. Orthopäde 26, 868–878 (1997). https://doi.org/10.1007/PL00003336
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