Summary.
In a 20-year period (1974–1993), 4230 patients underwent surgery of the gallbladder. Acute cholecystitis was the indication for emergency laparotomy in 869 patients (20,5 %). Retrospective analysis demonstrated that after adjustment for age, sex, and mode of surgery – elective versus emergency – advanced age is not a risk factor contributing to mortality in uncomplicated cases of emergency surgery. Cases of acute cholecystitis complicated by perforation, peritonitis, and/or the presence of concrements in the biliary duct are associated with an increased mortality, however. We were able to demonstrate that advanced age is a risk factor in complicated cases and contributes to increased post-surgical mortality.
Zusammenfassung.
Innerhalb von 20 Jahren (1974– 1993) wurden 4230 Patienten an den Gallenwegen operiert. 869 Patienten (20,5 %) hatten eine akute Cholecystitis, davon wurden 621 Patienten im Sinne einer Frühoperation durch Laparotomie behandelt. Die retrospektive Auswertung hinsichtlich Alters- und Geschlechtsverteilung, Morbidität, Letalität und altersbezogene Letalität ergab, daß das höhere Lebensalter für die Akutoperation der akuten Cholecystitis im unkomplizierten Stadium kein bedeutsamer Risikofaktor ist und zu keiner höheren Letalität als bei Elektiveingriffen führt. Ein durch Perforation, Peritonitis oder Steinbefall des Ductus choledochus kompliziertes Stadium der akuten Cholecystitis führt zu einem signifikanten Anstieg der Operationsletalität in höherem Lebensalter.
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Banzhaf, G., Plaskura, B., Chaoui, R. et al. Die Frühoperation der akuten Cholecystitis im höheren Lebensalter. Chirurg 70, 582–587 (1999). https://doi.org/10.1007/PL00002595
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DOI: https://doi.org/10.1007/PL00002595