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The Efficiency and Tolerance of Half-Body Irradiation (HBI) in Patients with Multiple Metastases

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Aim

To present our experience regarding the efficiency and tolerance of half-body irradiation in patients with multiple cancer metastases.

Patients and Methods: Between January 1986 and December 1997, 102 patients with multiple cancer metastases received half-body irradiation (HBI) at the Center of Oncology – Maria Sklodowska-Curie Memorial Institute in Krakow. Most of the patients (93/102) had bone metastases (Table 1). The HBI was performed with 9 MV photon beam from linear accelerator. In 88 patients only one region (upper, mid or lower) was treated, and 14 patients received upper and lower HBI (13 patients), or upper and mid HBI (one patient) (Table 2). The mean doses were: 6 Gy in upper HBI, 8 Gy in mid HBI, and 9 Gy in lower HBI (Table 3).

Results: The positive palliative effect (complete or partial pain relief) was observed in 77 (75.5%) patients (Table 4). Complete pain relief was higher in patients with prostate cancer, and in patients who received mid or lower HBI. During follow-up 47 (46.1%) patients developed pain progression after treatment (Table 5). The probability of survival without pain progression was higher in patients who developed complete pain relief (86.7% at 6 months, 69.3% at 12 and 24 months) than in patients with partial response (52.9% at 6 months, 32.8% at 12 months, and 5.5% at 12 and 24 months) (Figure 1). In most of the patients (74/102, 72.5%) the tolerance was good.

Conclusions: HBI is an efficient method for palliation in patients with multiple painful metastases.

Ziel

Darstellung unserer Erfahrungen hinsichtlich Wirksamkeit und Verträglichkeit der Halbkörperbestrahlung bei Patienten mit multiplen Tumormetastasen.

Patienten und Methodik: Zwischen Januar 1986 und Dezember 1997 erhielten 102 Patienten mit multiplen Metastasen am Onkologie-Zentrum des Maria-Sklodowska-Curie-Memorial-Institutes in Krakau eine Halbkörperbestrahlung. Die meisten Patienten (93/102) hatten Knochenmetastasen (Tabelle 1). Die Halbkörperbestrahlung wurde mit 9-MV-Photonen eines Linearbeschleunigers durchgeführt. Bei 88 Patienten wurde nur eine Region (obere, mittlere oder untere) bestrahlt; 14 Patienten erhielten eine obere und untere Halbkörperbestrahlung (n = 13) oder obere und mittlere Halbkörperbestrahlung (n = 1) (Tabelle 2). Die Dosis betrug im Mittel 6 Gy bei oberer Halbkörperbestrahlung, 8 Gy bei mittlerer und 9 Gy bei unterer Halbkörperbestrahlung (Tabelle 3).

Ergebnisse: Eine gute Palliation (vollständige oder teilweise Schmerzlinderung) wurde bei 77 Patienten (75,5%) beobachtet (Tabelle 4). Zu kompletter Schmerzlinderung kam es häufiger bei Prostatakarzinompatienten und bei Patienten, die mittlere oder untere Halbkörperbestrahlung erhalten hatten. Im weiteren Verlauf kam es bei 47 Patienten (46,1%) zur Schmerzprogression (Tabelle 5). Die Wahrscheinlichkeit, ohne Schmerzprogression zu überleben, war bei Patienten mit kompletter Schmerzlinderung höher (86,7% nach 6 Monaten, 69,3% nach 12 und 24 Monaten) als bei Patienten mit partiellem Ansprechen (52,9% nach 6 Monaten, 32,8% nach 12 und 5,5% nach 24 Monaten) (Abbildung 1). Die Verträglichkeit war bei den meisten Patienten gut (74/102; 72,5%).

Schlussfolgerung: Die Halbkörperbestrahlung ist eine wirksame Palliativmethode für Patienten mit multiplen schmerzhaften Metastasen.

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Received: October 23, 2000; accepted: June 22, 2001

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Skolyszewski, J., Sas-Korczynska, B., Korzeniowski, S. et al. The Efficiency and Tolerance of Half-Body Irradiation (HBI) in Patients with Multiple Metastases. Strahlenther Onkol 177, 482–486 (2001). https://doi.org/10.1007/PL00002430

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/PL00002430

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