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Soft X-Ray Therapy of Recurrent Pterygium – an Alternative to 90Sr Eye Applicators

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Background:

Analysis of effectiveness of perioperative 20 kV soft X-ray irradiation in recurrent pterygium as an alternative to postoperative 90Sr beta irradiation.

Patients and Methods: Between 1987 and 2000 a total of 65 patients with 81 pterygia were treated with 20 kV X-ray therapy in the course of surgical treatment of recurrent pterygium. Until 1995 simple excision (bare sclera technique) followed by postoperative irradiation (generally four fractions of 5 Gy) was applied, with radiation starting on mean 4 days following surgery (34 cases, mean follow up 52 months). Since 1995 we have changed our policy to a perioperative regimen starting with a single dose of 7 Gy prior to microsurgical excision with conjunctival autograft and proceeding within 24 hours with 5 Gy single dose to the surgical bed and then every other day to a total dose of 27 Gy (47 cases, mean follow-up 31 months). Recurrence rate was calculated by Kaplan Meier method. A multivariate Cox regression analysis of prognostic factors for recurrence was performed.

Results: A total of 19 recurrences were observed, 15 in the historical postoperative group and four in the perioperative group. Actuarial 2- and 5-year recurrence rate is 9% in the “new treatment group” compared to 34% and 56% in the historical group (p = 0,001). Only one of the four recurrences among the pre- and postoperatively irradiated group required a new surgical procedure. In this case radiation had been terminated at 17 Gy. Actuarial rate of surgical reintervention was only 2% at 2 and 5 years compared to 28% and 36% in the historical group. In multivariate Cox regression analysis only the new treatment strategy was found to influence control rate significantly. Until now no case of severe side effects like scleral necrosis or thinning, symblepharon, radiation-induced cataract or glaucoma were observed in both groups.

Conclusion: The combination of pre- and postoperative 20 kV X-ray therapy and microsurgical excision combined with conjunctival autograft is a highly effective treatment to prevent recurrence in the high-risk group of recurrent pterygia and can be recommended as an alternative to postoperative 90Sr beta irradiation.

Hintergrund:

Analyse der Wirksamkeit einer perioperativen Röntgennahbestrahlung beim rezidivierenden Pterygium als Alternative zu postoperativer 90Sr-Betastrahlung mit Augenapplikatoren.

Patienten und Methode: Zwischen 1987 und 2000 wurde bei 65 Patienten mit 81 rezidivierenden Pterygien im Rahmen der Reoperation eine Röntgennahbestrahlung mit 20 kV durchgeführt. Bis 1995 wurde nach einfacher Exzision ein ausschließlich postoperatives Konzept verfolgt (meist 4 × 5,0 Gy), wobei die Bestrahlung im Mittel erst 4 Tage postoperativ nach Epithelialisierung der Kornea begann (34 Fälle, mittlere Nachbeobachtungszeit 52 Monate); seit 1995 erfolgte eine Konzeptumstellung auf prä- und postoperative (1 × 7 Gy + 4 × 5,0 Gy) Bestrahlung (47 Fälle, mittlere Nachbeobachtungszeit 31 Monate), wobei die erste Bestrahlung mit 7,0 Gy unmittelbar vor der Operation und die zweite Bestrahlung mit einer Einzeldosis von 5,0 Gy innerhalb von 24 Stunden postoperativ durchgeführt wurden. Die Rezidivraten wurden aktuarisch berechnet und Prognosefaktoren in multivariater Cox-Regression analysiert.

Ergebnisse: Im Gesamtkollektiv traten 19 lokale Rezidive auf, 15 in der historischen postoperativ behandelten Gruppe und vier in der Gruppe mit prä- und postoperativer Bestrahlung. Im “neuen” Behandlungsregime beträgt die aktuarische 2- und 5-Jahres-Rezidivrate nur 9% im Vergleich zu 34% und 56% in der historischen postoperativen Gruppe. Bei nur einem Rezidiv bei dem neuen Konzept war eine erneute Operation notwendig. In diesem Fall lag eine Unterdosierung vor (Gesamtdosis 17 Gy). Die aktuarische Rate an erneuten operativen Interventionen lag bei dem neuen Behandlungskonzept bei 2 und 5 Jahren bei lediglich 2% im Vergleich zu 28% und 36% im historischen Kollektiv. In der multivariaten Rezidivanalyse zeigte nur das neue Behandlungskonzept einen signifikanten Einfluss auf die Kontrollrate. Bislang wurden keinerlei Spätfolgen wie Iris- und Skleraatrophie, Symblepharon, radiogener Katarakt oder Glaukom beobachtet.

Schlussfolgerung: Das vorgestellte Konzept der prä- und postoperativen Röntgennahbestrahlung im Zusammenhang mit mikrochirurgischer Exzision und Einnähen eines freien Bindehauttransplantats führt zu einer hervorragenden lokalen Kontrolle im Risikokollektiv der rezidivierenden Pterygien. Die Röntgennahbestrahlung ist eine wirksame Alternative zu 90Sr-Augenapplikatoren.

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Received: April 5, 2001; accepted: June 19, 2001

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Willner, J., Flentje, M. & Lieb, W. Soft X-Ray Therapy of Recurrent Pterygium – an Alternative to 90Sr Eye Applicators. Strahlenther Onkol 177, 404–409 (2001). https://doi.org/10.1007/PL00002422

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/PL00002422

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