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Endoskopische Bursektomie und Traktopexie am Trochanter major

Zusammenfassung

Operationsziel Minimal invasive Entfernung der Bursa trochanterica, gegebenenfalls mit Exostosenresektion und/oder Traktopexie am Trochanter major.

Indikationen Chronische, konservativ ausbehandelte Bursitis trochanterica. Bursitis bei Coxa saltans oder infolge Spornbildung am Trochanter major.

Kontraindikationen Bakterielle oder rheumatische Bursitis trochanterica.

OperationstechnikÜber je eine Stichinzision proximal, distal und leicht dorsal der Trochanterspitze wird Spülflüssigkeit (Purisole®) epitrochantär eingebracht; die Fascia lata wird unter endoskopischer Sicht gespalten. Subtotale Bursektomie mit dem Synovialisresektor. Bedarfsweise Erweiterung des Eingriffs um eine Traktopexie mit resorbierbaren “Ankern” ist möglich.

Ergebnisse Insgesamt 34 Patienten (28 weiblich, sechs männlich, Durchschnittsalter 57,8 Jahre) wurden seit 1995 operiert. Die ersten 20 Patienten (18 weiblich, zwei männlich, Durchschnittsalter 52,6 Jahre) konnten nach 20 (zwölf bis 36) Monaten nachuntersucht werden. 15 Patienten waren mit dem Resultat zufrieden. Der Schmerzwert sank in der visuellen Analogskala von 8,9 Punkten präoperativ (10 = stärkster Schmerz) auf 5,2 Punkte postoperativ und 4,3 zum Zeitpunkt der Nachkontrolle. Komplikationen: eine sekundäre Heilung im Bereich einer Stichinzision.

Summary

Objectives Minimally invasive surgical procedure for removal of the trochanteric bursa and, if necessary, exostosectomy and/or fixation of the iliotibial tract at the greater trochanter.

Indications Chronic, unsuccessfully treated trochanteric bursitis. Bursitis caused by snapping hip or due to exostosis at the greater trochanter.

Contraindications Infected bursitis or bursitis in rheumatoid patients.

Surgical Technique Through 2 approaches, cranial and caudal and slightly posterior to the tip of the trochanter, infiltration of the epitrochanteric area with saline (Purisole®); the iliotibial tract is divided under endoscopic control. Subtotal removal of the trochanteric bursa using a synovial resector. If necessary, the procedure can be extended to include a fixation of the tract with resorbable suture anchors.

Results Since June 1995, we performed an endoscopic bursectomy in 34 patients (28 women and 6 men, average age 57.8 years). The first 20 patients (18 women and 2 men, average age 52.6 years) had an average follow-up of 20 (12 to 36) months. Fifteen patients were satisfied with the result. The degree of pain and functional handicap was assessed using a visual analog scale (10 points for intense pain). This pain score amounted to 8.9 points before surgery, to 5.2 postoperatively, and to 4.3 at follow-up. One instance of secondary healing was seen in a stab incision.

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Haaker, R., Willburger, R. & Wiese, M. Endoskopische Bursektomie und Traktopexie am Trochanter major. Operative Orthopädie und Traumatologie 12, 247–255 (2000). https://doi.org/10.1007/PL00002256

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  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/PL00002256

  • Schlüsselwörter Bursitis trochanterica
  • Endoskopische Bursektomie
  • Traktopexie
  • Key Words Trochanteric bursitis
  • Endoscopic bursectomy
  • Tractopexy