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Intrapericardial Treatment of Autoreactive Myocarditis with Triamcinolon Successful Administration in Patients with Minimal Pericardial Effusion

Successful Administration in Patients with Minimal Pericardial Effusion

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Abstract

A major clinical drawback in the treatment of autoreactive pericarditis is its inherent feature to relapse. Intrapericardial treatment with triamcinolone was reported to be efficient in patients with large, symptomatic autoreactive pericardial effusions, avoiding side effects of systemic treatment as well as compliance problems.

Intrapericardial treatment with 300 mg/m2 triamcinolone was for the first time performed in patients with autoreactive myopericarditis and minimal pericardial effusions (75 to 110 ml). After 12 months of follow-up both patients are asymptomatic and there were no further recurrences of pericardial effusion. Pericardiocentesis in these patients was performed with the application of the PerDUCER® device, guided by pericardioscopy. This device has a hemisperical cavity at the top of the instrument connected with a vacuum-producing syringe. In this cavity the pericardium is captured by vacuum and tangentially punctured by the introducer needle. Pericardium that can be captured, must be up to 2 mm thin to fit into the hemispherical cavity. Pericardioscopy performed from the anterior mediastinum significantly contributed to the success of the procedures enabling visualization of the portions of the pericardium free of adipose tissue or adhesions, suitable for puncture with the PerDUCER®.

In conclusion, intrapericardial treatment of symptomatic autoreactive myopericarditis with minimal pericardial effusion was safely and efficiently performed in 2 patients. Pericardiocentesis was enabled by means of the PerDUCER® device, facilitated by pericardioscopy.

Zusammenfassung

Die Behandlung von Patienten mit autoreaktiver Perikarditis wird durch die hohe Rezidivrate kompliziert. Bisher erfolgte eine lokale intraperikardiale Behandlung mit Triamcinolon nur bei Patienten mit großen, symptomatischen Perikardergüssen, um die Nebenwirkungen einer systemischen Corticoidtherapie und die tägliche Medikamenteneinnahme zu vermeiden.

Hier wird erstmals über die intraperikardiale Therapie mit 300 mg/m2 Triamcinolon bei zwei Patienten mit autoreaktiver Myoperikarditis und minimalem Perikarderguss (75 bis 110 ml) berichtet. Nach zwölf Monaten sind beide Patienten asymptomatisch und ohne Perikardergussrezidiv. Bei beiden Patienten wurde die Perikardpunktion mit dem neuen PerDUCER®-System unter perikardioskopischer Sicht durchgeführt. Dieses System verfügt über einen halbkugelförmigen Hohlraum an der Spitze, der mit einer Vakuumspritze verbunden ist. In dem halbkugelförmigen Hohlraum wurde das parietale Perikard durch das Vakuum angesaugt und fixiert und konnte anschließend durch eine aus dem Hohlkörper auszufahrende Nadel punktiert werden. Die Punktion mit dem PerDUCER® wetzt voraus, dass die Dicke des Perikards 2 mm unterschreitet. Die mediastinale Perikardioskopie trug bei beiden Patienten wesentlich zum Erfolg der Prozedur bei, weil sie die Auswahl einer Perikardoberfläche ohne Adhäsionen und Fettgewebe erlaubte.

Damit konnte erstmals eine intraperikardiale Behandlung mit Triamcinolon bei zwei Patienten mit einer symptomatischen autoreaktiven Myoperikarditis und einem kleinen (< 110 ml) Perikarderguss unter simultaner Verwendung von mediastinaler Perikardioskopie und PerDUCER®-Punktionssystem dokumentiert werden.

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Maisch, B., Ristić, A., Seferovic, P. et al. Intrapericardial Treatment of Autoreactive Myocarditis with Triamcinolon Successful Administration in Patients with Minimal Pericardial Effusion. Herz 25, 781–786 (2000). https://doi.org/10.1007/PL00001997

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/PL00001997

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