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No Correlation between Primary Mandibular Anterior Crowding and Vertical Craniofacial Configuration or Lower Incisor Inclination

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Journal of Orofacial Orthopedics / Fortschritte der Kieferorthopädie Aims and scope Submit manuscript

Abstract:

The aim of the present study was to evaluate the correlation between primary mandibular anterior crowding and vertical cranofacial configuration or sagittal lower incisor inclination.

The collective comprised 100 consecutive patients (50 males, 50 females) subject to 4 selection criteria: mandibular anterior crowding ≥ 1.0 mm, no provious orthodontic therapy, completely preserved deciduous canines and molars, and lateral cephalograms of good diagnostic quality before initiation of orthodontic treatment. Study casts of all patients were used to measure the mesiodistal width of the incisors and deciduous canines as well as the anterior arch circumference. The difference between the 2 represented the amount of crowding. On all cephalograms 16 parameters of vertical craniofacial configuration and 9 parameters of lower incisor inclination were measured.

For error evaluation all measurements were repeated independently on 10 randomly selected study casts and cephalograms. This error amounted for the combined tooth width to 0.51% ± 0.81, for arch circumference to 0.03% ± 0.68, and for all cephalometric parameters to 0.38% ± 4.81. For all parameters, arithmetic means, standard deviations and ranges were calculated. Further, correlation coefficients were calculated between anterior crowding and all 25 cephalometric parameters. The arithmetic mean of crowding was m = 2.0 ± 1.3 mm with a range of 1.0 to 6.6 mm. The values of all cephalometric parameters were close to well accepted norms in the literature. The correlation coefficients between crowding and all cephalometric parameters varied from r = 0.0 to 0.3.

According to this study there is no correlation between primary mandibular anterior crowding and vertical craniofacial configuration or sagittal lower incisor inclination.

Zusammenfassung:

Ziel der vorliegenden Arbeit war es zu prüfen, of es eine Korrelation zwischen dem primären frontalen Engstand im Unterkiefer einerseits und dem vertikalen Gesichtsschädelaufbau oder der sagittalen Achsenstellung der Schneidezähne im Unterkiefer andererseits gibt.

Das Untersuchungsgut bestand aus 100 fortlaufenden Patienten (50 Knaben, 50 Mädchen), die folgende vier Bedingungen erfüllen mussten: frontaler Engstand im Unterkiefer ≥ 1,0 mm, keine vorangegangene kieferorthopädische Behandlung, erhaltene Stützzonen im Unterkiefer und Fernröntgenseitenbild (FRS) guter Qualität. Auf den Kiefermodellen aller Patienten wurden die Zahnbreiten und der anteriore Zahnbogenumfang bestimmt; die Differenz zwischen beiden ergab das Ausmaß des Engstands. Für die FRS-Analyse wurden 16 Parameter des vertikalen Gesichtsschädelaufbaus und neun der sagittalen Schneidezahnstellung im Unterkiefer gemessen.

Die Genauigkeit der Methode wurde durch ein unabhängiges zweites Messen von zehn zufällig ausgewählten Kiefermodellen und FRS bestimmt. Der Messfehler betrug für die summierte Zahnbreite 0,51% ± 0,81, für die Zahnbogenlänge 0,03% ± 0,68 und für die gesamten FRS-Parameter 0,38% ± 4,81. Für alle Parameter wurden arithmetische Mittelwerte, Standardabweichungen und Streubreiten ermittelt. Zusätzlich wurden die Korrelationskoeffizienten zwischen dem frontalen Engstand und allen 25 FRS-Parametern berechnet. Der arithmetische Mittelwert des frontalen Engstands betrug m = 2,0 ± 1,3 mm und schwankte zwischen 1,0 und 6,6 mm. Die Größe aller gemessenen FRS-Parameter entsprach den aus der Literatur bekannten Werten. Die Korrelationskoeffizienten zwischen dem Engstand und den FRS-Parametern schwankten zwischen r = 0,0 und 0,3.

Nach dieser Untersuchung besteht somit kein Zusammenhang zwischen einem primären frontalen Engstand im Unterkiefer einerseits und dem vertikalen Gesichtsschädelaufbau sowie der sagittalen Schneidezahnstellung im Unterkiefer andererseits.

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Submitted: 10 Nov 1999; Accepted: 30 Jan 2000.

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Miethke, RR. No Correlation between Primary Mandibular Anterior Crowding and Vertical Craniofacial Configuration or Lower Incisor Inclination. Journal of Orofacial Orthopedics / Fortschritte der Kieferorthopädie 61, 297–304 (2000). https://doi.org/10.1007/PL00001900

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/PL00001900

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