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Moral arguments against the cloning of humans

Abstract

Since the cloned sheep Dolly was born, reproductive cloning of humans (i.e. the cloning of complete human individuals) has seemed to be – at least in principle – achievable. The technical possibility of reproductive cloning leaves the question unanswered of whether the actual production of a clone would be morally acceptable. Considering several arguments against reproductive cloning – which claim that the moral status of a cloned individual and its clone respectively renders it morally objectionable to carry out cloning – we defend the thesis that these arguments are not apodictic (i.e. relative to all ends and means of cloning humans) but are only hypothetical (i.e. relative to some ends and means of cloning humans). Although at present we think it is difficult to find a plausible aim of cloning that is not an instrumentalisation of the cloned (and, therefore, morally objectionable), it could, nevertheless, be that in the future there might be ends and means that justify reproductive cloning. We conclude by criticising the apodictic ban on reproductive cloning declared by most international resolutions and much national legislation.

Zusammenfassung

Seit der Geburt des geklonten Schafes Dolly scheint das reproduktive Klonen von Menschen (d.h. das Klonen von vollständigen menschlichen Individuen) zumindest im Prinzip möglich. Die technische Machbarkeit lässt die Frage unbeantwortet, ob die tatsächliche Herstellung eines Klons moralisch akzeptabel wäre. Im Rahmen einer Untersuchung verschiedener Argumente, die gegen das reproduktive Klonen vorgebracht werden – Argumente die behaupten, dass das Klonen aufgrund des moralischen Status des geklonten Individuums bzw. seines Klons moralisch verwerflich ist – wir die These verteidigen, dass diese Argumente nicht apodiktisch gelten (d.h. relativ zu allen Zwecken und Mitteln des Klonens von Menschen), sondern nur hypothetisch (d.h. relativ zu einigen Zwecken und Mitteln des Klonens von Menschen). Obwohl es zum gegenwärtigen Zeitpunk schwierig sein dürfte, ein plausibles Ziel des Klonens zu formulieren, das nicht zugleich eine moralisch verwerfliche Instrumentalisierung des Geklonten darstellen würde, könnte es dennoch sein, dass es in der Zukunft Zwecke und Mittel des Klonens geben wird, die das reproduktive Klonen rechtfertigen. Der Artikel schließt mit einer Kritik am apodiktischen Verbot des Klonens, wie es in den meisten internationalen Resolutionen sowie vielen nationalen Gesetzgebungen zu finden ist.

Résumé

Depuis la naissance du mouton cloné Dolly, le clonage reproductif humain (c.-à-d. le clonage d'êtres humains complets) semble possible tout au moins en principe. La faisabilité technique ne permet pas de répondre à la question de savoir si la production effective d'un clone est moralement acceptable. À l'examen de différents arguments avancés contre le clonage reproductif (des arguments selon lesquels le clonage est condamnable en raison du statut moral de l'individu cloné et de son clone), nous soutenons la thèse que ces arguments ne peuvent avoir valeur apodictique (c.-à-d. se référant à l'ensemble des fins et des moyens du clonage humain), mais uniquement hypothétique (c.-à-d. se référant à quelques uns des fins et des moyens du clonage humain). Bien qu'il nous semble aujourd'hui difficile de formuler pour le clonage un objectif plausible qui ne s'apparente pas simultanément à une instrumentalisation moralement condamnable du cloné, il est possible que l'avenir connaisse pour le clonage des fins et des moyens justifiant le clonage reproductif. L'article conclut sur une critique de l'interdiction apodictique du clonage telle qu'elle se retrouve dans la plupart des résolutions internationales et dans de nombreuses législations nationales. RID=""ID="" <E5>Correspondence to</E5> C. F. Gethmann

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Gethmann, C., Thiele, F. Moral arguments against the cloning of humans . Poiesis Prax 1 , 35 –46 (2001). https://doi.org/10.1007/PL00000003

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Keywords

  • Actual Production
  • Moral Status
  • National Legislation
  • Human Individual
  • Moral Argument