Abstract
The proliferation of computers and the internet with its various networked services inevitably call into question traditional concepts of authorship, text and reader. This paper attempts to give an extensive overview of net-working authors’ attitudes towards the question of authorship, set against the academic debate about the concept of ›authorship‹. To illustrate the significant changes in the understanding of authorship, I have divided the material into two groups. First I will look at a set of linear texts still on the threshold between print and digital media, i.e. texts that do not suffer any considerable changes when transferred from digital to print. The second group consists of the inherently digital productions, mostly relying on the internet, such as hyperfiction, interactive writing projects, net art and literary blogs.
Similar content being viewed by others
Literatur
Aarseth, Espen J.: Cybertext: Perspectives on Ergodic Literature, Baltimore 1997.
Bachmann, Ingeborg: »Das Gedicht an den Leser«, in: Die Wahrheit ist dem Menschen zumutbar. Essays, Reden, kleine Schriften, München/Zürich 1981, S. 107–109.
Bachmann, Ingeborg: Wir müssen wahre Sätze finden. Gespräche und Interviews, München 1983.
Barthes, Roland: »Der Tod des Autors«. Übersetzt von Matias Martinez, in: Jannidis 2000, S. 185–197. Original: »La mort de l’auteur«, in: Manteia 1968, S. 12–17 u. OEuvres complètes, Bd. 2, 1966–1973. Hg. Éric Marty, Paris 1994, S. 491–495.
Benjamin, Walter: Berliner Kindheit um neunzehnhundert. Fassung letzter Hand und Fragmente aus früheren Fassungen, Frankfurt a. M. 1987.
Berkenheger, Susanne: ich sterbe gleich, schatz. chattheaterstück. UA 2004 Theater im Pumpenhaus, Münster, Regie: Manfred Kerklau, Schauspiel: Gabriele Brüning. Veröffentlicht unter dem Titel ich sterbe gleich schatz. Dramatisches Protokoll aus dem Überraum, in: dichtung-digital 2005/1. (Internet) URL: <http://www.brown.edu/Research/dichtung-digital/2005/1/Berkenheger/> (Stand: 2008/11/02).
Berkenheger, Susanne: »Hyperfiction pur«, Interview in: dichtung-digital, 2000/09/28. (Internet) URL: <http://www.dichtung-digital.de/Interviews/Berkenheger-28-Sep-00> (Stand: 2008/11/02).
Berkenheger, Susanne: »Die Illusion der Allmacht«. Interview in: Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung, 2002/06/23.
Bolter, Jay David: »Das Internet in der Geschichte des Schreibens«, in: Stefan Munker/ Alexander Roesler (Hgg.): Mythos Internet, Frankfurt a. M. 1997, S. 37–55.
Bolz, Norbert: Am Ende der Gutenberggalaxis. Die neuen Kommunikationsverhältnisse, München 1993.
Bootz, Philippe: »Der/die Leser / Reader/Readers«, in: p0es1s. Ästhetik digitaler Poesie. The Aesthetics of Digital Poetry. Hg. Friedrich W. Block/ Christiane Heibach/ Karin Wenz, Ostfi ldern-Ruit 2004, S. 93–122.
Cramer, Florian: Words made flesh. Code, Culture, Imagination, Rotterdam 2005. Als PDF- und LaTeX-Download auf der Homepage des Piet Zwart Institute, Rotterdam. (Internet) URL: <http://pzwart.wdka.hro.nl/mdr/research/fcramer/wordsmade flesh/> (Stand: 2008/11/02).
Cramer, Florian: »Discordia concors: http://www.jodi.org«, in: http://www.nettime.org. Nettimemailing list archives, 2002/10/31. (Internet) URL: <http://www.nettime.org/Lists-Archives/rohrpost-0210/msg00187.html> (Stand: 2008–09–04). Katalogtext für die Ausstellung install exe/Jodi. Hg. Tilman Baumgärtel, Basel 2002.
Cramer, Florian: http://plaintext.cc, (2005). (Internet) URL: <http://www.blog.cyberfiction.ch/C658312424/E20051114113131/).> (Stand: 2008/11/02).
Erni, Regula: »Über Mitschreibeprojekte«, in: Lit.Art, 17. Dezember 2000. (Internet) URL: <http://www.litart.ch/> (Stand: 2008/11/02).
Exonemo (Kensuke Sembo und Yae Akaiwa): iCuts. (Internet) URL: http://exonemo.com/iCuts/ (Stand: 2008/11/02).
Foucault, Michel: »Was ist ein Autor?«. Übersetzt von Hermann Kocyba, in: Schriften zur Literatur 2003, S. 234–270. Original: »Qu’est-ce qu’un auteur?« Bulletin de la Sociètè française de philosophie, 63. Jg., Nr. 3, Juli–September 1969, S. 73–104.
Foucault, Michel: Schriften zur Literatur. Hg. Daniel Defert/ François Ewald unter Mitarbeit v. Jacques Lagrange. Übers. Michael Bischoff/Hans-Dieter Gondek/Hermann Kocyba. Auswahl und Nachwort von Martin Stingelin, Frankfurt a. M. 2003.
Foucault, Michel: »Le philosophe masqué«, Interview mit Christian Delacampagne, in: Le Monde, 6 April 1980, S. 1–7. Dt.: »Der maskierte Philosoph«, in: Solo. Eine Zeitschrift, Berlin 1981, S. 4–8, zit. aus: Von der Freundschaft. Michel Foucault im Gespräch, Berlin 1984, S. 9–24.
Gendolla, Peter/ Schäfer, Jörgen (Hg.): The Aesthetics of Net Literature. Writing, Reading and Playing in Programmable Media, Bielefeld 2007.
Giacomuzzi, Renate: »Die ›Dschungel. Anderswelt‹ und A. N. Herbsts ›Poetologie des literarischen Bloggens‹«, in: Ralf Schnell (Hg.): Panoramen der Anderswelt. Expeditionen ins Werk von Alban Nikolai Herbst, Bremen 2008 (Die Horen H. 231, 53. Jg.), S. 137–150.
Goetz, Rainald: Abfall für alle. Roman eines Jahres, Frankfurt a. M. 1999.
Goetz, Rainald: Klage, Frankfurt a. M. 2008.
Grigat, Antonio (Hg.): dreiundzwanzigvierzig [kollektives Schreibprojekt seit 1997/10]. (Internet) URL:<http://www.dreiundzwanzigvierzig.de/> (Stand: 2008/11/02).
Hartling, Florian: Der digitale Autor. Zur Autorschaft unter den Bedingungen des Dispositivs Internet. Phil. Diss. Martin-Luther-Universität-Halle-Wittenberg 2007.
Hayles, N. Katherine: Electronic Literature New Horizons for the Literary, Notre Dame 2008.
Hediger, Markus A./ Stein, Benjamin/ Abendschein, Hartmut (Hgg.): Literarische Weblogs, Bern 2007 (Spatien, Sonderausgabe, H. 5).
Heibach, Christiane: Literatur im elektronischen Raum, Frankfurt 2003.
Hensel, Jana/ Hettche, Thomas (Hgg.): Null. Köln 2000. (Internet) Null [1999/01/01- 1999/12/31]. Ehemalige URL: <http://www.dumontverlag.de/null/>.
Herbst, Alban Nikolai: »Das Weblog als Dichtung«, in: Hediger u. a.: Literarische Weblogs, S. 9–30.
Herbst, Alban Nikolai: Die Dschungel. Anderswelt [seit 2004]. (Internet) URL: http://albannikolaiherbst.twoday.net/ (Stand: 2008/11/02).
Jannidis, Fotis/ Lauer, Gerhard/ Martinez, Matias/ Winko, Simone (Hgg.): Rückkehr des Autors. Zur Erneuerung eines umstrittenen Begriffs, Tübingen 1999.
Jannidis, Fotis/ Lauer, Gerhard/ Martinez, Matias/ Winko, Simone (Hgg.): Texte zur Theorie der Autorschaft, Stuttgart 2000.
Jelinek, Elfriede: Neid [2007/03/04–2008/08/24]. (Internet) URL: <hccompuserve.com/homepages/elfriede/> (Stand: 2008/11/02).
Jelinek, Elfried: Keine Anweisung, keine Auszahlung, kein Betrag, kein Betrug. (Ein paar Anmerkungen zu »Neid«) [2008/06/21–2008/06/25]. (Internet) URL: <http://ourworld.compuserve.com/homepages/elfriede/> (Stand: 2008/11/02).
JODI: OSS/%.%.%.%. (Internet) URL: <http://oss.jodi.org/vv.html> (Stand 2008/11/02).
JODI: %Location. (Internet) URL: <http://www.jodi.org/ (Stand 2008/11/02).
Joyce, Michael: afternoon, a story (1987). Hypertext auf CD, Watertown 1992.
Kayser, Wolfgang: »Wer erzählt den Roman?«, in: Ders.: Die Vortrtragsreise. Studien zur Literatur, Bern 1958, S. 82–101. Zit. n. Jannidis 2000, S. 127–141.
Kittler, Friedrich A.: Aufschreibesysteme 1800–1900, 3. überarb. Auflage München 1995.
Lager, Sven u. Naters, Elke (Hg.): The Buch: Leben am Pool. Köln 2001. pool (1999–2001). (Internet) Ehemalige URL: <http://www.ampool.de/> (Stand: 2008/11/02).
Lutz, Theo: »Stochastische Texte«, in: Augenblick 4 (1959) S. 3–9.
Nelson, Theodor Holm: Literary Machines 93.1, Sausalito 1993.
Palm, Goedart: »Im Netz der Literatur. Einige kursorische Anmerkungen«. o. J., auf der offiziellen Website des Autors (Virtuelle Baustelle) unter »Literatur«. (Internet) URL: <http://www.goedart.de/relink.html> (Stand: 2008/11/02).
Preidel, Michael: »Die digitale Muse. Nicht nur Goetz und Jelinek sind Online«, in: Readers Edition, 2007/09/17. (Internet) URL: <http://www.readers-edition.de/2007/09/17/die-digitale-muse-nicht-nur-jelinek-und-goetz-sind-online/> (Stand: 2008/11/02).
Schäfer, Jörgen: »Gutenberg Galaxy Revis(it)ed-A Brief History of Combinatory, Hypertextual and Collaborative Literatur from the Baroque Period to the Present«, in: Peter Gendolla/ Jörgen Schäfer (Hgg.): The Aesthetics of Net Literature. Writing, Reading and Playing in Programmable Media, Bielefeld 2007, S. 121–160.
Seyerlein, Andreas Louis: particles (seit 2007/07/20) (Internet) URL: <http://andreaslouis-seyerlein.de/air/> (Stand: 2008/11/02).
Simanowski, Roberto: »Tod des Autors? Tod des Lesers!«, in: Friedrich W. Block/ Christiane Heibach/ Karin Wenz (Hgg.): p0es1s. Ästhetik digitaler Poesie, Ostfildern-Ruit 2004, S. 80–91.
Suter, Beat: Hyperfikton und interaktive Narration im frühen Entwicklungsstadium zu einem neuen Genre, Zürich 2000.
Whooley, Benjamin: New Media Worlds, London 1992.
Zintzen, Christiane: »Jelinek Online: ›Neid‹ am dicken Ende der Blogwurst«, in: in ad ae qu at, 2008/05/14 (Internet), URL: http://www.zintzen.org/2008/05/14/jelinek-online-neid-am-dicken-ende-der-blogwurst/ (Stand: 2008/11/02).
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Giacomuzzi, R. Zur Veränderung der Autorrolle im Zeichen des Internet. Z Literaturwiss Linguistik 39, 7–30 (2009). https://doi.org/10.1007/BF03379824
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF03379824