Skip to main content
Log in

›Silence‹ in Early Eighteenth-Century Poetry: Finch, Akenside, Collins

  • Labor
  • Published:
Zeitschrift für Literaturwissenschaft und Linguistik Aims and scope Submit manuscript

Summary

The exclusive notion of Romantic ›silence‹ has been questioned in the course of a more profound study of early eighteenth-century poetry. The interrelation between silence and the poetic genre of the eighteenth-century night-piece is most prominent in the works of Anne Finch, Mark Akenside, and William Collins. Yet, each of these poets uses a different technique to create (verbal) silence and to create landscapes as well as moodscapes that return and reflect lyrical subjectivity by means of devices such as personification, allegory and onomatopoeia. These night-pieces, while they promote a type of synaesthetic apprehension of the dark landscape, are, generally, anti-pictorial, private, and evocative rather than visually descriptive. It is the objective of the present essay to focus on the subtle techniques that the poets under discussion use to create silence. Also, it will be examined in how far the poets draw on the tradition of the night- or evening piece to compose a scene that is void of any human sound but which offers a blank for other sound devices to be heard.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Eingesandte Literatur

  • Demirovic, Alex (Hg.): Modelle kritischer Gesellschaftstheorie. Traditionen und Perspektiven der Kritischen Theorie. Stuttgart/Weimar: J. B. Metzler 2003.

    Google Scholar 

  • »Die Wunde Lenz« J. M. R. Lenz. Leben, Werk und Rezeption. Hg. Inge Stephan und Hans-Gerd Winter. Publikationen zur Zeitschrift für Germanistik 7. Bern: Peter Lang Verlag 2003.

    Google Scholar 

  • Heine, Peter: Islam zur Einführung. Hamburg: Junius Verlag 2003.

    Google Scholar 

  • Hong-Kyung Yi: Heinrich Heines Vermittlungsversuch zwischen Kunst und Politik in ausgewählten Werken von 1837–1840. Reihe Siegen, Hg. Wolfgang Drost, Karl Riha, Ralf Schnell, Christian W. Thomsen. Band 146, Hg. Ralf Schnell. Heidelberg: Universitätsverlag Winter 2003.

    Google Scholar 

  • Hügel, Hans-Otto (Hg.): Handbuch Populäre Kultur. Begriffe, Theorien und Diskussionen. Stuttgart/Weimar: J. B. Metzler 2003.

    Google Scholar 

  • Imaginationen des Anderen im 16. und 17. Jahrhundert. Hg. Ina Schabert und Michaela Boenke. Wolfenbütteler Forschungen, Band 97. Wiesbaden: Harrasowitz Verlag 2002.

    Google Scholar 

  • Kanda, Junji: Die Gleichzeitigkeit des Ungleichzeitigen und die Philosophie. Studien zum radikalen Hegelianismus im Vormärz. Hg. Konrad Feilchenfeldt u. Lars Lambrecht. Frankfurt a.M.: Peter Lang Verlag 2003.

    Google Scholar 

  • Kniest, Christoph: Sokrates zur Einführung. Hamburg: Junius Verlag 2003.

    Google Scholar 

  • Kramer, Sven: Walter Benjamin zur Einführung. Hamburg: Junius Verlag 2003.

    Google Scholar 

  • Lehmann, Hans-Thies/Primavesi, Patrick (Hg.): Heiner Müller-Handbuch. Leben — Werk — Wirkung. Stuttgart/Weimar: J. B. Metzler 2003.

    Google Scholar 

  • Leiß, Ingo u. Stadler, Hermann: Deutsche Literaturgeschichte. Band 9. Weimarer Republik 1918–1933. München: dtv 2003.

    Google Scholar 

  • Moderne Erzähltheorie. Hg. Karl Wagner. Wien: UTB. Facultas Verlag 2002.

    Google Scholar 

  • Nünning, Ansgar/Nünning, Vera (Hg.): Konzepte der Kulturwissenschaften. Theoretische Grundlagen — Ansätze — Perspektiven. Stuttgart/Weimar: J. B. Metzler 2003.

    Google Scholar 

  • Riedel, Nicolai: Ernst Jünger-Bibliographie. Wissenschaftliche und essayistische Beiträge zu seinen Werk (1928–2002). Stuttgart/Weimar: J. B. Metzler 2003.

    Book  Google Scholar 

  • Schweppenhäuser, Gerhard: Grundbegriffe der Ethik zur Einführung. Hamburg: Junius Verlag 2003.

    Google Scholar 

  • Wendel, Saskia: Feministische Ethik zur Einführung. Hamburg: Junius Verlag 2003.

    Google Scholar 

  • Wierlacher, Alois/Bogner, Andrea (Hg.): Handbuch interkulturelle Germanistik. Stuttgart/Weimar: J. B. Metzler 2003.

    Google Scholar 

  • Zeitgeschichtliches Wörterbuch der deutschen Gegenwartssprache. Hg. Georg Stötzel u. Thorsten Eitz. Hildesheim: Olms Verlag 2002.

    Google Scholar 

  • Zeitschrift für Germanistik. Neue Folge 1. Bern: Peter Lang Verlag 2003.

  • Zeitschrift für Germanistik. Neue Folge 2. Bern: Peter Lang Verlag 2003.

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Sandro Jung.

Additional information

For Angus Ross

I would like to express my gratitude to Professor Guy Laprevotte (University of Paris, Nanterre) for reading an earlier draft of this essay and providing critical comments on it.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Jung, S. ›Silence‹ in Early Eighteenth-Century Poetry: Finch, Akenside, Collins. Z Literaturwiss Linguistik 33, 151–162 (2003). https://doi.org/10.1007/BF03379365

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF03379365

Navigation