Skip to main content
Log in

Berichte aus der Qigong-Forschung (Teil 4)

Report on Qigong research (Part 4)

  • Qigong
  • Published:
Chinesische Medizin / Chinese Medicine Aims and scope

Zusammenfassung

Aus der Fülle der mittlerweile in den medizinischen Datenbanken geführten Veröffentlichungen über die Wirkung von Qigong und Taijiquan haben die beiden Autorinnen vier Artikel aus den Jahren 2008 und 2009 ausgewählt, übersetzt, zusammengefasst und kommentiert. Die erste Studie beschäftigt sich mit Qigong/Taijiquan zur Behandlung des Chronischen Müdigkeitssyndroms, die zweite mit Qigong und Taijiquan in der Behandlung von Folteropfern und Flüchtlingen. Die dritte erforscht die Stress-Reduktion durch Qigong bei Krankenhausbeschäftigten, und die vierte untersucht die Bedeutung selbstbestimmter Motivation für den Übungsprozess von Qigong-Praktizierenden.

Abstract

From the multitude of publications that has now been collected in medical databases about the effects of Qigong and Taijiquan, the two authors have selected four articles from 2008 and 2009, translated and summarized them and have provided corresponding commentaries. The first study is concerned with the use of Qigong/Taijiquan for the treatment of Chronic Fatigue Syndrome, the second with the use of Qigong and Taijiquan in the therapy of torture victims and refugees. The third investigates the success of Qigong in providing stress-reduction among hospital employees, and the fourth article examines the significance of self-determined motivation for the practice process among Qigong practitioners.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Ingrid Reuther.

Additional information

Die beiden ersten Studienbesprechungen stammen von Ingrid Reuther und sind hier erstmals veröffentlicht. Die beiden letzten Studienbesprechungen wurden von Edith Kiesewetter verfasst und sind bereits in der Zeitschrift für Qigong Yangsheng 2009:100–4 erschienen. Den beiden Autorinnen und der Medizinischen Gesellschaft für Qigong Yangsheng e.V. danken wir für die Genehmigung des Nachdrucks.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Reuther, I., Kiesewetter, E. Berichte aus der Qigong-Forschung (Teil 4). Chinese Medicine 25, 138–152 (2010). https://doi.org/10.1007/BF03378980

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF03378980

Schlüsselwörter

Key Words

Navigation