Zusammenfassung
Informed by recent sociohistorical and discourse-analytical approaches to boredom, this essay examines the hermeneutics and rhetoric of Johann Eduard Erdmann’s 1852 speech Ueber die Langeweile. Framing the issue as a problem of Bildung, interestedness, and holistic individuality, the post-Hegelian philosopher grapples with boredom’s nor-mative ambivalence as a sign of both moral weakness and cultural superiority. This quandary, I argue, is instructive in several ways. It substantiates the thesis that in the 1850s the discourse on boredom underwent a process of reconfiguration and complexification. Second, the uneasy nexus the lecture perceives between boredom and Bildung is indicative of the discrepancy between the humanist ideal of bourgeois subjectivity and its everyday experience. Third, the text deflects this discrepancy by turning boredom into a disciplinary category, resulting tacitly in a restrictive notion of Bildung and identity.
Abstract
Der vorliegende Artikel versteht sich als Beitrag zur Diskursgeschichte der Langeweile im 19. Jahrhundert. Gegenstand der Analyse ist der Vortrag Ueber die Langeweile (1852) des Philosophiehistorikers Johann Eduard Erdmann, dem ihr normativer Status ambivalent geworden ist. Diese Zweideutigkeit wird als Zeichen des Umbruchs in der so-zialen Semantik sowohl der Langeweile als auch des bildungsbürgerlichen Subjektivi-tätsideals gelesen.
Lieterature
See, for example, Geoffrey H. Hartman, The Fateful Question of Culture, New York 1997, 34 and passim.
See Niklas Luhmann, “Frühneuzeitliche Anthropologie: Theorietechnische Lösungen für ein Evolutionsproblem der Gesellschaft,” in: Luhmann, Gesellschaftsstruktur und Semantik: Studien zur Wissenssoziologie der modernen Gesellschaft, Frankfurt a.M. 1980, 1, 162–234.
See Jean-Jacques Rousseau, A Discourse on the Origin of Inequality (1755), in: Rousseau, The Social Contract and other Discourses, trans, and ed. G.D.H Cole et al., London 1993, 73.
Edmund Husserl, Logische Untersuchungen II, Tübingen 1968, 379. Husserl is not the first to debunk this epistemological paradigm; see, for example, Nietzsche’s Jenseits von Gut und Böse (1885), sections 17 and 54.
See, for example, Wilhelm Fridolin Volkmann, Lehrbuch der Psychologie vom Standpunkte des Realismus und nach genetischer Methode, Cöthen 1876, II, 24; Karl Gerhard (note 20), 102.
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Wolf Irmscher, M. On the Ambivalence of Boredom in the 1850s: J.E. Erdmann and Langeweile as Kainszeichen der Bildung. Dtsch Vierteljahrsschr Literaturwiss Geistesgesch 78, 572–608 (2004). https://doi.org/10.1007/BF03375777
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