Literatur
Die Shakespeare-Zitate folgen der Ausgabe von W.J. Craig, Oxford University Press (= OUP) 1949.
T.W. Baldwin, William Shakespeare’s Small Latine & Lesse Greeke, Urbana 1944, Bd II, bes. S. 115 f.
G. Wilson Knight, The Crown of Life (Essays in Interpretation of Shakespeare’s Final Plays), OUP 1947, S. 215.
Vgl. J.M. Robertson, Montaigne and Shakespeare, London 1909; G.C. Taylor, Shakespeare’s Debt to Montaigne, Cambridge, Mass., 1925; Susanne Türck, Shakespeare und Montaigne, Berlin 1939.
J. Dover Wilson, The Essential Shakespeare, CUP 1937, S. 64.
Zur Tradition von Homer, Hesiod, Theokrit bis zu den Utopien des 16. Jahrhunderts vgl. H.R. Patch, The Goddess Fortune in Mediaeval Literature (Cambridge, Mass., Harvard UP 1927) und The Mediaeval Description of the Other-world (PMLA 33, 1918, S. 601 ff.). Über das Goldene Zeitalter als Bereich der poetischen Topik vgl. E.R. Curtius, Europäische Literatur und lateinisches Mittelalter, Bern 1948, S. 90.
Vgl. P. Meißner, England im Zeitalter von Humanismus, Renaissance und Reformation, Heidelberg 1952, bes. S. 83 ff.
Vgl. V. Dupont, L’utopie et le roman utopique dans la littérature anglaise, Paris 1941.
Vgl. U. Habel, Die Nachwirkung des picaresken Romans in England, Breslau 1930.
Vgl. hier und im folgenden: H. Petriconi, Über die Idee des goldenen Zeitalters als Ursprung der Schäferdichtung Sannazaros und Tassos (Die Neueren Sprachen 38, 1930, S. 265 ff.) und E. Lipsker, Der Mythos vom goldenen Zeitalter in den Schäferdichtungen Italiens, Spaniens und Frankreichs zur Zeit der Renaissance, Diss. Berlin 1933.
Vgl. W.W. Greg, Pastoral Poetry and Pastoral Drama, London 1906; F. Brie, Sidneys Arcadia, Straßburg 1918.
Vgl. L. Valbuena Prat, La novela picaresca española, Madrid 1942.
Dazu E.K. Chambers, William Shakespeare, Oxford 1930, Bd. I, S. 491 f.
R.R. Cawley, The Voyagers and the Elizabethan Drama, OUP 1938.
Vgl. G.J. Duthie, Shakespeare, Hutchinson’s Univ. Library, 1951, S. 197: “… the significance of the Welsh mountains in ‘Cymbeline’ is matched by that of the pastoral Bohemian scenes in ‘The Winter’s Tale’ — in both cases we have a sequestered region of rural innocence as the place where restorative force is nurtured so that it may be subsequently brought to bear on the corrupt world of men which it is to cleanse. And the island of ‘The Tempest’ is the same thing.”
Wenn E.M.W. Tillyard (Shakespeare’s Last Plays, London 1951, S. 82) behauptet: “Yet we soon feel that it is a manipulated shipwreck, which we watch rather than share”, so wird diese Szene in eine Beleuchtung gerückt, die ihr nicht von sich aus zukommt, sondern die von I, 2 her auf sie übertragen wird.
Vgl F.R. Leavis, The Criticism of Shakespeare’s Late Plays (in: The Common Pursuit, London 1952), S. 179: “The ‘unreality’, instead of penetrating and transmuting everything as in ‘The Winter’s Tale’, is in ‘The Tempest’ confined to Prospero’s imagery and its agents. Prospero himself, the Neapolitan and Milanese nobility and gentry, Stephano and Trinculo, the ship’s crew — all these belong as much to the ‘reality’ of the realistic novelist as the play of ‘Othello’ does. Prospero manages the wreck, lands the parties and directs their footsteps about the island to the final convergence, but they strike us, in their behaviour and conversation, as people of the ordinary everyday world.”
W. Clemen, The Development of Shakespeare’s Imagery, London 1951, reprint 1953, S. 187.
Vgl. N.S. Bushnell, Natural Supernaturalism in ‘The Tempest’ (PMLA 47, 1932, S. 684 ff).
Vgl. M. Deutschbein, Die kosmischen Mächte bei Shakespeare, Dortmund 1947, bes. S. 10.
Vgl. den Aufriß des elisabethanischen Weltbildes bei E.M.W. Tillyard (The Elizabethan World Picture, London 1950) und ergänzend G. Prym-von Becherer, Der Makrokosmos im Weltbild der Shakespearezeit (Sh.-Jb. 82/83, 1948, S. 52 ff.).
G. Wilson Knight sagt von Caliban, Stephano und Trinculo mit Recht: “They have many typical Shakespearian vices of the lowest kind …” (The Shakespearian Tempest, London 1953, S. 260). Ihr Herrschaftsanspruch führt zu der “absurdity of a barbaric despotism” (The Crown of Life, London 1951, S. 218).
Vgl. Brents Stirling, The Populace in Shakespeare, Columbia Univ. Press 1949.
Vgl. D.G. James, The Dream of Learning, OUP 1951, S. 28: “But Shakespeare was aware — he could not fail to be aware, and shows unmistakable signs of being aware — of the new naturalism; still, his meditation was of man and his destiny not as something to be decided apparently in any measure by a command of the physical world.”
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Oppel, H. Die Gonzalo-Utopie in Shakespeares ‘Sturm’. Dtsch Vierteljahrsschr Literaturwiss Geistesgesch 28, 194–220 (1954). https://doi.org/10.1007/BF03374948
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF03374948